• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Kommer inte ihåg om det var något speciellt vid 3 månader.
    Det är väl inte fel att ge henne ersättning om hon inte får ut något på kvällen. För allas skulle är det ju skönt om hon blir mätt och sover skönt på natten.
    Men om du inte vill fastna i att ge henne ersättning varje kväll kanske du skall testa att att pumpa lite istället för att stimulera mjölken?

• lanovia 08

Vad skönt att hon sovit bra förresten.

• Norrskensflamman

*skickar över lite av mina sömngåvor till Lanovia och Villemoa*

Jag somnar gott nu på nätterna iaf. Alltid något. Även om jag kommer i säng på tok för sent. Men jag har inte den där ångesten längre innan jag ska somna.

Igår hade jag ett rejält träningspass: Bar 52 säckar pellets á 16 kg utifrån in i pannrummet och staplade upp där.
    Sen var K på simskola och jag simmade 40 min. Efter det härlig bastu, jag o K öste på massor med skopor vatten så t o m några vuxna kvinnor fick nog... Men vi frågade faktiskt först Lilla K låg ner på sin bastulav och NJÖT

• Norrskensflamman

Har ni kallt söderöver i landet
    Vi har -28. Så här har det varit i flera veckor nu. Börjar bli less. Går förbannat mycket pellets !

• Villemoa

Lanovia; har försökt pumpa ut med handpump flera gånger men det kommer knappt ut nåt trots att jag har mycket mjölk, det är såå frustrerande! Att handmjölka skulle ta en evighet men jag kanske ska prova. Har en kompis som heller inte kan pumpa fast hon har mycket mjölk så när hon fick sitt tredje barn i augusti åkte hon till amningsmottagningen där de konstaterade att hon helt enkelt inte kunde pumpa ut.

• Norrskensflamman

Slalomresan som maken planerade med barnen blev inställd i helgen, pga skadan och kylan. Istället vill han att vi åker bara han och jag nästa weekend torskväll till söndag. Utan barn. Jag tror vi behöver det. Det skulle göra oss gott.

• Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-02-17 10:30:41 följande:
    Har ni kallt söderöver i landet
    Vi har -28. Så här har det varit i flera veckor nu. Börjar bli less. Går förbannat mycket pellets !
    Då förstår jag att ni kastar på några extra skopor på bastustenarna Söta lilla K ♥
  • Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-02-17 09:47:14 följande:
    Jo, men det krävdes drastiska åtgärder och ett blottande av de allra mörkaste, svartaste sidor hos honom framför allt, men även hos mig, att han fick ramla långt, långt ner i sitt svartse inre för att få honom att bryta ihop och börja prata om vad han EGENTLIGEN känner. Men plötsligt händer det...
    Är det inte ofta så, att man måste ner och slå i botten innan man kan börja simma uppåt mot vattenytan igen? Jag tycker dte låter som en utmärkt idé att åka iväg bara ni två. Om han kan uppföra sig tills dess, alltså.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård