• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Blommis, fina hundnamn! Milou hette min kusins fina dalmatiner. Fast han kallades mest Millis ♥

Jag har en hel lista i huvudet om du behöver hjälp. Fast jag tror som du, efter tågresan har du redan döpt honom.

När vi hämtade vovven körde vi bil från Sthlm till Malmö, och han låg i mitt knä hela vägen. Ni kommer att få en jättemysig tågresa, det är jag säker på!

• Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-02-16 08:39:50 följande:

Hos oss tar vi en dag i taget. Problemen kvarstår och våra olikheter och meningskiljaktigheter ang hur vi vill leva våra liv tillsammans. Tillsammans kanske aldrig går... Men känslor finns i alla fall, alltid något till att börja med. Det viktiga är nu att maken tar sig iväg till läkaren och börjar behandling. Tyvärr får han inte ner sitt blodtryck...

Hjälper inte blodtrycksmedicinen eller tar han den inte?
  • Norrskensflamman

Just det: Milou är jättefint och passande hundnamn på en liten vit, hårig parvel

Undrar vad katterna kommer tycka om en ny kompis

• Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-02-16 08:53:34 följande:
    Hjälper inte blodtrycksmedicinen eller tar han den inte?
    Han har TVÅ blodtrycksmediciner och han tar dem. Glömmer ibland, men nu har han skärpt till sig. Blodtrycket har gått ner, men är fortfarande för högt.
    Igår skar han dessutom upp handen på jobbet och fick åka och sy sex stygn. Bandagerad och sjukskriven två veckor. Precis vad vi behövde... NOT!!! Jag fasar för hur detta kommer påverka honom och vilka tokerier som han kommer hitta på nu...
  • lanovia 08

Hinner inte skriva så mycket nu, men vill svara Leksi.
    Tycker som de andra att du skall söka hjälp. Dels för att det kan vara bra att kolla upp värden men också för att du kan behöva prata med någon. Det är en stor omställning att få barn, även om man har valt det själv och längtat efter det. Även om du inte kan sätta fingret på vad det är kan det vara bra att prata med någon som är utbildad och mött liknande fall förut. Du är inte ensam. Och det är inte så att det har gått SÅ LÅNG och därmed betyder att du är en sämre människa. Det här är vanligt har jag insett.
    När maken mådde som sämst pratade vi mycket med folk i vår närhet både äldre och nuvarande småbarnsföräldrar, det var många som hade haft det tufft.

Så min uppmaning ring läkare så tar de prover och skickar vidare remiss till psykolog om de tycker det behövs. Vi ringde även och pratade med BVC vilket var skönt och gav tips på vägen.
    Ett viktigt tips vi fick var att vi måste få sova. Sömn är grymt viktigt. Våran BVC sköterska sa till oss att fixa barnvakt så vi fick sova 2 nätter på raken. Mina föräldrar kom till oss och tog henne på nätter, SÅ SKÖNT!!!
    Och de tär viktigt att det skall vara minst 2 nätter, en är tydligen inte tillräckligt för att man skall bli helt utvilad.

Gör du och maken något själva någon gång? Det är superviktigt annars? Den absolut absolut värsta dippen tog sig maken ur en kväll när vi var ute och åt själva. Bara jag och han och vuxensnack.

Lite tips som kanske kan hjälpa på vägen. Det hjälpte oss lite ialla fall.

• Norrskensflamman

Jag har mycket att fundera på... *rynkar pannan*

Kanske jag ringer Blomman eller Fjällis en sväng de närmaste dagarna, för nu är det mycket känslor...

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-02-15 18:07:38 följande:
    Kolla här tjejer vem jag ska åka och hämta på lördag:

Eller det KAN vara den här också:

Eller den här:

Uppfödaren vågar inte svära på vilken som är vilken, för de är visst väldigt, väldigt lika. Men en av dem är det och han ska bo hos mig.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    OOHH! Sååå sööt! Lyklicka du!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-02-15 21:58:56 följande:
    NEJ!

Det ska JAG-tror jag. jag tänker på namn hela tiden nu. Och jag vet att han kommer med sådant som "vitis" eller "sötis" eller så. Det blir det inte.
    Jag spånar hej vilt nu-på nätterna så jag inte somnar....

Pim Pim
    Tin Tin
    Othello
    Felix
    Skipper
    Rambo ( )
    Milou
    Bounty
    Pepsi
    bla bla....

Nåväl, innan vi åkt tåg klart han och jag, så heter han nog något...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Gösta!
  • Soldemor

Idag blir det lite extra kul för konfirmanderna - kl 3 skall jag hämta Olle Waller (ni har väl sett #Fråga Olle"?) i Lund och han skall tala om sex och kärlek med mina ungdomar. Sedan åker vi tillbaka t stan' och då skall maken och jag gå ut och äta med vår prominenta gäst!

• Fru E

Soldemor-ohhhh Fråga Olle som är riktigt roligt att titta på

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård