Digital Dreams skrev 2010-12-31 11:50:47 följande:
Här på BT (FL?) kanske det tolkats så, men på andra forum används den för att visa upp ett "kaxigt bredflin" mot den man skiver med.
Kanske är jag färgad av den internetvärld jag lever i då jag jobbar med just webbsidor och olika diskussionsforum, så man lär sig liksom uttrycken på andra håll.
Här kanske man inte menat så, men för den som liksom jag, kommer utifrån, upplevs det ofta som "kaxigt".
Å andra sidan kan man fråga sig vad som var värt ett "gott skratt" i att det diskuteras forumregler som gör att medlemmarna ofta inte vågar skriva vad dom vill i oron för att bli avstängda, tillsagda eller få sitt inlägg raderat pga svårtolkade regler.
Nej, i mitt tycke anser jag att reglerna ska vara mycket enkla, och att det bör vara högt i tak på dem.
Personangrepp och andra allvarliga övertramp ska däremot inte accepteras så klart!
Njaa, de forum jag vistas på används den glada gubben
som smiley när man skämtar och skojar sinsemellan.. Även i smsvärlden används den ju flitigt som ett skratt och inte som något hånflin. Den skrivs ju av : - D och brukar visserligen inte vara grön utan gul, precis som alla smileys.
Och tycker nog BT är ett forum med förhållandevis högt i tak. Många forum är rena krigszonerna där folk stängs av till höger och vänster, många personangrepp och provokativ attityd. De allra flesta här håller god ton gentemot varann och har en positivt utbyte av tips och erfarenheter. Tror inte heller det är de "små" inbördes businesstipsen mellan medlemmar som är den stora frågan vad gäller smygreklam utan de som startar konton enkom för att nämna sin butik/webshop/verksamhet i varje inlägg de skriver.
Om jag aktivt efterfrågar en DJ i Umeå här på forumet, då hoppas jag verkligen att du som har kunskap om detta delger det, vare sig du har det själv eller vet någon annan som har det.
Har varit med på forum där detta med smygreklam blev en otrolig hetsjakt. Egenreklam (detta gällde växter och växtsamlare) förbjöds i steg 1. Det var bara det att nästan alla medlemmar sålde och bytte växter som hobby och medlemmarna började nu tipsa om varandras växter ("du tipsar om mig, jag tipsar om mig"). Då drogs det till sin spets så till den grad att man förbjöd medlemmarna att nämna företagsnamn och personer som sålde plantor i alla former och tips om inköpsställen straffades genom varningar och avstängningar. ALLT var smygreklam, vilket ledde till att medlemmarna började använda uppenbara koder istället, typ "det stora pelargonstället som börjar på R utanför Norrköping". Naturligtvis förbjöds då även all sorts omnämnande av inköpsställen helt och hållet, inte bara namnet på stället...
Vad som idag har hänt med detta forum har jag ingen aning - jag lämnade det åt sitt öde och gick ur föreningen!
Så jag tycker nog BT har ganska högt i tak och under min tid här har bara ett par troll och någon enstaka medlem gjord uppenbar och upprepad egenreklam. Detta har då blivit anmält och sen har de försvunnit. Åtminstone tills vidare...