• Forumvärd

Reklam på forumet!

För er kännedom så kommer vi att aktivt rensa trådar från otillåten reklam.

Forumet får inte användas i reklam- eller marknadsföringssyfte utan redaktionens tillstånd. Endast oberoende tips är tillåtna.

Detta innebär att företagare inte får erbjuda tjänster och varor i forumet och det är ej heller tillåtet med sk. "smygreklam"

De tips som ges ska vara oberoende och medlemmen får inte ha någon koppling till det företag eller tjänst som det tipsas om.

Vill också påminna om att det inte är tillåtet med dubbla konton.

De företagare som är intresserade av att annonsera kan vända sig till vår annonsavdelning
    http://www.brollopstorget.se/Information/annonsera.php

Länk till reklampolicy

www.brollopstorget.se/Information/reklampolicy.php

• Svar på tråden Reklam på forumet!
  • Forumvärd
    Digital Dreams skrev 2011-01-09 21:36:00 följande:

Okej, vi har hört detta ett antal gånger nu.
    Men, för att vända på steken lite undrar jag följdaktligen om hur man ser på saken i detta exempel då:
    Låt säga att jag har ett företag, tex en bilverkstad, får jag erbjuda gratis tjänst som trubadur då?

Ni säger att smygreklamen gäller om man tjänar på tjänsten/varan så frågan är inte konstig, med tanke på att det hela tiden också dras upp att man inte får vara företagare!

Om det är okej, får jag ta betalt för kostnader som tex resor till och från stället?
    Hur mycket får jag i så fall ta i ersättning? (enligt skattemyndighetens avdrag eller endast exakta bensinkostnaden, dvs utan avdrag för värdeminskning etc)

Det stämmer som du erkänner att det är skillnad på folk och folk på forumet, vilket inte är den smartaste medlemspolicyn precis....

Tydligen så får vissa "smygannonsera" medans andra inte får det....
    Tragisk policy!

Ditt svar om tårtorna var det mest ******* jag läst då det inte hade med frågeställningen på något vis att göra!
    Håll svaren till ämnet åtminstone.

Forumvärd skrev 2011-01-09 20:54:31 följande:
    Det har varit helgdagar och även Forumvärdar har ledigt av och till Solig
    Varför satte jag in tjälknölen så sent?

Jag respekterar att även forumvärdar har ledigt av och till, men med tanke på att "forumvärdar" och jämförbara varit inloggade så förväntade jag mig svar något tidigare!
    Men tack för ett sent svar i alla fall!Nalle

Varför du satte in tjälknölen för sent kan jag dock inte svara på! Skrattande

Go´morron Solig

Vi skulle kunna sitta och bolla olika what if mellan varandra fram och tillbaka men det enklaste är att tänka så här.
    Oberoende tips är okej d.v.s. tips som du (eller en närstående) inte tjänar själv på och är du företagare så får du inte göra reklam för ditt företag/bisyssla i forumet.

Tjälknölen ja haha
    Vet du det är nog dags för mig att byta sidfot. Jag satte in en tjälknöl alldeles för sent innan nyår och var tvungen att sitta uppe och vänta på att den skulle bli klar och i passade på att leka med sidfoten samtidigt.
    Så kan det bli
  • 1700tal
    tessan031 skrev 2011-01-09 20:23:01 följande:

Om ni inte bedömer att det som Michael Abrahamsson håller på med är smygreklam, så kan ni avskaffa er reklampolicy. Detta har ju hållit på i åratal här på BT utan att ni gör något åt saken. När jag har tagit fram bevis för saken och visat på den systematik som personen ifråga brukar använda så har mina inlägg raderats. Varför?   Det är ju inte bara jag som har uppmärksammat detta, utan många alias på musikforumet har reagerat på samma sak, alltid med samma resultat - deras inlägg har blivit raderade.

Idag fick jag också ett mail från någon Lisa på BT Support som mer eller mindre ber mig hålla tyst om detta. Hur seriöst är det?

För mig får ni gärna ta bort reklampolicyn, det kanske blir ett ärligare forum på det viset, men nu har ni ju de facto regler kring reklam och då bör ni väl försöka stväja bland smygreklaman istället för att tysta ned personer som uppmärksammar det.

Menar du på fullaste allvar att BT själva har raderat protestinlägg (mot reklam) som har gjorts men inte raderat musikantens reklam???

Samt mailat dig och bett dig sluta protestera mot just den här reklamen??? Allvarligt???

Vem är då denna Lisa som skickar ut sådana mail på egna bevåg, kan man ju fråga forumvärden? Någon som kanske inte lämpar sig att jobba med BT längre, någon som begått tjänstefel... Någon som uppenbarligen har en sambo som som är musiker.......

Det här var nog det värsta jag har hört (på BT iaf) på länge!! Har inte BT själva rent mjöl i påsen?
  • Forumvärd
    1700tal skrev 2011-01-11 10:27:36 följande:
    Menar du på fullaste allvar att BT själva har raderat protestinlägg (mot reklam) som har gjorts men inte raderat musikantens reklam???

Samt mailat dig och bett dig sluta protestera mot just den här reklamen??? Allvarligt???

Vem är då denna Lisa som skickar ut sådana mail på egna bevåg, kan man ju fråga forumvärden? Någon som kanske inte lämpar sig att jobba med BT längre, någon som begått tjänstefel... Någon som uppenbarligen har en sambo som som är musiker.......

Det här var nog det värsta jag har hört (på BT iaf) på länge!! Har inte BT själva rent mjöl i påsen?
    Jag finner det hela väldigt märkligt Obestämd
    Det enda jag har hittat som har nekats har varit ärenden där det inte rört sig om reklam utan oberoende tips.
    Jag bad medlemmen att höra av sig till mig men har inte hört något och utifrån det jag kan se så är det endast oberoende tips som har nekats.
    Det kan ju vara så att någon tipsar om en specifik musiker utan att för den skull ha någon koppling till denne.

Kontakta mig eller supporten så får jag kika

När det gäller betalande annonsörer så får de inte göra reklam i forumet oavsett om de annonserar i och med att forumet ska vara fritt ifrån reklam och endast oberoende tips får lämnas.
  • Forumvärd
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-10 14:00:22 följande:
    Men innebär det alltså att om jag startar en tråd och frågar efter en viss tjänst i ett visst område och en person som sysslar med den här tjänsten hör av sig till mig personligen, för att ingen svarade på mitt inlägg. Betyder det att den personen gör otillåten smygreklam då? Även om det är jag som begärt hjälp i frågan.?
    Ja rent krasst så är det så i och med att man inte får göra reklam för sig själv
  • Forumvärd
    Cantaton skrev 2011-01-09 21:41:28 följande:
    Men det finns ingen anmälaknapp i gästböckerna... Måste man skicka ett meddelande då? Eller hmm, insåg just att det finns i ens egen men inte i andras...
    Hejsan!

Jo det finns en anmälningsknapp i gästböckerna. Klicka på den röda runda cirkeln med en vit hand så får du upp ett formulär.
    Fyll i det och skicka så hamnar ärendet hos moderatorerna

Den knappen ska finnas både i din egen gästbok men även i andras så att det går att anmäla
  • Forumvärd
    MKF skrev 2011-01-10 13:57:53 följande:
    Hehe, hur tar man bort en "känsla" man råkat sätta på ett inlägg. Råkade komma åt det på första inlägget i den här tråden och hittar inte hur jag får bort det :P
    Det går inte att plocka bort just nu men det ska åtgärdas så att det blir möjligt
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2011-01-11 12:14:15 följande:
    Det går inte att plocka bort just nu men det ska åtgärdas så att det blir möjligt
    Apropå detta med "Kansla".

Varför får man bara "Känsla" i positiv riktning?
  • Forumvärd
    Digital Dreams skrev 2011-01-11 12:33:55 följande:
    Apropå detta med "Kansla".

Varför får man bara "Känsla" i positiv riktning?
    Det var ett val som gjordes när funktionen lades till
    Känner man något annat för trådstarten så går det att ta det i tråden.
    Det är för övrigt inte helt omöjligt att det kommer att läggas till fler möjligheter framöver Solig
  • chanette

attans oxå.. detta såg jag först nu..
    va inte meningen att jag skulle göra direkt reklam för mig själv
    utan mer vara söt och berätta om min tårtblogg för att
    ge andra tex tips eller liknande.
    jag förstår om ni tar bort mina trådar och det jag skrev..
    sorry ABSOLUT inte min mening

• chanette

jag ska försöka ta bort det.
    vet ej om det helt bryter mot denna reklam reglen för
    jag e inget företag eller så..
    hobby som jag brinner för

• Forumvärd
    chanette skrev 2011-01-12 13:30:45 följande:
    jag ska försöka ta bort det.
    vet ej om det helt bryter mot denna reklam reglen för
    jag e inget företag eller så..
    hobby som jag brinner för
    Är det en hobbyblogg som visar din hobby men där du inte säljer något eller är företagare så är den okej
    Skicka mig en länk till tråden i inboxen så kan jag kika
    God fortsättning på 2011
  • Forumvärd
    chanette skrev 2011-01-12 13:33:27 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3888408.htm...
    detta e den jag nog ska ta bort.
    fy nu har jag mega dåligt samvete.
    ville bara vara gullig och hjälpa andra blivande
    fattiga brudar. för fast man itne e rik så vill man
    ju ha ett fint bröllop
    Tyvärr så måste jag plocka bort tråden eftersom att det räknas som reklam.
    Kirrar det nu Solig
    Men gud vilka läckra tårtor du gör!
    Jag är glad om jag lyckas få muffinssmeten i formarna
    God fortsättning på 2011
  • chanette

tack så jätte mycket. jag har ingen utbildning utan det e en
    brinnande passion
    hoppas jag kan insperera andra att göra egna tårtor.
    e super kul och väldigt personligt

tack för du fixa bort tråden

• Elinus86

Jag undrar vad som gäller angående byte av tjänster? Har hittat tråden där man kan byta tjänster med varandra och jag hade tänkt lägga in en förfrågan i tråden om byte men innan jag gör det vill jag ju vara säker på att detta inte räknas som smygreklam. Vi är inte företagare. Hur vet man vilken typ av tjänst som är okej där och vad som gäller?

• Cantaton
    Forumvärd skrev 2011-01-11 12:06:46 följande:
    Hejsan!

Jo det finns en anmälningsknapp i gästböckerna. Klicka på den röda runda cirkeln med en vit hand så får du upp ett formulär.
    Fyll i det och skicka så hamnar ärendet hos moderatorerna

Den knappen ska finnas både i din egen gästbok men även i andras så att det går att anmäla
    Nej, jag har ingen hand i andra användares gästböcker. Bara min egen.
  • Forumvärd
    Elinus86 skrev 2011-01-12 17:39:04 följande:
    Jag undrar vad som gäller angående byte av tjänster? Har hittat tråden där man kan byta tjänster med varandra och jag hade tänkt lägga in en förfrågan i tråden om byte men innan jag gör det vill jag ju vara säker på att detta inte räknas som smygreklam. Vi är inte företagare. Hur vet man vilken typ av tjänst som är okej där och vad som gäller?
    Det där är lite knivigt för det är ju så att som privatperson så skulle det ju kunna vara okej att byta tjänster med varandra medans det t.ex inte skulle vara okej för företagare.
    Det är också en annan del i byta tjänster och det är det att det blir en skattefråga i och med att man måste deklarera värdet av de tjänster man byter med varandra.
    Vi har därför valt att plocka bort en- vad jag vet- tråd där man just bytte tjänster med varandra.
    God fortsättning på 2011
  • Forumvärd
    Cantaton skrev 2011-01-12 19:57:51 följande:
    Nej, jag har ingen hand i andra användares gästböcker. Bara min egen.
    Jag såg det Förvånad
    Jag som har admin har ju "röda händer" även i gästboken men det är ju en funktion som ni alla borde ha tycker jag.
    Nu brukar inte gästböcker modereras endast i undantagsvis i och med att man själv kan moderera sina egna gästböcker och också kan blockera användare.
    Men- det kan som sagt vara bra att i vartfall ha möjligheten att kunna anmäla.
    Toppen att du uppmärksammade mig om det!
    Jag tar det vidare!
    God fortsättning på 2011
  • Digital Dreams
    Forumvärd skrev 2011-01-20 19:31:51 följande:
    Det där är lite knivigt för det är ju så att som privatperson så skulle det ju kunna vara okej att byta tjänster med varandra medans det t.ex inte skulle vara okej för företagare.
    Det är också en annan del i byta tjänster och det är det att det blir en skattefråga i och med att man måste deklarera värdet av de tjänster man byter med varandra.
    Vi har därför valt att plocka bort en- vad jag vet- tråd där man just bytte tjänster med varandra.
    God fortsättning på 2011
    Men skattefrågorna är väl ändå inget som Ni behöver bekymra Er över, det är ju något som personerna själva får se till att sköta beroende på deras eget samvete.

Det känns lite som att Ni försöker ta på er nån form av "polisroll" och då passar ju mitt uttryck om "Gestapometoder" sedan tidigare rätt bra.....
  • Forumvärd
    Digital Dreams skrev 2011-01-21 00:14:37 följande:
    Men skattefrågorna är väl ändå inget som Ni behöver bekymra Er över, det är ju något som personerna själva får se till att sköta beroende på deras eget samvete.

Det känns lite som att Ni försöker ta på er nån form av "polisroll" och då passar ju mitt uttryck om "Gestapometoder" sedan tidigare rätt bra.....
    Nej det är ju inte ett problem som rör oss direkt men samtidigt så måste vi också avgöra vad vi anser vara okej på sajten och därför har vi valt att göra på det viset
    God fortsättning på 2011
Svar på tråden Reklam på forumet!