• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • weddingdreams
    FelizLane skrev 2012-02-20 19:45:41 följande:
    Vet någon vart man kan köpa korgar då? Skulle behöva några.. Spec till småtjejerna att ha blomblad i :)

Jag fann både på Ulrika marknad (så har ni någon markan kan det finns där) och så fann jag smmå korgar som jag fikc måla vita i blomsteraffär...

Vi tänkte först ha rosenblad. Inte riktiga utan satinblad från ebay.. Men sen kom jag på att det är tråkigt att städa upp efter i kyrkan och vem ska stanna kvar och göra det... Så nu ska vi göra som ett litet blomsterarrangemang... Alltså bara någon ros och murgröna runt eller nått.. Nått liknande tärnbuketterna... Så håller dom bara i korgen.. Tror inte dom fördelat rosenbladen bra ändå.. Våra näbbar är bara 3 och 4...

• FelizLane
    Chicita skrev 2012-02-20 20:19:12 följande:
    Oh är det blomblad till inne i kyrkan?
    Har du i så fall kollat att det är ok med prästen och kyrkvaktmästarna? Blomblad kan ge fläckar på golvet som inte går bort om dom mosas under skorna på gästerna och bröllopsföljet. Läste någonstans om ett månghundraårigt kyrkgolv som blev förstört av blomblad...

Annars brukar det finnas fina korgar på större blomsterhandlar, typ Blomsterriket. Glad
    weddingdreams skrev 2012-02-20 20:40:51 följande:

Jag fann både på Ulrika marknad (så har ni någon markan kan det finns där) och så fann jag smmå korgar som jag fikc måla vita i blomsteraffär...

Vi tänkte först ha rosenblad. Inte riktiga utan satinblad från ebay.. Men sen kom jag på att det är tråkigt att städa upp efter i kyrkan och vem ska stanna kvar och göra det... Så nu ska vi göra som ett litet blomsterarrangemang... Alltså bara någon ros och murgröna runt eller nått.. Nått liknande tärnbuketterna... Så håller dom bara i korgen.. Tror inte dom fördelat rosenbladen bra ändå.. Våra näbbar är bara 3 och 4...

Nä, vi ska vara utomhus :) Får kika på blomsteriket när jag åker till en större stad helt enkelt :)
  • Chicita
    FelizLane skrev 2012-02-20 20:44:23 följande:
    weddingdreams skrev 2012-02-20 20:40:51 följande:

Nä, vi ska vara utomhus :) Får kika på blomsteriket när jag åker till en större stad helt enkelt :)
    *pust*  Flört

Kolla även ÖB, Jysk och andra sådana affärer... ICA kan ha korgar för påskpynt exempelvis...
    Håll ögonen öppna så hittar du säkert någon
  • moonlightgirl
    Sofi K skrev 2012-02-12 18:10:15 följande:
    Okej :)
    Vårt bröllop ska gå i strandtema :)
    Håller på för fullt att göra prototyper på inbjudningskort och ljuslyktor och annat.
    Jag jobbar mycket med ljusa färger såsom "latte-brunt", ljusgrönt (det önskade fästmannen) och och beige. lite "rivna" kanter och naturtråd. (typ sån brun-grå lite rubust tråd om nu förstår mig).
    Har även gjort en ljuslykta med snurrad finmaskig säckväv med den där tråden runt och snäckor.

Min fråga till er. Vad tänker ni på när ni tänker "strand"? Vad kan man mer lyfta fram utan att det blir för maskeradigt. Vill fortfarande att det ska vara stilrent.
    Mitt förslag jag har har inget med inbjudningskorten att göra.
    Men eftersom ni ska ha strandtema så tycker jag att det kan vara mysigt att ha fina stenar och snäckor som dekoration. Bordsplanceringen kan man göra med fina stenar och skriva gästernas namn på, det ska vi göra.  =)
  • moonlightgirl
    hjgs skrev 2012-02-20 13:22:05 följande:
    Mitt pyssel så här långt, omslaget till vigselprogrammen, gamla korgar som jag hittat på vinden har piffats till, de silvriga ska stå på toaletterna med lite smått och gått i, den vita ska lilla systerdottern ha med såpbubblorna i. Placeringskort, inbjudningskorten är köpta men till insidan har vi skrivit ut innehållet på samma papper och med samma typsnitt som på menyerna och kört med stämpel på kanterna. På baksidan av kuvertet ar vi lackat med silvrigt sigill med två hjärtan i. Menykort, småkort till buffén och kort till engångskamerorna . Barbapappa och Barbamamma är gjorda i lera och ska bättringmålas och lackas.

Wow vilka snygga saker du gjort. Vi har rött, vitt, svart och rosa som färgtema Så här kan jag hämta idéer.  =)
    Verkligen super fint du har gjort.  =)
  • moonlightgirl
    annelie1981 skrev 2011-11-19 21:27:40 följande:

Jätte fina, det var en bra idé att göra sånna.
  • Fästmön

Hallå pysslingar!

Jag har fått idén att sy min egen brudslöja. En sån där väldigt lång med spetskant. Jag tänkte köpa vanligt tyll och sen sy dit ett spetsband längs kanterna. Och så kanske försöka sätta dit en kam.

Slöjor är så väldigt dyra i butik så det känns som om jag har missat ngt... Någon som kommer på vad det kan vara?

• Vilse

kolla på ebay.se /ebay.com först. Där kan du nog köpa dem billigare än vad materialet kostar i sverige...

Ett tips bara :)

• Fästmön
    Vilse skrev 2012-02-23 07:33:41 följande:
    kolla på ebay.se /ebay.com först. Där kan du nog köpa dem billigare än vad materialet kostar i sverige...

Ett tips bara :)
    Om det var riktat till mej - så tack =)

Jag köpte en billig slöja på ebay men den var väldigt dåligt sydd =/ Spetsen var liksom inte sammanhängande utan det var flera småbitar som de hade satt ihop. 
  • Viccan

Hej Hej,

Jag har nyss pysslat ihop en Lotusblomma som jag ska ha på bröllopet stående på borden.
    En på varje bord är tanken.

Nu är denna en test jag gjorde.
    Dom jag ska ha ska vara i svart/vitt och sen bli spräjade med vit färg, vit glans.

Lycka till =)
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer