• 28 december

bröllop år 2013, någon?

Vi hade tänkt att först gitfa oss år 2012.

Men vi ändrade oss, eftersom vår ekonomi inte tillät bröllopsfest år 2012. Rynkar på näsan
    (Vi vill gifta oss i kyrkan och sedan har Bröllopsfest med lokal, mat, tårta, dans osv).

Så nu planerar vi att gifta oss år 2013 istället.{#emotions_dlg.flower}

Är det fler som planerar att gifta sig då?
    Vad har ni för planer inför ert blviande bröllop?

Vore kul om vi kunde bolla ideèr med varandra.Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 18:48
    JAG TACKAR FÖR ALLA SVAR SOM JAG HAR FÅTT!
    TACK TILL ER ALLA!

• Svar på tråden bröllop år 2013, någon?
  • Anna Maria

Jag hoppas med här, för oss lutar det också mot bröllop 2013. Har varit tillsammans i snart 2 år och förlovade oss för drygt en månad sen. År 2013 är jag 25 år och min fästman 30, och den våren har jag precis tagit min masterexamen så vi tyckte det skulle bli perfekt att gifta oss i mitten/slutet av juni. Känns så långt kvar bara, egentligen skulle jag vilja gifta mig redan nästa år! Samtidigt så är det också skönt att ha tid på sig att både spara och planera. Har en del saker klara redan, bland annat klänningen som är inhandlad samt lite accessoarer (även vigselring då jag köpte den ihop med förlovningsringen) med mera. Vi har även bestämt vigselplats och kanske även lokal. Känns jättekul! Skrattande

A & S
  • Hotlena
    Anna Maria skrev 2011-05-26 08:19:06 följande:
    Jag hoppas med här, för oss lutar det också mot bröllop 2013. Har varit tillsammans i snart 2 år och förlovade oss för drygt en månad sen. År 2013 är jag 25 år och min fästman 30, och den våren har jag precis tagit min masterexamen så vi tyckte det skulle bli perfekt att gifta oss i mitten/slutet av juni. Känns så långt kvar bara, egentligen skulle jag vilja gifta mig redan nästa år! Samtidigt så är det också skönt att ha tid på sig att både spara och planera. Har en del saker klara redan, bland annat klänningen som är inhandlad samt lite accessoarer (även vigselring då jag köpte den ihop med förlovningsringen) med mera. Vi har även bestämt vigselplats och kanske även lokal. Känns jättekul! Skrattande
    A & S
    Oj då har du ju hunnit med en del av de stora sakerna ju! :O Klänning och ring klart, det är inte illa. 
    Jag känner oxå att jag skulle vilja gifta mig nu! Jag vill inte alls egentligen vänta i två år =/ Men det är ju pengar som bestämmer sånt tyvärr, för jag vill inte bara gå upp på statshuset och skriva på nå papper, jag vill ha fest! =)
    Dock kommer vi nog få kompromissa en hel del med festen, om inte jag börjar få en bättre lön snart...
    Ju mer jag tänker på det ju mer är jag villig att kompromissa, bara det blir av nån gång! ;P 
  • Mace
    Hotlena skrev 2011-05-26 16:48:51 följande:
    Oj då har du ju hunnit med en del av de stora sakerna ju! :O Klänning och ring klart, det är inte illa. 
    Jag känner oxå att jag skulle vilja gifta mig nu! Jag vill inte alls egentligen vänta i två år =/ Men det är ju pengar som bestämmer sånt tyvärr, för jag vill inte bara gå upp på statshuset och skriva på nå papper, jag vill ha fest! =)
    Dock kommer vi nog få kompromissa en hel del med festen, om inte jag börjar få en bättre lön snart...
    Ju mer jag tänker på det ju mer är jag villig att kompromissa, bara det blir av nån gång! ;P 
    Ett av de finaste bröllopen jag var på var ett knyt-bröllop med medeltidstema. Alla uppmanades att ta med sig egen, tidsenlig mat, och att klä ut sig (det var i samband med en medeltidsgrej i stan) med tips om var man kunde hyra kläder. Det var otroligt fint!

Just det brudparet hade ingen traditionell fest på kvällen, men det hade varit ganska lätt att ordna egentligen. Det behövs förstås lokal, men om man kompromissar lite om tid och inte väljer precis mitt på sommaren och ser till alternativa lokaler så går det nog att hitta billiga  ställen att vara på ändå.

Naturligtvis skall man inte ha ett bröllop man inte trivs med, men det verkar lite vådligt att spara i två år och bränna pengarna på ett bröllop? SÅ viktigt är det inte med rätt mat och rätt dekorationer och allting sådant för gästerna, för det kommer ändå vara ni som minns det bäst. Varför inte försöka hitta en gammal lada någonstans, ställa upp ett gäng grillar, utse ett par grillmästare och fylla golvet med filtar (eller ännu hellre halmbalar om man kan få tag i det) och sen lägga lite krut på bra musik?  

Så kan ni ju ställa till med ett finkalas senare istället när ekonomin har blivit lite bättre? 
  • Hotlena
    Mace skrev 2011-05-26 17:22:32 följande:
    Naturligtvis skall man inte ha ett bröllop man inte trivs med, men det verkar lite vådligt att spara i två år och bränna pengarna på ett bröllop? SÅ viktigt är det inte med rätt mat och rätt dekorationer och allting sådant för gästerna, för det kommer ändå vara ni som minns det bäst. Varför inte försöka hitta en gammal lada någonstans, ställa upp ett gäng grillar, utse ett par grillmästare och fylla golvet med filtar (eller ännu hellre halmbalar om man kan få tag i det) och sen lägga lite krut på bra musik?  

Så kan ni ju ställa till med ett finkalas senare istället när ekonomin har blivit lite bättre? 
    Ja du har en poäng. Jag har tänkt en hel del på det där. Det är ju egentligen bara vi som kommer bry oss om detaljerna. Jag tror gästerna nöjer sig med god mat och dryck och en plats att fira. Sen kanske vi får lov att ta en kuvertavgift ändå, även fast jag varit emot det =/ Min bm tycker dock att det är helt okej, men då ska det i så fall vara en liten avgift, vi är inte bara fattiga själva, vi har fattiga vänner oxå, så nå 250-300kr blir det inte. Då kommer det bli att folk inte kan komma för att dom inte har råd. Det är sant.
    Men en catering lär det bli, jag vill inte själv eller tvinga någon vän eller släkting gorma med mat i flera timmar. Men vad vet jag, jag har ju avvikit i stort sett helt från den första planen :P Är dock helt övertygad att det blir en minnesvärd dag hur vi än löser våra problem. =)
    Bra musik kommer vi att ha, min svärfar har ett jättebra coverband som kör gamla godingar som kommer spela! =) 
  • MeahJ

Just nu står det ganska still i vår planering.
    Min blivande vill helst att vi far iväg och gifter oss i hemlighet då han tycker att det är så dyrt med bröllop.
    Jag känner inte heller för något stort bröllop men jag känner att jag vill ha närmsta släkten och vännerna med på vår stora dag.
    Skulle jag få som jag vill så blir det (om alla tackar ja) 52 st.Vilket är ganska stort iof (barn är EJ bjudna till bröllopsfesten, det är vi helt överrens om!).
    Men man behöver inte slänga ut 100.000kr. Man kan få ett fint bröllop för mindre peng utan att man snålar.

Hur kommer ni att göra och vad har ni för budget för bröllopet?

• Hotlena

MeahJ: Är ganska mycket inne på samma spår som dig. =) Vi bjuder ca 60 (å då tycker jag att vi har sållat :P) och det handlar inte om några 100 000:-. Vi har grovt räknat med 40 000 i kostnad å blir det en kuvert avgift på 150/pers så har vi ju igen 9000, så ca 30 000:-
    Dock får vi se om det håller eller om vi måste skära ner på något. Längre än två år vill jag inte att det ska ta.
    Vi är oxå helt överrens om att det ska vara barnfritt. Jag tycker inte det passar sig med barn på en fest, i alla fall inte en sån fest som jag vet det kommer bli med vår släkt och vänner ;P

Jag skulle inte vilja gifta mig i hemlighet då jag tror att min svärmor aldrig skulle förlåta oss för det ;) Eller så klart inte bara därför. Jag vill fira med våra familjer och jag vet att dom skulle vilja fira med oss. Men det är ju ett sätt att spara på utgifterna. hehe

Min halvsvåger gifter sig till hösten så vi får i alla fall gå på ett bröllop snart! =D 

• Anna Maria
    Hotlena skrev 2011-05-26 16:48:51 följande:
    Klänningen köpte jag innan jag ens var förlovad! Fyndade den i en vintagebutik, så den har hängt i garderoben i snart ett år och bara väntar. Vi har inte heller någon jättebra ekonomi då jag fortfarande studerar, vi vill dock inte ha något stort bröllop - satsar på ca 20-30 personer, så väldigt intimt! Tanken är att vi vigs i Stockholms Stadshus och sen hyr en restaurang för middagen. Har en budget på ca 30.000, men det kan nog bli upp mot 40.000 till slut...håller med dig, jag kan också tänka mig att kompromissa om det innebär att vi får gifta oss när vi tänkt oss!
    A & S
  • schmock

Jag och sambon bestämde oss förra veckan - vi ska gifta oss.

Vi hade tänkt att det ska bli 2013 så vi hinner spara tillräckligt. Tyvärr är vi arbetssökande just nu, men jag går en utbildning som förhoppningsvis ska ge jobb snart. Jag söker aktivt och går på praktik just nu. Sambon har förresten ett jobb på g!

Strunt i det nu!

Vi köper ringar i höst till vår förlovning. Sen är det bara att spara!

Vi hade tänkt ha ett litet bröllop med närmsta familjen, det blir ca 30 st gäster! Sommarbröllop blir det...
    Har inte planerat nåt än, men kikar och inspireras. Tänkte köpa ett block man kan skriva ner allt i, med olika kategorier. Med färgglada flikar.

Ser verkligen fram emot det, och längtar så tills vi kan köpa ringar!

• Hotlena

Schmock: Välkommen hit! =)
    Så vad har ni tänkt för ringar då? Silver, guld, stål? Vi köpte silver så båda ringarna med gravyr gick på 1700:- =) Men vi är såå nöjda med dom! vi hade inte heller särskilt bra ekonomi när vi bestämde oss för förlovning och bröllop, och det har vi verkligen inte nu heller. Jag har ett litet företag så jag får knappt ut nån lön =/ Men vi har bestämt att det ska gå ändå. 

Har ni funderat över någon budget? Hur ni ska göra med mat/dryck kuvertavgift och sånt?
    Berätta gärna, det är så kul att höra andras idéer =)

• Maiia81

Hej!
    Här vill jag också vara med.

Vi har planer på att gifta oss 2013, mest för att våra barn blvit så stora så att de kan vara med under själva vigseln, sen får alla barn göra något annat skoj. Inga barn på festen inte..Dels för att barnen kan göra något roligare och dels för att alla ska kunna slappna av o partaja o ha kul :)

Vi har inget spikat datum ännu men vill ha ett sommarbröllop.

Vi började med att säga att det skulle vara litet, men man får ju så mycket idéer när man sitter här så det kommer nog inte bli rikitgt så...

En liten fråga också...Hur får man sin M2b att gå med på att ha ett grönt/rosa/vitt-bröllop?? Flört

Svar på tråden bröllop år 2013, någon?