• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Hej alla!

Sorry att jag har legat lågt ett tag, men jag har som sagt legat lågt. Gick hem efter lunch i fredags och var helt sängliggande resterande av dagen och hela lördagen. Sen dess har jag varit uppe en del, men jobbar inte. Eller ja, jag ringde min chef i måndags och berättade som det var med min yrsel och illamående (och kräkningar) och frågade om jag kunde jobba hemifrån denna veckan och det var ok.
    Så jag sitter en kort stund vid datorn och jobbar sen sover jag lite och försöker få i mig lite kex eller dyligt.

Börjar bli riktigt trött på det redan och vill bara må bra och njuta av min fina familj och bebis i magen.
    Känner mig som en usel fru som inte orkar eller kan göra ngt här hemma utan maken får ta allt med hushåll och E. Känner mig som en dålig mamma till E för att jag inte orkar leka med henne. Hon är ju för liten för att förstå att jag är gravid och bara (förhoppningsvis) kommer må dåligt ett litet tag.

Känner mig så ledsen just nu pga allt och det blev ju inte bättre när man pratade med maken i telefon som är superstressad på jobb, men måste komma senare på morgonen och gå tidigare på eftermiddagen för att kunna hämta E på dagis. Sen kommer han hem och få göra allt här hemma. Alltså han klagar inte eller ngt och är supergo och tar hand om mig, men det är jobbigt när man vet att han är så stressad, delvis pga mig.

• Fru sy

Usch Fru Bygg, tråkigt att du mår så dåligt! Förstår precis hur du menar med att maken får göra allt, men du kan ju inte hjälpa det så försök att inte tänka så...

Vad sade BM när du var där, för visst var det igår ni skulle dit? Jag fick ju lergigan comp och de hjälpte ju lite mot illamåendet, kanske ngt du kan testa?

Många kramar

• passionsblomman

Här är en bild på den vi verkligen VET är vår valp! Och han ska nog heta Truls tror jag. Det betyder "blixtsnabb".

Har hållit på hela dan med att frigöra utrymme i kamera och telefon (och kopiera befintliga bilder både till dator och CD, så man har dem säkrade)för nu måste jag ju fota lilla hunden och hans föräldrar och syskon så jag har bilder att visa hemma sedan.

Annars är det tvätta och få klart allt inför resan som gäller. Jag har fixat "brevet" från valpen till sonen tills imorgon, menhar både en del paketinslagning och den där ledtrådsbananatt fixa. Det får bli när han lagt sig.

Själv bakar sonen intet ont anandes. Han ska ha bakat allt sitt kalasfika själv säger han. Kalaset ska han ha nästa onsdag med sin bästis, så han är i full gång med planerandet. Men att det blir en valp med på kalaset, det vet han inte...

Tur att det avslöjas imorgon, för jag har hållit på att försäga mig flera gånger redan!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Villemoa

Fru Bygg: vet exakt hur du mår för precis så där var det för mig när jag var gravid med Ellie. Jag mådde illa dygnet runt och var sååå trött. Så fort jag kom hem från jobbet la jag mig på soffan för att sova. Hade så dåligt samvete gentemot Moa för jag orkade inte leka, kunde inte byta blöjor mm och maken fick dra ett tungt lass med att fixa allt här hemma.
    Vad sa BM? Jag åt också Lergigan comp och det lindrade illamåendet. Kram, kram, kram!

Leksi: säger som de andra; sök hjälp för du kan inte gå omkring och må så där dåligt!! Även här känner jag igen mig för jag mådde ungefär som du när Moa var bebis. Hur dåligt jag egentligen mådde förstod jag nu när Ellie föddes. Många, många kramar till dig!

Ingis: usch för att behöva gå igenom detta med en rättegång, du är UNDERBAR som stöttar din syster! Har själv inte så bra relation med min egen syster och jag avundas alla som har en bra relation till sina systrar!
    Hoppas aset får ett så långt straff så han känner att han lever!
    När jag läser om vad du skriver om guddottern så får jag såå ont i hjärtat! Kan hon inte få bo hos sin mamma istället, eller, vill hon kanske inte?

Blommis; hundvalpen är bedårande SÖT!! Jag gillar Milou jättemycket men nu när jag ser på valpen så ser han faktiskt ut som en liten Truls Åååh vad jag önskar jag kunde vara en fluga på väggen när Blompojken listar ut att det kommer en liten valp till er!!

Solde; grattis till champion!

Ninnis; trist med huvudvärk, krya på dig!

Flamman; och många många kramar!

Få se nu, vad var det mer jag skulle kommentera.....? Nähäpp, nu kom jag av mig alldeles!

Kramar till alla jag inte skrivit en rad till!

• ingenjörsbruden
    Villemoa skrev 2011-02-16 18:21:09 följande:

Ingis: usch för att behöva gå igenom detta med en rättegång, du är UNDERBAR som stöttar din syster! Har själv inte så bra relation med min egen syster och jag avundas alla som har en bra relation till sina systrar!
    Hoppas aset får ett så långt straff så han känner att han lever!
    När jag läser om vad du skriver om guddottern så får jag såå ont i hjärtat! Kan hon inte få bo hos sin mamma istället, eller, vill hon kanske inte?

En liten snabbis hinner jag med bara.....nä hon hon VILL faktiskt bo hos sin pappa.....tror att hon tycker om att ta hand om honom o så....pluss att han inte ställer krav på henne o hon får mer eller mindre göra som hon vill... jag tror att han inte vågar ta en diskussion/konflikt....det gick ju inget vidare sist....
    Det värsta är att det är stora guddottern som har varit orsak till alla misshandelstillfällen.... dottern har ställt saker o ting på högkant o så har pappan inte pallat mer o gått igång o så har syrran fått smällarna....
    Hoppas ni förstår att jag eg skulle vilja smiska vett i huvudet på tösen....men hon behöver medicin för sin ADHD o när hon väl får den så hoppas jag INNERLIGT att hon FATTAR hur mkt hennes mamma gjort för henne o att hennes pappa inte gjort ETT SKIT!
    Syrran har ju curlat för honom i så många år....han har gått otaliga värdelösa utbildningar o varit arbetslös o flera omgångar....syrran har ju roddat allt hemma, barnen pluss att hon jobbat extra som en gnu......
    O när hon skulle plugga in ett par kurser för något år sen o ville att han skulle hjälpa till genom att storhandla på helgen.....då sa han...du har själv försatt dig i situationen....lös den själv..... 
    Skulle kunna karva upp honom i molekyler med använda tandpetare...

Nääää jag ska INTE lägga NÅGON energi på honom...han är inte värd det ens! *hmpf*

Sorry för ego....

Blommis; Det kommer att bli århundradets present!!!

KRAM till er alla!
  • Ninnnis

Fru Bygg, stackars dig som mår så dåligt! Mådde du lika dåligt när du väntade E? Stor kram!

Ingis, jag håller med Villemoa om att du är en underbar syster

Blommis, lilla pluttevovven, så söt man kan vara! Hjärta

Huvudvärken lättade framåt kvällen så jag motionscyklade en mil framför tv:n Jag är så glad att jag dammade av min gamla motionscykel, så himla smidigt!

Jag "råkade" förresten köpa en Beatles t-shirt i pyttestorlek på vägen hem

Nu ska jag snart joina krassliga maken i sängen, ska bara kvällspromenera vovven först. Han var förresten helt SVART när jag hämtade honom på dagis, han och hundbästisen hade härjat ordentligt i hagen... Nu är han duschad och fin igen.

Kram på er!

Flamman förresten, hur har det gått med tankarna?

• lanovia 08

Ninnis vad skönt att huvudvärken släppte lite.
    OJ! Vilken otur att du råkade köpa en Beatles tröja. Rätt kul att få handla lite va?

• lanovia 08

Fru Bygg, fy vad jobbigt att mår så dåligt. Vad sa BM?

• lanovia 08

Truls Hjärta
    Är det idag Blompojken fyller?? isåfall GRATTIS! Är det alltså idag ni blir hundägare???
    Jag känner mig vilse i pannkakan här.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård