• Forumvärd

Reklam på forumet!

För er kännedom så kommer vi att aktivt rensa trådar från otillåten reklam.

Forumet får inte användas i reklam- eller marknadsföringssyfte utan redaktionens tillstånd. Endast oberoende tips är tillåtna.

Detta innebär att företagare inte får erbjuda tjänster och varor i forumet och det är ej heller tillåtet med sk. "smygreklam"

De tips som ges ska vara oberoende och medlemmen får inte ha någon koppling till det företag eller tjänst som det tipsas om.

Vill också påminna om att det inte är tillåtet med dubbla konton.

De företagare som är intresserade av att annonsera kan vända sig till vår annonsavdelning
    http://www.brollopstorget.se/Information/annonsera.php

Länk till reklampolicy

www.brollopstorget.se/Information/reklampolicy.php

• Svar på tråden Reklam på forumet!
  • Forumvärd
    Digital Dreams skrev 2011-01-06 12:45:22 följande:
    Forumvärd skrev 2011-01-06 03:52:32 följande:
    Nej det skulle med all säkerhet plockas bort om det anmäldes och det visar sig att inläggskrivaren har detta som företag eller bi-syssla.
    Det beror också på hur ett sådant inlägg är utformat och om det bedöms vara smygreklam.
    Hmm....

Tycker att dessa två svar talar emot sig själva lite grann....

I det övre svaret så är det klart och tydligt att tårtbaket är en tjänst och det går inte att annonsera i Köp & Sälj, och därmed kan det ju absolut inte vara enligt reglerna att bjuda ut tårtorna på forumet heller.

I det andra inlägget är det plötsligt "om det visar sig att inläggsskrivaren har detta som företag eller bi-syssla.
    Det beror också på hur ett sådant inlägg är utformat och om det bedöms vara smygreklam."
    Hmm.... Det kanske är skillnad på folk och folk? Eller hur smart man är när man utformar sin "smygreklam"?

Det hela blir rent löjligt! Om hon vill baka tårtor för att träna upp sig på detta, oavsett om tanken är att tjäna pengar på det i framtiden, så blir det löjligt att inte få skriva om detta på forumet.
    Om man har ett företag eller utför något som bisyssla så får man inte erbjuda sina tjänster ute i forumet. Det räknas som reklam.
    Däremot så bryr vi oss inte om om det är så att x antal medlemmar träffas hemma hos någon och fikar eller bakar en tårta tillsammans.
    Det beror som sagt vem som lägger upp tråden och hur den är utformad och framförallt syftet med tråden.
    Är man privatperson och vill sälja något så får man använda sig av Köp&Sälj och följa de regler som gäller för annonsering där
    När det gäller smygreklam så kan det ju vara så att tårtbakare x har ett företag eller bakar tårtor som en bisyssla d.v.s. tjänar pengar på det (direkt eller indirekt) och via en tråd efterlyser någon att t.ex "provbaka" tårtor mot självkostnadspris. Det är alltså inte okej.
    Ett okej scenario kan vara "fikatråd nr 17" där medlemmarna bestämmer sig för att träffas över en kopp kaffe och eventuellt tårtbak och bestämmer tid och datum för träff i tråden.
    Digital Dreams skrev 2011-01-07 10:28:03 följande:
    Jaha, nu blev det tydligen tyst......

Trodde att jag skulle få ett bemötande på detta, men man får väl låta tystnaden ses som ett svar också.....Tyst
    Det har varit helgdagar och även Forumvärdar har ledigt av och till Solig
    Varför satte jag in tjälknölen så sent?
  • Forumvärd
    1700tal skrev 2011-01-08 20:42:02 följande:
    Jag noterade även, om man nu ska spinna vidare på detta vilket jag inte är säker på att man ska, att i de gästböcker jag tittade i idag (2 st) hade båda två rena reklaminlägg där fotografer (eller vad det nu var) skrev nåt i stil med "vill bara tipsa om mina tjänster, jag erbjuder fotografering till bra bra priser i upplandsområdet. Hör av dig till ...... om du är intresserad"

Det är väl inte ens "smyg"reklam i så fall?
    Reklam är inte tillåtet i gästböcker heller och anmäls det så plockas det bort som reklam.
  • Forumvärd
    tessan031 skrev 2011-01-09 20:23:01 följande:

Om ni inte bedömer att det som Michael Abrahamsson håller på med är smygreklam, så kan ni avskaffa er reklampolicy. Detta har ju hållit på i åratal här på BT utan att ni gör något åt saken. När jag har tagit fram bevis för saken och visat på den systematik som personen ifråga brukar använda så har mina inlägg raderats. Varför?   Det är ju inte bara jag som har uppmärksammat detta, utan många alias på musikforumet har reagerat på samma sak, alltid med samma resultat - deras inlägg har blivit raderade.

Idag fick jag också ett mail från någon Lisa på BT Support som mer eller mindre ber mig hålla tyst om detta. Hur seriöst är det?

För mig får ni gärna ta bort reklampolicyn, det kanske blir ett ärligare forum på det viset, men nu har ni ju de facto regler kring reklam och då bör ni väl försöka stväja bland smygreklaman istället för att tysta ned personer som uppmärksammar det.

Kan du inboxa ärendenumret så kan jag kolla
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2011-01-09 20:54:31 följande:
    Om man har ett företag eller utför något som bisyssla så får man inte erbjuda sina tjänster ute i forumet. Det räknas som reklam.

Okej, vi har hört detta ett antal gånger nu.
    Men, för att vända på steken lite undrar jag följdaktligen om hur man ser på saken i detta exempel då:
    Låt säga att jag har ett företag, tex en bilverkstad, får jag erbjuda gratis tjänst som trubadur då?

Ni säger att smygreklamen gäller om man tjänar på tjänsten/varan så frågan är inte konstig, med tanke på att det hela tiden också dras upp att man inte får vara företagare!

Om det är okej, får jag ta betalt för kostnader som tex resor till och från stället?
    Hur mycket får jag i så fall ta i ersättning? (enligt skattemyndighetens avdrag eller endast exakta bensinkostnaden, dvs utan avdrag för värdeminskning etc)

Det stämmer som du erkänner att det är skillnad på folk och folk på forumet, vilket inte är den smartaste medlemspolicyn precis....

Tydligen så får vissa "smygannonsera" medans andra inte får det....
    Tragisk policy!

Ditt svar om tårtorna var det mest ******* jag läst då det inte hade med frågeställningen på något vis att göra!
    Håll svaren till ämnet åtminstone.

Forumvärd skrev 2011-01-09 20:54:31 följande:
    Det har varit helgdagar och även Forumvärdar har ledigt av och till Solig

Jag respekterar att även forumvärdar har ledigt av och till, men med tanke på att "forumvärdar" och jämförbara varit inloggade så förväntade jag mig svar något tidigare!
    Men tack för ett sent svar i alla fall!Nalle

Varför du satte in tjälknölen för sent kan jag dock inte svara på! Skrattande

• Cantaton
    Forumvärd skrev 2011-01-09 20:55:15 följande:
    Reklam är inte tillåtet i gästböcker heller och anmäls det så plockas det bort som reklam.
    Men det finns ingen anmälaknapp i gästböckerna... Måste man skicka ett meddelande då? Eller hmm, insåg just att det finns i ens egen men inte i andras...
  • Digital Dreams
    Cantaton skrev 2011-01-09 21:41:28 följande:
    Men det finns ingen anmälaknapp i gästböckerna... Måste man skicka ett meddelande då? Eller hmm, insåg just att det finns i ens egen men inte i andras...
    Det var ju också korkat!

Om inte den som har gästboken uppmärksammar reklaminlägget, eller själv tycker att det är helt okej, så strider det ju mot reklampolicyn indirekt!
    Det borde finnas en anmälaknapp som alla kan använda, eller åtminstone väl synliga instruktioner om hur man går tillväga för att anmäla otillåtna inlägg även i gästböckerna.
  • nattmaran

Jag kan bara hålla med... massor har reklam på sina sidor. En för alla alla för en.

• MKF

Hehe, hur tar man bort en "känsla" man råkat sätta på ett inlägg. Råkade komma åt det på första inlägget i den här tråden och hittar inte hur jag får bort det :P

• BlackWIngedAngel
    Forumvärd skrev 2011-01-09 20:55:15 följande:
    Men innebär det alltså att om jag startar en tråd och frågar efter en viss tjänst i ett visst område och en person som sysslar med den här tjänsten hör av sig till mig personligen, för att ingen svarade på mitt inlägg. Betyder det att den personen gör otillåten smygreklam då? Även om det är jag som begärt hjälp i frågan.?
  • Digital Dreams
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-10 14:00:22 följande:
    Men innebär det alltså att om jag startar en tråd och frågar efter en viss tjänst i ett visst område och en person som sysslar med den här tjänsten hör av sig till mig personligen, för att ingen svarade på mitt inlägg. Betyder det att den personen gör otillåten smygreklam då? Även om det är jag som begärt hjälp i frågan.?
    Exakt rätt uppfattat!

Är det inte underligt hur få svar som lämnas av BT numera?
    Förmodligen vill man bara tysta ned det hela, men bakom dataskärmarna så kokar många medlemmar av ilska.
    Är det så man vill driva ett forum/sajt så tycker jag man är helt fel ute med tanke på annonsörerna som faktiskt finansierar den här verksamheten.
Svar på tråden Reklam på forumet!