• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Vi har en granne som har en hund av liknande ras. Den heter Tiger. Tycker det är väldigt roligt namn på den hunden, så fort våran hund kommer nära springer han och gömmer sig, en riktig Tiger.

• lanovia 08

Alla ni som hoppades att min kropp visste vad den sysslade med denna gång kan sluta hoppas. Indianerna har tågat in.
    Och rent barnmässigt är det ingen katastrof, E är bara 1 år vi har tid på oss. MEN jag drabbas mellan varven av panik, tänk om det tar 1 år även denna gång. Eller om det inte kommer gå alls. Och jag blir så jädrans less på min kropp. Kan den inte bara skärpa sig? När jag försöker att inte bry mig så behöver väl inte den hålla på att spöka??

• lanovia 08

Inatt har vi fått sova gott! När jag vaknade av klockan imorse undrade jag förvirrat var skruttan var, hon låg ju inte tryckt mot min rygg. Sedan insåg jag att vi hade ju inte hämtat in henne under natten. Vi hade fått sova.
    Tack Ingis för alvedontipset. Vi gav henne en dos igår. Kanske hade hon sovit ändå, men det vet vi ju inte.

• lanovia 08

Ingis vad jobbigt allt är med din systers familj. Tråkigt att din systerdotter inte förstår vart hon borde bo för sitt eget bästa.

• Norrskensflamman

Först o främst: Ingis, du är en fantastisk syster!!! Ditt stöd är ovärderligt för din syster, tro mig. Och vad gäller guddottern Hoppas hon får sin medicin. Den behövs. Tell me about it...

Fru Bygg: Precis så där hade jag det när jag var gravid med lilla K. Ingen tröst för dig förstås, men det är ganska klassiskt, du ÄR inte ensam och du är framför allt ingen dålig fru eller mamma. Du är gravid. Hang in there!

Blomman, snacka din son kommer få sitt livs bästa födelsedag   Och Truls passar definitivt till det där lilla trollet

Hos oss så  är det lite bättre. Efter att maken hade sitt sammanbrott och verkligen började prata om hur han känt sig senaste året/åren och framför allt senaste halvåret, så har många tankar satts igång hos mig. Det är ju så mycket lättare när man faktiskt får veta hur den andra KÄNNER. Med känslor är det ju så, som vi ju resonerat om, att man kan tycka att de är felgrundade, inte verklighetsförankrade, idiotiska, banala, knäppa, ja gud vet allt, men det är HANS känslor och vem är jag att säga att de är rätt eller fel. Han känner så. Jag kan bara bemöta dem liksom. Faktum är iaf att vi har väldig mycket känslor för varann fortfarande. Både kärlek, besvikelser, sorg, frustration, passion, ömhet osv. Ingen av oss kan lova den andra att det blir bra, att vi fortsätter tillsammans efter betänketiden, men maken har lovat att gå till läkare och ta mediciner, eftersom det är viktigt och ett krav från min sida,  och jag har lovat att se hur han svarar på sin behandling och utifrån det lämnat en öppning att tillmötesgå ett krav/en livsdröm som är oerhört viktig för honom. Något som jag också ville förut, men övergav då jag insåg hans problematik med ADHD/Manodepressiovitet.
    Så nu bor han uppe med oss igen, vi sover tillsammans och jag TROR att kontakterna med "vännen" har mattats av rejält. Han vet själv inte riktigt varför han drog igång det där, men som med det mesta hos manodepressiva, saknar många handlingar och tankar logik och är inte speciellt rationella. Detta i kombination med att jag inte såg hur sjuk han var och hur mycket han behövde mig vid sin sida, utan istället sökte mig bort från honom gjorde väl att han desperat började ta upp kontakt med folk som var mer intresserade av honom än han upplevde att jag var. När sjukdomen kopplat sitt grepp så, ja, väldigt lite blir rätt och väldigt mycket blir fel.
    Just nu är det rätt lugnt, tyvärr blev ju maken sjukskriven två veckor då han i förrgår skar upp handen rejält på jobbet och fick sy sex stygn. INte vad vi behövde just nu precis.
    Vi tar en dag i taget. Vad framtiden har i sitt sköte vet vi inte. Hur det än blir så måste det bli bättre, så att ingen av oss mår dåligt längre, utan att vi mår bättre. Om det betyder "tillsammans" eller "isär" det vet vi inte i dagsläget. 4/3 är just nu ett nyckeldatum, för då ska han till psykiatrikern. Sen tar vi det därifrån. Åt något håll.

• Ninnnis

Flamman, vad glad jag blir över att ni har pratat ordentligt och kommit till någon form av förståelse. Jag hoppas ni får ha det lugnt och drägligt fram till den 4/3 och att det bara blir bättre efter det. Kram på dig!

Lanovia, vad skönt att ni har fått sova alla tre. Tråkigt med indianerna. Håller tummarna för nästa gång!

Blommis, har Blompojken fått brevet än? Visst var dte på lördag du skulle åka och hämta honom? *iihhh*

• Norrskensflamman

Muggles: vet inte om du är in här och kikar. Jag känner mig lite ouppdaterad på hur det går för er... Om du har lust och ork, så är jag iaf väldigt nyfiken. Kram!

• Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-02-17 09:33:43 följande:
    Flamman, vad glad jag blir över att ni har pratat ordentligt och kommit till någon form av förståelse. Jag hoppas ni får ha det lugnt och drägligt fram till den 4/3 och att det bara blir bättre efter det. Kram på dig!
    Jo, men det krävdes drastiska åtgärder och ett blottande av de allra mörkaste, svartaste sidor hos honom framför allt, men även hos mig, att han fick ramla långt, långt ner i sitt svartse inre för att få honom att bryta ihop och börja prata om vad han EGENTLIGEN känner. Men plötsligt händer det...
  • Villemoa

Flamman; jag blir också glad över att ni pratat ut ordentligt!! Nu håller vi tummarna för den 4/3!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård