• Heloise

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

passionsblomman skrev 2012-01-11 17:18:23 följande:
    Heloise, vi har många beröringspunkter i tankarna. Och visst är det lätt att romantisera livet på landet. det tror jag väldigt många gör. Inte minst folk i stan. Det är å andra sidan inte alla som alltid ser "minsta möjliga arbetsinsats" som enda värdemätaren. Min svärfar är uppvuxen på gård och med hårt slit. Han blir nästan uppriktigt sagt förbannad på när hans barn (läs hans barns kvinnor) tar sig för saker som innebär "ujejuj, mycket arbete". Och då räknas absolut sådant som att var korkade nog att elda med ved eller skaffa någon som helst sorts djur.

Och för egen del har jag sannerligen en livskris. En tid i livet av vägskäl och nya osedda mål. Sådant man bara anar i fjärran och annat som tränger sig på mycket konkret här och nu. Andra förutsättningar. Andra resultat och parametrar jag inte räknat med när jag drömde ihop mina drömmar och tänkte ut mina planer förut, i en annan, nu ganska avlägsen tid. Men  också andra kunskaper, nya erfarenheter, mer kompetens och lite mer insikt och kanske förhopningsvis en bredare grund för både värderingar, tankemönster och bas att stå på än den unga PB.
    Och i min längtan efter "ett annat sätt att leva" där jag önskar jag visste mer av det mina förfäder visste och kunde, att jag inte var så beroende av allt från el till hur börsen råkar bete sig, till att leva närmare naturen och ha en annan samklang, en annan syn på tid och kunna arbeta mer efter andra lagar än handel- och kontors tider och allt ska vara öppet jämt. Kanske finns en längtan bort och ett mått av flykt, men samtidigt finns där nog en längtan hem och till något som finns ganska djupt förankrat i människan. Ett sätt att leva där man under dagen använder sin hela varelse och därmed också kroppen, så att man när dag gått till ända, kan sätta sig ner framför tv:n utan att behöva känna att man borde cykla eller något annat under tiden. för man har redan brukat sin lekamen lagom för att den ska få vila.
    Och jag vet inte vad som är värst att vara utsatt för: oron över räneutveckling och lågkonjunktur, börsras, elpriser och arbetslöshet, eller att skörden ska slå fel och djuren dö i sjukdomar. Jag tycker livet utsätter en för ungefär vad man tål-and then some, i vilket fall som helst. Är man inte utsatt i det ena sammanhanget, så är man det i det andra. Eller i båda.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Som vanligt kan du sätta ord på mina tankar när jag själv kommer till korta. Det är så jag känner, jag vill inte på något sätt isolera mig, leva enbart på det jorden ger, jag gillar pengar, jag gillar dyra saker Men jag vill vara trött i kroppen efter en dags arbete, inte bara trött för att jag stått i en kassa och stretat eller trött i huvudet av alla måsten. Jag vet ju hur livet på landet är hårt, svettigt, otacksamt, slitigt men det är också ett skönt slit, en skön svettighet. Jag känner mig fångad i radhuslivet och är livrädd att fastna i hämta lämna på dagis, stressa stressa stressa på jobbet, hemma, med allt. För mig är allt så skört numera och jag känner itne att jag, vi, lever fullt ut. Vi missar för mkt, saker som förloras i vardagen. Jag kan få en sådan fruktansvärd ångest ibland över att jag missar ridturer i pudersnö, vedhuggning och en bastu efter för att mjuka upp kroppen.

Jag vill inte ta på mig för mkt, men 2 hästar, 1 hund, 1 katt, 5 höns borde jag ju klara av att sköta. Klart E ska gå på förskola, det är jätteviktigt för henne att få social träning. Klart jag vill arbeta, kanske inte heltid men halvtid, jag struntar i om jag inte kan få jobb efter min utbildning, jag kan jobba på hemtjänsten.
    Jag kan inte förklara mig riktigt mer än att ju närmare "hemma" jag kommer desto lättare går det att andas...

Blomman: klart som fan att jag har en livskris haha men vem säger att livskriser behöver vara dåliga?
  • Heloise

Fru Sy: jag tänkte precis hänvisa till dig och din man, ni bor och lever( iaf verkar det så) ungefär som vi vill. Kasta in en häst eller två och några höns så är vi framme Dessutom har ni ju ett helt ljuvligt hus!

Det här med att köra lite timmer etc, är mest för att det är så förbaskat roligt Min pappa tror stenhårt på omväxlande träning för tävlingshästarna så han var ofta ute i skogen och jobbade med unghästarna, de får lära sig tålamod vid timmerkörning vill jag lova, och när en av tävlingshästarna hängde i grejjerna och verkade lite less så fick han/hon ett break och hjälpa till i skogen eller så tog pappa in lite hö. Inte för att höet på vår mark räckte ens nästan till 45 häst. Men det var kul för hästarna att göra något annat. På vinter körde vi släde på isen, kombinera nytta med nöje För det mesta gick det bra men en gång skenade en ungehäst halvägs till Åland haha.

Någon frågade om Panzer är med på hippietåget, jag skulle säga ett försiktigt njaaa, han gillar tanken på att jaga och fiska, odla egna grönisar etc men ogillar tanken på 45min bilväg enkel resa till jobbet...
    Vi ska iaf gå på visningen, för gården har liksom för många wow-grejjer för att låta bli, 45min bilväg eller inte!

Till något annat, vad stora och duktiga alla bebisarna har blivit! Orvar åker Pulka, mini sover i eget rum, Snartis pojke är stoooor Lille J växer så det knakar och Lille A med!

Vad tror ni är det ett pojkår i år? Jag tror ju att Tummen är en tummelisa men Panzer är stupsäker på en tummetott. Jaja vi får väl se

E har lagt ner det här med att sova, hon sover tills 6 på morgonen, har jag tur somnar hon om efter vällingen och sover tills 8, sen är det full rulle tills hon sover ca 1-1.5h på eftermiddagen. Jag är itne helt nöjd med det, hon behöver nog en lite lur på fm oxå, eftersom hon blir bra gnällig och tjurig på em. Men hon kan inte komma till ro. Jag tror att hon har en utvecklingsfas, det har hänt så mkt med henne bara de senaste veckorna. Nu sitter hon själv ganska bra, drar sig upp mot stående, hon står väldigt stadigt och har börjat ta steg.

Längdskidor, det hatade jag när jag var yngre men på senare tid har Panzer och jag funderat på om vi itne ska börja åka, skulle vi flytta utåt så skulle jag deffo åka, skulle bara ploga vägen först med min nordis

• Heloise

Ingis: , vi får se. I natt drömde jag att jag väntade tvillingar. Inget illa om att ha tvillingar, det verkar väldigt mysigt men det är itne ett drömscenario för mig, i nuläget. Då verkade vårt lilla radhus som det ultimata boendet haha.

Det logiska vore att stanna kvar här ett par år till. Sen har vi ju problemet med alla sjukhusbesök, habiliteringen etc som September tog upp, hon har kanske itne möten 1 ggr vecka men oftast 1-2 ggr/mån.

Nu m,åste jag springa och hämta E som rullat in i tvättstugan

• Heloise

Nyss hemkommen ufrån vul, allt såg bra ut. Tummen är väldigt livlig, moderkakan lågtsittande i framkant, precis som med E. Dessutom blev hag framflyttad 1 v och har därmed helt hoppat över v13 och landat i v14:). Läkaren sa att moderkakans placering var optimal för ett mkp. Träffade även läkaren som tog emot mig i usala( gick spec utb i usala men verksam i gävle) han äe jättetrevlig och kunde jag välja så ville jag ha honom som läkare på snittet. Senare idag ska vi på guddotterns kalas:) Flamman: gratta T i efterskott! Lpter härligt ninnis:)

• Heloise

Nu är vi på väg hem ifrån mkp. Fy fan vad jävla skitont det gjorde:( vansinnigt ont. Just nu har jag som en kraftig mensvärk. De fick fina provet dock och första provsvaret får vi inom en vecka. Jag gör aldrig om det!

• Heloise

Alltså måste allt jävlas? De ringde ifrån usals kl 3, då har de glömt ta ett blodprov, utan det provet är mkp bortkastat, så sängläge blev till jaga rätt på npn son kan ta blodprov och hitta en chafför. Nu är det gjort och jag har ont av allt rännande. Bs: jag antar att mkp gör lite ondare än fvp men det är väl från person t person, de går in med en grov xa 15cm nål genom magen, "borrar" sig igenom moderkakan i högkant, backar tillbaka och tar prover. Största anledningen till att folk gör fvp istf mkp är nog att fvp gör man på många ställen, mkp på få. Sen ser man 2 bråckvarianter m fvp som man inte ser m mkp. För oss och vår oro passar mkp bättre. För andra fvp, ofta är det för sent för mkp efter ex kub alt rul. Mkp görs bara tom v14+6. Hoppas att medicinen fungetar bra. Ingis: kul m inskrivning, redan v 8, tiden gpr så fort! Blomman: spännande!

• Heloise

Vad skönt att du inte mått dåligt av sprutan BS.

Imorgon ska vi till KS för E's halvårsbesök, ska bli spännande att höra vad läkaren säger, det är en enorm skillnad( tycker vi) mot i juni då han såg henne sist. Men läkare, det måste vara något i deras utb som liksom tar bort all glädje och all entusiasm hos dem.  Ingen av E's läkare är någonsin riktigt nöjda eller nöjda men de är alltid så jävla beiga och mesiga och försiktiga.  :Ja visst hon har blivit bättre men hon kunde vara bättre eller hon skulle  kunna vara bättre, fast hon skulle ju kunna vara sämre också också öööööö så tja öhh all utveckling är bra utveckling...

Vi VET att hon har ett hemskt syndrom, vi VET att alla alltid kunde vara bättre, Einstein kunde ha sett ut som Eric Bana eller Johnny Depp.  På något sätt blir vi alltid nedslaget uppmuntrade efter våra besök på KS.
    Nuförtiden ogillar jag  faktiskt läkare överlag. De må vara trevliga civila men när rocken åker på åker också empatin ner i foppatofflorna.

Jag menar inte att de ska ljuga eller fejka glädje, men att en unge som i juni inte kunde hålla  sitt eget huvud uppe kan gå mellan mig och panzer, sitta själv och svischa runt i gåstol måste väl anses vara ett ganska stort framsteg? Fast nu7 neggar jag i förväg, han kanske är positiv imorgon Hur som haver så är läkaren väldigt skicklig, alltid uppdaterad om den senaste forskningen( vilket är lååångt ifrån vanligt bland våra läkare).

• Heloise

Vi får även träffa en dietist( fast vi har itne så stort behov av det just nu, E's hunger har inte debuterat än och vikten är perfekt likaså viktuppgången). Så nu ska jag läsa igenom all den senaste Ame forskningen och ställa frågor till honom, samt skriva ner frågor till dietisten, man måste passa på när man bara får träffa dem var 6e månad. Vi hoppas att de höjer E's dos av GH( tillväxthormon) varje ggr hon får en höjning så får hon även en utvecklingstopp. Nu är det spårket som släpar( fast det är väldigt vanligt) hon jollrar och pratar men använder helt andra ljud och "toner" än barn i hennes ålder, hon är inte så förtjust i att härma ord men älskar att härma ljud, tecken verkar inte intressera hennes speciellt mkt, kanske är hon inte redo för att ta till sig dem?

Inget svar än
    Sen måste jag gnälla över rigida människor, jag köpte en jättefin retroåkpåse på tradera, och tänkte att det var ju bra för säljaren bodde i Gävle. Tror ni att jag får åka och hämta åkpåsen? Nä hon ska skicka den, så jag får betala 60kr frakt  för att få en åkpåse SKICKAD till mig när hon bor 10 minuter ifrån mig Det är bäst för henne att den är fin som snus!

Solde: vad synd att du inte har kontakt med din son, fast det är tur att du hittade din man och de fina missarna( skönt att Amaretto mår bättre).

Mugglan: har du börjat jobba nu? Hur känns det?
    Daa: hur går det för dig på jobbet?

• Heloise

Måste bara rekomendera en sak( om det finns där ni bor och om ni har FB). Det finns en FB sida som heter Köp och Sälj barnkläder/barntillbehör i **** ( vår stad) helt överlägset, jag postade en efterlysning på en badstol, 5 min senare fick jag napp och imorgon ska vi hämta den, mkt bättre än blocket och dessutom gratis. Jag tycker det är jättebra att man kan posta efterlysningar. Kläder/tillbehör finns i olika mappar, bara att kika igenom. Jag betalar 100kr för en badstol som kostar 499kr ny, den är 6 månader gammal Nu ska jag bara ha tag på en resesäng, en babypulka och en spjälsäng till tummen .

Sussa sött

• Heloise

Endoläkaren var tvärtom väldigt positiv idag :D hon utvecklas snabbt och "rätt", allt var bra. Hon var väldigt statk både fysiskt och verbalt( ngn fick ett kitet utbrott när mamman tog av henne doktorns stetoskop. Måste slutaska hålla panzer sällis!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård