• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Chicita
    K och S skrev 2012-01-12 18:40:54 följande:
    Är det någon som har något bra tips på var man kan få tag på bra material för att själv göra de tvinnade girlangerna på bilden? Behöver ju vara lite grövre papper som är långt, och som man kan räffla på något sätt.

Det brukar finnas créppat papper på de flesta hobbyaffärerna, köp så långa papper du får tag i och sen får du nog limma med limpistol misstänker jag för att skarva.
    Annars kan du vecka själv genom att använda en krustång om du har en Flört
  • LovisaB

Jag letar efter tips på snygga men enkla och hyfsat billiga servettringar som man kan göra själv. Har gjort hjärtformade placeringskorthållare av trolldeg, riktigt nöjd! Tacksam för tips och inspiration!

• Cosy
    LovisaB skrev 2012-01-20 08:21:08 följande:
    Jag letar efter tips på snygga men enkla och hyfsat billiga servettringar som man kan göra själv. Har gjort hjärtformade placeringskorthållare av trolldeg, riktigt nöjd! Tacksam för tips och inspiration!
    Svårt att veta vad du har för still men ett enkelt är att ta toalett rullar som du klärin då för du en enkel modell som diu kan klä hur du vill

Allternativ två är att ta ett vanligt band och knytta kring servetterna

är du riktigt pysslig kan du virka en servett ring av  ståltråd och ev.lite pärlor.

Vill du fortsätta med hjärtan kan du göra en någotliknande i kartong och sen sätta en liten tejpbit eller limma änden

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy

kan ju vara bra att posta en bild med ^^

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Söta Wiol

Hej.

Jag delar med mig av mina enkla servettringar som jag gjort. Och helt gratis dessutom! Vi tapetserade nyligen om hallen med pärlemoskimrande tapet, och det som blev över sparade jag till pyssel. Tapeten är lagom kraftig och styv och perfekt att göra servettringar av. Så jag klippte till lagom breda och långa remsor och sen stansade jag kanterna med en kantstans (finns att köpa på nätet, pysselaffärer, tradera m.m.) Och limmade ihop dem. Så här enkelt och fint kan det vara till ingen kostnad. Har du ingen snygg tapet hemma så fråga på tapetaffären efter gamla pärmar, dom brukar skänka bort dom när dom får in nya. Då kan man ha flera olika mönster fast kanske i samma färgtema. Funkar ju annars med vilket papper som helst nästan. Bredvid ser ni mina egengjorda godiaskar.

• Just Me
    Söta Wiol skrev 2012-01-20 10:36:58 följande:

Hej.

Jag delar med mig av mina enkla servettringar som jag gjort. Och helt gratis dessutom! Vi tapetserade nyligen om hallen med pärlemoskimrande tapet, och det som blev över sparade jag till pyssel. Tapeten är lagom kraftig och styv och perfekt att göra servettringar av. Så jag klippte till lagom breda och långa remsor och sen stansade jag kanterna med en kantstans (finns att köpa på nätet, pysselaffärer, tradera m.m.) Och limmade ihop dem. Så här enkelt och fint kan det vara till ingen kostnad. Har du ingen snygg tapet hemma så fråga på tapetaffären efter gamla pärmar, dom brukar skänka bort dom när dom får in nya. Då kan man ha flera olika mönster fast kanske i samma färgtema. Funkar ju annars med vilket papper som helst nästan. Bredvid ser ni mina egengjorda godiaskar.

Åh hur gjorde du godiskaskarna och fr vilket material? Oxå fr tapet? 
    Och hade du en mall till dem?
    Dem var jättefina, o servettringarna oxå! Tror vi ska förbi tapetaffären idag...  
  • Just Me

Ni som gjort egna inbjudningskort, om ni haft färdiga kort som ni sedan dekorerat... hur har ni gjort med texten dit in?
    Har ni haft inlaga eller vadå??

Jag försöker komma på ett bra sätt men jag är liiiite villrådig just nu faktiskt.  

• Hanna05
    Söta Wiol skrev 2012-01-20 10:36:58 följande:

Hej.

Jättefint! 
  • Söta Wiol
    Just Me skrev 2012-01-20 13:12:27 följande:
    Åh hur gjorde du godiskaskarna och fr vilket material? Oxå fr tapet?
    Och hade du en mall till dem?
    Dem var jättefina, o servettringarna oxå! Tror vi ska förbi tapetaffären idag...

Hej. Tack så mycket =)

Till askarna har jag använt material från pandurohobby.

Mallen hittar du här http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-Sla-in-Ge-bort/9030-Inslagning/903015-Schablon/1/926690-Askmallar-3-olika-akryl

Det är den långa smala asken, men när jag använde den askmallen så gjorde jag den hälften så liten bara. Det är bara flytta efter schablonen och förminska den på pappret du ska använda, du behöver alltså inte klippa i mallen.

Alltså...Rita upp formen på pappret så stor du vill ha den, klipp ut, dra i markeringarna där du ska vika med något vasst verktyg (exempelvis saxen, en nyckel, pincett eller vad som helst lämpligt), men inte för vasst så det skadar pappret, ska bara bli ett avtryck så det går lätt att vika där det ska vikas. Limmade ihop dem med smältlim sen och dekorerade. Tog ett tag men jag är nöjd med resultatet.

Papprena, organzabandet och pärlorna är också från panduro.

Hoppas du förstod min beskrivning.

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer