• Forumvärd

Reklam på forumet!

För er kännedom så kommer vi att aktivt rensa trådar från otillåten reklam.

Forumet får inte användas i reklam- eller marknadsföringssyfte utan redaktionens tillstånd. Endast oberoende tips är tillåtna.

Detta innebär att företagare inte får erbjuda tjänster och varor i forumet och det är ej heller tillåtet med sk. "smygreklam"

De tips som ges ska vara oberoende och medlemmen får inte ha någon koppling till det företag eller tjänst som det tipsas om.

Vill också påminna om att det inte är tillåtet med dubbla konton.

De företagare som är intresserade av att annonsera kan vända sig till vår annonsavdelning
    http://www.brollopstorget.se/Information/annonsera.php

Länk till reklampolicy

www.brollopstorget.se/Information/reklampolicy.php

• Svar på tråden Reklam på forumet!
  • Digital Dreams
    Moster Stina skrev 2011-01-03 08:13:43 följande:
    Vi2alltid skrev 2010-12-31 19:41:21 följande:
    Jag tycker det är lite svårt att veta var gränsen går ibland... tex som en TS frågar "Hjälp!! Jag behöver en sångerska som kan sjunga på vårt bröllop som är redan i januari" typ... får inte jag skriva "jag är tillgänglig" då? Hur går jag tillväga för att inte göra reklam, när det faktiskt är en person som efterlyser en sångerska? Får jag maila istället?
    Ett sätt kan väl vara att skriva ett personligt meddelande till den som undrat! Det strider väl inte mot policyn tror jag. Då gör man ju liksom inte allmän reklam så att alla ser!
    Förmodligen kan man göra det utan att strida mot reglerna, man håll med om att det är överdrivet!
    Det skapar helt klart en orolig stämning att man inte ska våga skriva nåt med risken att få skit för det....

Nja, jag tycker att man får dämpa reglerna lite som många andra forum.
    Bröllopsforum är väl en nisch där man ofta ger varandra tips och råd just vem/vilka som man kan anlita så det är ganska svårt att inte "göra reklam" om man nu råkar ha bra kontakter.....
  • Forumvärd
    Vi2alltid skrev 2010-12-31 19:41:21 följande:
    Jag tycker det är lite svårt att veta var gränsen går ibland... tex som en TS frågar "Hjälp!! Jag behöver en sångerska som kan sjunga på vårt bröllop som är redan i januari" typ... får inte jag skriva "jag är tillgänglig" då? Hur går jag tillväga för att inte göra reklam, när det faktiskt är en person som efterlyser en sångerska? Får jag maila istället?
    Om du själv är sångerska så får du inte göra reklam för dig själv i forumet.
    Du kan ge tips kring vad man bör tänka på när man väljer sångerska osv och du kan även ha information på din presentation. Däremot får du inte "locka" in någon till din presentation via forumet eller t.ex använda en sidfot som talar eller hintar om din press.
    Digital Dreams skrev 2011-01-03 09:20:38 följande:
    Förmodligen kan man göra det utan att strida mot reglerna, man håll med om att det är överdrivet!
    Det skapar helt klart en orolig stämning att man inte ska våga skriva nåt med risken att få skit för det....

Bröllopsforum är väl en nisch där man ofta ger varandra tips och råd just vem/vilka som man kan anlita så det är ganska svårt att inte "göra reklam" om man nu råkar ha bra kontakter.....
    Det är egentligen inte så knepiga regler
    Tänk så här är detta något jag tjänar på?
    Är det mina egna tjänster jag erbjuder?
    Är svaret ja på de frågorna så är det reklam och det får inte förekomma i forumet.

Har du däremot varit inne på låt oss säga Ellos och hittat värsta t.ex magtrimmern och vill tipsa andra medlemmar om det så är det OK om du inte har koppling till Ellos förstås.
    Ett sådant tips räknas som oberoende.
    Varför satte jag in tjälknölen så sent?
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2011-01-03 12:58:47 följande:
    Om du själv är sångerska så får du inte göra reklam för dig själv i forumet.
    Du kan ge tips kring vad man bör tänka på när man väljer sångerska osv och du kan även ha information på din presentation. Däremot får du inte "locka" in någon till din presentation via forumet eller t.ex använda en sidfot som talar eller hintar om din press.
    Digital Dreams skrev 2011-01-03 09:20:38 följande:

Det är egentligen inte så knepiga regler
    Tänk så här är detta något jag tjänar på?
    Är det mina egna tjänster jag erbjuder?
    Är svaret ja på de frågorna så är det reklam och det får inte förekomma i forumet.

Har du däremot varit inne på låt oss säga Ellos och hittat värsta t.ex magtrimmern och vill tipsa andra medlemmar om det så är det OK om du inte har koppling till Ellos förstås.
    Ett sådant tips räknas som oberoende.
    Det är ju det jag hela tiden säger! Det är i****iska regler!

Om man gör ren affärsmässig reklam och ens enda syfte med sin närvaro här är att sprida reklam om sig själv så mycket som möjligt, då förstår jag reglerna.
    Men om jag är  DJ/fotograf/webbdesigner/musiker eller what ever så tycker jag det är löjligt att inte få nämna det när man kan hjälpa någon i nöd!
    Det är ju nämligen inte alla brudpar som har råd att anlita värsta näringsidkaren som kostar massor med pengar (för att kunna betala dyra annonser på BT) utan söker efter nån mindre hobbyföretagare som kan ställa upp för en billig peng!

En som söker ett sånt billigt alternativ kommer med all sannolikhet inte att kontakta "den dyra annonserande företagaren" här, då det inte är en sån dom söker!
    Därmed är det inte heller någon konkurrens eller orättvisa mot de betalande annonsörerna!
    Men, som sagt, om man "annonserar" runt på forumet som enda syfte med sitt medlemskap här så är det så klart fel. (Men det kan man ganska lätt avgöra genom att läsa vad dom skriver)

Såg att bröllopsforumet.se håller på att bygga om så jag kan inte jämföra deras regler, men brollopsguiden.se hade helt klart "lugnare" regler i jämförelse med här.
    Man blir rätt mörkrädd då man jämför BT:s regler med tex jämförbara forum.....

En fråga jag vill ha svar på gällande reglerna:
    På "regelsidan" står det om reklampolicyn följande:

"Upprepade överträdelser mot denna reklampolicy kommer att debiteras enligt gällande regler med vitesförläggande om 590:- exkl. moms per reklaminlägg. "

Vem är det som utdelar detta "vitesföreläggande"?
  • Forumvärd
    Digital Dreams skrev 2011-01-03 18:45:53 följande:
    Det är ju det jag hela tiden säger! Det är i****iska regler!

Om man gör ren affärsmässig reklam och ens enda syfte med sin närvaro här är att sprida reklam om sig själv så mycket som möjligt, då förstår jag reglerna.
    Men om jag är  DJ/fotograf/webbdesigner/musiker eller what ever så tycker jag det är löjligt att inte få nämna det när man kan hjälpa någon i nöd!
    Det är ju nämligen inte alla brudpar som har råd att anlita värsta näringsidkaren som kostar massor med pengar (för att kunna betala dyra annonser på BT) utan söker efter nån mindre hobbyföretagare som kan ställa upp för en billig peng!

En som söker ett sånt billigt alternativ kommer med all sannolikhet inte att kontakta "den dyra annonserande företagaren" här, då det inte är en sån dom söker!
    Därmed är det inte heller någon konkurrens eller orättvisa mot de betalande annonsörerna!
    Men, som sagt, om man "annonserar" runt på forumet som enda syfte med sitt medlemskap här så är det så klart fel. (Men det kan man ganska lätt avgöra genom att läsa vad dom skriver)
    I och med att du erbjuder dina tjänster så plockas det bort ifrån forumet och räknas som reklam.
    Du får självklart komma med tips och råd kring ämnet som sådant men du får inte erbjuda dina tjänster.
    Digital Dreams skrev 2011-01-03 18:45:53 följande:
    En fråga jag vill ha svar på gällande reglerna:
    På "regelsidan" står det om reklampolicyn följande:

"Upprepade överträdelser mot denna reklampolicy kommer att debiteras enligt gällande regler med vitesförläggande om 590:- exkl. moms per reklaminlägg. "

Vem är det som utdelar detta "vitesföreläggande"?
    Jag såg det och jag var tvungen att kontrollera vad det handlade om för det var inget jag hade kunskap om.
    Det är så att det där är en väldigt gammal regel/policy som faktiskt är totalt inaktuell och ska redigeras bort.
    Tack för att du tog upp det och nu ska jag radera det
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2011-01-04 11:03:58 följande:
    Jag såg det och jag var tvungen att kontrollera vad det handlade om för det var inget jag hade kunskap om.
    Det är så att det där är en väldigt gammal regel/policy som faktiskt är totalt inaktuell och ska redigeras bort.
    Tack för att du tog upp det och nu ska jag radera det
    Ja, man började ju undra då vare sig BT eller FL är någon domstol eller myndighet, och de enda som kan döma ut vitesförelägganden är just domstolar och myndigheter! Solig
  • pumiz

Efter att ha läst diskussionen måste jag säga att jag håller med Digital Dreams om hans (har jag för mig) åsikter...

Och jag fick även en undran... gäller reglerna bara sådant som man som person ev skulle kunna tjäna pengar på? Om någon frågar efter hjälp med något i tex min stad och det är något jag älskar att göra, får jag då svara att jag gärna hjälper till med det (gratis)? 
    Å ena sidan tycker jag vid första tanke att man självklart får göra det, men när jag sedan läst denna diskussion så vet jag inte längre eftersom man "inte får erbjuda sina tjänster", och även om jag inte tjänar pengar så får jag ju erfarenhet vilket i sig kan vara väldigt värdefullt, tex hobbyfotografering... 
    Så hur räknas det att man tjänar någonting? gäller det enbart pengar? eller erfarenheter också...??  

• Forumvärd
    Digital Dreams skrev 2011-01-04 11:20:27 följande:
    Ja, man började ju undra då vare sig BT eller FL är någon domstol eller myndighet, och de enda som kan döma ut vitesförelägganden är just domstolar och myndigheter! Solig
    Det är någon riktigt gammal regel som har hängt med i texten så den är absolut inaktuell och bortplockad nu
  • Forumvärd
    pumiz skrev 2011-01-04 23:08:22 följande:
    Efter att ha läst diskussionen måste jag säga att jag håller med Digital Dreams om hans (har jag för mig) åsikter...

Och jag fick även en undran... gäller reglerna bara sådant som man som person ev skulle kunna tjäna pengar på? Om någon frågar efter hjälp med något i tex min stad och det är något jag älskar att göra, får jag då svara att jag gärna hjälper till med det (gratis)? 
    Å ena sidan tycker jag vid första tanke att man självklart får göra det, men när jag sedan läst denna diskussion så vet jag inte längre eftersom man "inte får erbjuda sina tjänster", och även om jag inte tjänar pengar så får jag ju erfarenhet vilket i sig kan vara väldigt värdefullt, tex hobbyfotografering... 
    Så hur räknas det att man tjänar någonting? gäller det enbart pengar? eller erfarenheter också...??  
    Om du som privatperson erbjuder dina tjänster och varor i forumet och tar betalt för det så räknas det som reklam och det plockas bort eftersom att forumet ska vara fritt ifrån reklam och annons.
    Här räknas även länkar till bloggar där man har någon form av försäljning.
    Om du som privatperson vill sälja/köpa något som är bröllopsrelaterat så kan du gratis lägga ut en annons på Köp&Sälj.
    www.brollopstorget.se/Annonser/

Som företagare så får du däremot inte använda dig av Köp&Sälj utan då får du istället gå via företagsregistret och annonsering och du får inte erbjuda dina tjänster/varor i forumet överhuvudtaget.
    www.brollopstorget.se/Information/annonsera.php
  • Dejli

Jag fattar faktiskt inte problemet med smygreklamen... man får inte göra reklam för sin egen verksamhet. Punkt. Det tycker jag är jättebra. Om jag söker tips vill jag ha oberoende tips från personer som har anlitat personen/företaget i fråga, inte den som själv är personen/företaget.

Det är väl inte förbjudet att skicka ett privat meddelande till den personen som efterfrågar hjälp om man tror att man är det den personen söker.

• Digital Dreams
    Dejli skrev 2011-01-05 10:16:57 följande:
    Jag fattar faktiskt inte problemet med smygreklamen... man får inte göra reklam för sin egen verksamhet. Punkt. Det tycker jag är jättebra. Om jag söker tips vill jag ha oberoende tips från personer som har anlitat personen/företaget i fråga, inte den som själv är personen/företaget.

Det är väl inte förbjudet att skicka ett privat meddelande till den personen som efterfrågar hjälp om man tror att man är det den personen söker.
    Detta låter visserligen enkelt, men i allt för många fall blir det en väldigt svår gränsdragning.
    Om någon frågar efter något som man själv håller på med och kan svara på så kanske man strider mot reglerna bara för att man ens svarar.

Jag kan också till viss del hålla med dig om att man kan vilja få svar från personer som anlitat ett företag, men låt säga att det ställs en viss fråga om mitt företag/tjänst/vara och ingen svarar, men jag sitter där och faktiskt KAN svara så får jag inte det, även om jag egentligen inte tjänar på det. Bara för att det är mitt företag/vara/tjänst det handlar om....
Svar på tråden Reklam på forumet!