• mazlin

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Det här med bröllopstårta, vad innehåller en bröllopstårta? 
    Det kostar runt 40-50kr/bit och en tårta på ica eller hos konditoriet är billigare.
    Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta? 

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?
  • Ayla
    Emblas Mamma skrev 2011-01-17 20:22:36 följande:
    Konstigt att ingen mer här är upprörd över att "en viss person" bojkottar era tårtor - ni som bakar själva (jag gör dock inte det)

Tycker det är konstigt att ni nte vill försvara er? Tycker ni att ni är äckliga och ofina och att era tårtor är degiga?
    ;)
    Lugn och fin...

Alla gillar inte samma saker, men det är inte heller alla som känner för att dra ut på diskussionen (eller putta iväg den åt de mer extrema hållen). Vad jag kan se så skrev aldrig "sacki79" att hemmagjorda tårtor är nåt man ska bojkotta (eller att de är "äckliga och ofina"), bara att de vill ha en viss typ (och förklarade varför). Så snälla "Emblas Mamma", tagga ner lite och ta inte allt som ett personlig påhopp. TS frågade efter skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig, och även vad de kommer att innehålla - vilket är precis vad folk i tråden svarat på. Alla får svara, oavsett vad just den personen prioriterar mest (om det så är bröllopsresa, live-musik eller tårta).

Men nu lät jag mig provoceras igen. Förlåt, det var inte meningen att solka ner den här (annars rätt fina) tråden. Trevlig kväll på er alla.
  • moonlightgirl
    Etheleglin skrev 2011-01-17 13:19:37 följande:
    Och jag tycker att det inte finns en enda som inte är degig. Just därför kör vi på mousse.

Tycker du verkligen det? Min syster jobbar i USA med att göra bröllopstårtor (och andra tårtor). Hon har bara hållit på i två år och jag tycker verkligen att det syns skillnad mellan hennes och de som har hållit på längre. Likaså glänser prinsesstårtor på ett väldigt osnyggt sätt om man köper de på Maxi jämfört med hos ett riktigt bageri.

Och om man har budgeterat för att lägga 2000-3000:- på tårtan, vad gör det? Man får det man vill ha. För somliga är tårtan viktig, för andra inte. För oss (två studenter med barn, som jobbat innan studierna) är det inga problem att lägga den summan, det är bara att låta bli att köpa nya vinterskor ett år så har det gått på ett ut. Vi väljer hellre det och att vi sedan kan säga att vi fick bröllopet precis som vi vill ha. Köpa nytt hus kommer vi ändå kunna göra om något år.
    Vilken tur att vi alla är olika annars hade det ju inte funnits så många tårtor att välja på. Min sambo och jag ska ha prinsesstårta då det är båda våran absoluta favorit tårta. Men sedan har vi så mycket allergier bland våra gäster så vi ska köra lite olika tårtor för att alla ska kunna få vara med och mumsa.  =)
  • Ayla
    mazlin skrev 2011-01-17 11:54:47 följande:
    Nästa fråga då.. 
    Vad har eller ska eran bröllopstårta innehålla?
    Kommer bli en gräddtårta med jordgubbsfyllning eller en chokladtårta, inte bestämt än.

& fastän jag tycker att det är jättekul att baka själv, så blir det för mycket jobb och kommer sluta med att ett gäng vanliga tårtor köps in från stans bästa konditori.
  • Ayla
    Emblas Mamma skrev 2011-01-17 20:54:33 följande:
    Det var inte alls den personen jag citerade :)
    Möjligt att jag råkade klistra in fel namn, ursäkta.
  • moonlightgirl
    Ayla skrev 2011-01-17 20:52:14 följande:
    Lugn och fin...

Alla gillar inte samma saker, men det är inte heller alla som känner för att dra ut på diskussionen (eller putta iväg den åt de mer extrema hållen). Vad jag kan se så skrev aldrig "sacki79" att hemmagjorda tårtor är nåt man ska bojkotta (eller att de är "äckliga och ofina"), bara att de vill ha en viss typ (och förklarade varför). Så snälla "Emblas Mamma", tagga ner lite och ta inte allt som ett personlig påhopp. TS frågade efter skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig, och även vad de kommer att innehålla - vilket är precis vad folk i tråden svarat på. Alla får svara, oavsett vad just den personen prioriterar mest (om det så är bröllopsresa, live-musik eller tårta).

Men nu lät jag mig provoceras igen. Förlåt, det var inte meningen att solka ner den här (annars rätt fina) tråden. Trevlig kväll på er alla.
    Fast jag kan hålla med Emblas mamma om att jag också tycker att det varit taskiga komentarer på hembakta tårtor och vanliga marsipantårtor och att man tydligen enlig vissa är helt väck i huvudet för att man inte kastar bort flera jäkla tusen på en äkta brollopstårta.
    Konstigt nog får bara vissa komma med vassa komentarer här på bt.
    Som sagt jag håller med Emblas mamma att man behöver inte hacka på folk som väljer att baka tårtan själv eller som köper vanlig tårta som inte är en riktig bröllopstårta.
  • JustMeAndMyLove

Måste inflika att jag suttit och letat priser på nätet och de finns jättefina brllopstårtor för långt under det pris TS anger.
    Sen undrar jag vem som tycker det är äckligt med hembakt tårta??  Hittade ingen sån kommentar?

• KhiraLii

Marsipan som material är varken dyrare eller billigare än de endra alternativen men man väljer oftast att göra bröllopstårtor i SP för att det är hållbarare och smidigare material att jobba med. Det är lättare att garantera för en konditor att SP inte börjar svettas och då väljer denna såklart detta då det lär dröja länge innan tårtan serveras, den skall klara transporter etc. Så nej SP är inte "finare" än marsipan men det är betydligt mer praktiskt. Plus att SP kan fås helt kritvit och det går ej med marsipan.

• skruttisOmuffis
    moonlightgirl skrev 2011-01-17 20:50:00 följande:
    Nu syns den. Vad fint.
    Eller hur!? Och framför allt enkelt för oss som inte är "proffs". Mycket charmigare!

Jag önskar att min sambo inte var så förtjust i "riktig" bröllopstårta... Jag skulle gärna ha vit prinsesstårta som jag dekorerade själv...
    Men sambon hoppas ju tyvärr på sugarpaste usch och bläää....det som bara smakar socker och inget annat... skulle lika gärna kunna bjuda gästerna på en varsin skål florsocker då....
    Men brudgummen måste ju också få bestämma något....detta är viktigt för honom så det är han som bestämmer över vår tårta.
    Jag skall gladeligen äta det han väljer utan att tjura
  • MaybeBride09
    KhiraLii skrev 2011-01-17 22:01:54 följande:
    Marsipan som material är varken dyrare eller billigare än de endra alternativen men man väljer oftast att göra bröllopstårtor i SP för att det är hållbarare och smidigare material att jobba med. Det är lättare att garantera för en konditor att SP inte börjar svettas och då väljer denna såklart detta då det lär dröja länge innan tårtan serveras, den skall klara transporter etc. Så nej SP är inte "finare" än marsipan men det är betydligt mer praktiskt. Plus att SP kan fås helt kritvit och det går ej med marsipan.
    sen är ju SP ett bra alternativ vid nötallergi. Har även för mig att det passar glutenallergiker och veganer (såvida man inte använder Ballinas). 
    1 oktober 2011 säger jag JA
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?