• mazlin

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Det här med bröllopstårta, vad innehåller en bröllopstårta? 
    Det kostar runt 40-50kr/bit och en tårta på ica eller hos konditoriet är billigare.
    Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta? 

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?
  • Future Mrs S

pyntet typ.. :) 
    köp en vanlig tårta och ett brudpar online och ställ ovanpå.. :) 

• Sebastiána

Skillnaden är väl dekorationen... och kanske att man själv bestämmer exakt vad det ska vara för fyllning.

Vi kommer att välja en tårta från konditoriets ordinarie sortiment - den tårta vi gillar bäst - och sätta dit bröllopsdekorationer som jag ska göra själv. Det blir då 26:-/bit istället för 50:-/bit!

• Bullemor

Vi ska beställa flera tortor och ställa på en tårtställning och dekorera ställningen med lite blad o blommor. 15 kr/bit, vilket klipp :D

• turbovampyria

Jag tror det är skillnad på arbetet de lägger ner. Det brukar också innehålla lite annorlunda innehåll mot vad man kan få i en vanlig tårta. Sedan är det också dekorationerna som tar tid. Jag tror att hyrning av ställning också ingår i priset.

Däremot kan man ju som ovanstående köpa vanliga och dekorera själva.  Fast jag tror inte jag skulle vilja göra detta eftersom det kan ta tid och är svårt att göra exempelvis marsipanblommor.

• Emblas Mamma

Vi ska köpa prinsesstårtor på city gross - har smakat dom och dom är jättegoda :) mumms.
    Dom ska vara vita och vi får dom för 11kr/bit
    Skitbilligt!
    Kanske beror på att min toastmadame jobbar där och får lite rabatt med.
    Men i vilket fall, vi ska ha ett band av choklad längst ner på varje tårta och sen fylla på med MASSA praliner i olika chokladfärger och mönster:)

Detta kommer inte ta jättemycket tid!

Och vill ni köpa vanliga tårtor så kan ni ju köpa marsipanrosor för sig - jag kan garantera att det ändå blir billigare än en så kallad bröllopstårta :)

• Future Mrs S
    Emblas Mamma skrev 2011-01-16 19:41:26 följande:
    Vi ska köpa prinsesstårtor på city gross - har smakat dom och dom är jättegoda :) mumms.
    Dom ska vara vita och vi får dom för 11kr/bit
    Skitbilligt!
    Kanske beror på att min toastmadame jobbar där och får lite rabatt med.
    Men i vilket fall, vi ska ha ett band av choklad längst ner på varje tårta och sen fylla på med MASSA praliner i olika chokladfärger och mönster:)

Detta kommer inte ta jättemycket tid!

Och vill ni köpa vanliga tårtor så kan ni ju köpa marsipanrosor för sig - jag kan garantera att det ändå blir billigare än en så kallad bröllopstårta :)
    ett band av choklad? tell me more!!!! :D
  • Emblas Mamma
    Future Mrs S skrev 2011-01-16 19:51:47 följande:
    haha Jag VET faktiskt inte ännu :D

men jag vill ha ett litet band längst ner på tårtorna i brunt - jag vill att de ska vara i choklad och inte bara ett sidenband eller så..!
    Och eftersom tårtorna görs på ett slags bageri så tänkte jag att dom kanske kunde fixa det på något sätt ;)

Jag ska åka och prata med dom i början av Mars och se vad dom säger :D kanske omöjligt men man kan ju alltid kolla :P
  • skruttisOmuffis

Jag var från början väldigt sugen på att baka tårtan själv...men jag vet att jag brukar ta mig vatten över huvudet och sitta och gråta över stress.... hehe jag får hålla mig till att baka födelsedagstårtor...

Jag håller med ovan...det är dekorationerna som kostar...och ofta är en brudtårta klädd i sugarpaste, vilket i och för sig jag tycker smakar "skit"...
    Men precis som på "EmblasMamma"s tårta så behöver ju inte dekorationerna vara marsipanrosor.

Här är ett dekorationstips:
    Kavla ut platta långsmala remsor, vrid dem och lägg en rad längst ner runt varje tårta.
    Eller kavla ut två långa remmar per tårta och vira dem runt varann och lägg runt varje tårta.
    Eller så rullar du små marsipanbollar och lägger längs kanten runt varje tårta.
    Lägg sedan riktiga blommor ovanpå tårtorna. Kolla upp innan att de inte är giftiga bara.

Som tårtan på bilden nedan är dekorerad tror jag att alla kan fixa otroligt lätt och fort... jag skulle lägga på fler blommor bara...

Jag ville köpa vita prinsesstårtor och dekorera själv, men sambon sa nej till det.... Han ska ha en "riktig tårta" säger han... Så det blir "vanlig" brudtårta genom stället vi hyr in oss på. Jag hoppas dock att det blir marsipantäcke ändå...för jag tycker verkligen inte om sugarpaste...
  • MaybeBride09
    Future Mrs S skrev 2011-01-16 19:51:47 följande:
    Testa att googla på modelleringschoklad. Kan man nog använda till det. 
    1 oktober 2011 säger jag JA
  • BlackWIngedAngel

Priset gånger fyra ungefär. ;)
    Det kanske inte vara ett så seriöst och givande svar, men det ligger en hel del sanning bakom den där sketchen. 

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?