Forumvärd skrev 2011-01-06 03:41:20 följande:
I och med att tårtbakning är att betrakta som en tjänst och då det också är svårt att sälja en "begagnad" tårta så går det inte att annonsera via Köp&Sälj.
Forumvärd skrev 2011-01-06 03:52:32 följande:
Nej det skulle med all säkerhet plockas bort om det anmäldes och det visar sig att inläggskrivaren har detta som företag eller bi-syssla.
Det beror också på hur ett sådant inlägg är utformat och om det bedöms vara smygreklam.
Hmm....
Tycker att dessa två svar talar emot sig själva lite grann....
I det övre svaret så är det klart och tydligt att tårtbaket är en tjänst och det går inte att annonsera i Köp & Sälj, och därmed kan det ju absolut inte vara enligt reglerna att bjuda ut tårtorna på forumet heller.
I det andra inlägget är det plötsligt "om det visar sig att inläggsskrivaren har detta som företag eller bi-syssla.
Det beror också på hur ett sådant inlägg är utformat och om det bedöms vara smygreklam."
Hmm.... Det kanske är skillnad på folk och folk? Eller hur smart man är när man utformar sin "smygreklam"?
Det hela blir rent löjligt! Om hon vill baka tårtor för att träna upp sig på detta, oavsett om tanken är att tjäna pengar på det i framtiden, så blir det löjligt att inte få skriva om detta på forumet.
Liknelsen kan göras i följande exempel också:
En kompis till mig kör rally.
Ett par gånger har han anlitats för "hisnande åkturer" vid födelsedagar, svensexor osv.
Vad jag vet har han inte tagit betalt för detta. Möjligtvis bensinen då.
Men bilen är fullklottrad med reklam för hans sponsorer (det är jag som fixat detta!) så på sätt och vis kan man säga att han har betalt för sin hobbyverksamhet så snart bilen tas ut och körs med eftersom reklamen syns.
Skulle någon på forumet fråga om det finns någon som kan ställa upp med en rallytur på en svensexa i Umeå-trakten så skulle vare sig jag eller han få svara på detta och berätta att den bilen finns tillgänglig?
(det KAN inte vara tillåtet då bilen har reklam på sig som betalar bilens existens, och till råga på allt har jag för några år sedan tjänat pengar då jag tillverkade den reklamen)
Visst kan dessa exempel upplevas som fåniga och löjliga?
Det borde kanske till och med forumvärden, och andra inom Bröllopstorget, kunna hålla med om?
Men dessa halvfåniga exempel är egentligen problem som vi medlemmar ställs inför då absolut inget får göras "reklam" om, även om det inte är "reklam" i egentlig mening.
Sådant som kanske BT egentligen skulle se som "okej" att göra reklam om kan jag med lätthet plocka ner till att vara strängt otillåtet. Allt beror ju på hur man vinklar saker och ting!
Det är sådant som gör att medlemmarna genom dessa stränga och fåniga regelverk får "tassa på tå" härinne för att inte riskera att reta upp någon personal tillhörande BT.
Med ett upplättat regelverk där man ser mänskligt på tex så kallad "reklam" blir istället forumet fyllt av värme och gemenskap, och det vill Ni väl, eller är det bara penganar Ni vill åt genom annonsörerna?
Som sagt tidigare så har jag byggt upp en del forum genom mina år inom webbranschen, och just vunnit framgångar till att bla bli störst i norden på ett av forumen. Framgångsreceptet var att det ska vara högt i tak på forumet och att inte ha som grundregel att "jag ska bli rik", utan i stället bli bäst! Genom detta kommer inkomsterna automatiskt, med både nöjda företag och medlemmar på forumet! 8)