• mazlin

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Det här med bröllopstårta, vad innehåller en bröllopstårta? 
    Det kostar runt 40-50kr/bit och en tårta på ica eller hos konditoriet är billigare.
    Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta? 

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-17 20:54:33 följande:
    Det var inte alls den personen jag citerade :)
    Jag misstänker att det var jag då?

Att vi inte gillar tårta och därför väljer en moussetårta var svar på trådstarten. I annat fall gillar jag hembakat, bakar massor själv och som sagt jobbar min syster med att göra tårtor.

Sedan påtalade jag också att människor prioriterar olika; för oss är en köpt tårta viktigt, för andra är det inte så. Man väljer det man själv vill ha. Det är ett konstaterande, inte ett påhopp. 
  • Aniara4
    :
    sen är ju SP ett bra alternativ vid nötallergi. Har även för mig att det passar glutenallergiker och veganer (såvida man inte använder Ballinas). 
    Snarare mandelallergi än nötallergi väl. Själv är jag allergisk mot båda, så jag är väldigt glad att det finns sugarpaste!
  • MaybeBride09
    Aniara4 skrev 2011-01-17 23:45:25 följande:
    Snarare mandelallergi än nötallergi väl. Själv är jag allergisk mot båda, så jag är väldigt glad att det finns sugarpaste!
    Det har du nog rätt i. Trodde det var nötter i marsipan men jag har nog fel Tycker inte om marsipan så jag är också glad över sugarpaste ! 
    1 oktober 2011 säger jag JA
  • knyttan
    Aniara4 skrev 2011-01-17 23:45:25 följande:
    MaybeBride09 skrev 2011-01-18 09:48:16 följande:
    Det har du nog rätt i. Trodde det var nötter i marsipan men jag har nog fel Tycker inte om marsipan så jag är också glad över sugarpaste ! 
    Jag trodde mandel var en nöt??? Förvånad
  • moonlightgirl
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-17 22:03:10 följande:
    Eller hur!? Och framför allt enkelt för oss som inte är "proffs". Mycket charmigare!

Jag önskar att min sambo inte var så förtjust i "riktig" bröllopstårta... Jag skulle gärna ha vit prinsesstårta som jag dekorerade själv...
    Men sambon hoppas ju tyvärr på sugarpaste usch och bläää....det som bara smakar socker och inget annat... skulle lika gärna kunna bjuda gästerna på en varsin skål florsocker då....
    Men brudgummen måste ju också få bestämma något....detta är viktigt för honom så det är han som bestämmer över vår tårta.
    Jag skall gladeligen äta det han väljer utan att tjura

Jag är glad för att min ölskling och jag tycker lika, jag gillar inte heller sugarpaste för jag tycker också att det bara smakar socker.

MEN jag är glad att det finns olika allternativ eftersom det finns så många olika smaker. Usch vad det hade varit tråkigt annars.

Vi ska ha en riktig prinsesstårta eller liknande och sedan ska vi även ha andra allternativ då vi dels har gluten ellergi men även nöt,mandel, laktos, mjölkprotein och sedan kan det vara något mer jag inte vet just nu. Så av den anledningen ska vi ha olika så att alla får något mumsigt.  =)

• Moster Stina
    KhiraLii skrev 2011-01-17 18:15:03 följande:
    Vi har också funderat på att låta Günther baka tårtorna, gammal Ulricehamnare som man är. Bor ni i närheten? Jag kan tänka mig att han är ganska upptagen så har ni fått besked om att det är han personligen som gör tårtan eller någon annan på konditoriet?
    Vad kul att du är Ulricehamnare! De brukar vara trevliga!
    Jag ska gifta mig med en i juni!
  • Moster Stina
    knyttan skrev 2011-01-18 10:37:44 följande:
    MaybeBride09 skrev 2011-01-18 09:48:16 följande:
    Jag trodde mandel var en nöt??? Förvånad
    Mandel är en släkting till aprikoser. En kärna i en frukt alltså. Nötter växer utan frukt runt, tror jag...

Och nötallergi är ju komplicerat.
    Är man t ex allergisk mot jordnötter så hör det ihop med sojabönsallergi, för att jordnötter inte heller är vanliga nötter utan en baljväxt.
  • Pendragon

Vi har funderat jättemycket på det här med tårtan.. Vad man ska ha för smak etc.
    Vi skulle vilja ja nån slags choklad - eller browniebotten och något med hallon..
    Sen har vi funderat på det här med chokladmousse, kan man ha det runt tårtan istället för marcipan
    eller är det bara sånt man har som fyllning? Vi gillar varken marcipan eller sugarpaste :/

• Pendragon

(syftar då på vit chokladmousse)

• sacki79
    Pendragon skrev 2011-01-18 17:24:31 följande:

Vi har funderat jättemycket på det här med tårtan.. Vad man ska ha för smak etc.
    Vi skulle vilja ja nån slags choklad - eller browniebotten och något med hallon..
    Sen har vi funderat på det här med chokladmousse, kan man ha det runt tårtan istället för marcipan
    eller är det bara sånt man har som fyllning? Vi gillar varken marcipan eller sugarpaste :/

Det kan väl kanske bli lite svårt att täcka tårtan med en mousse men ni skulle ju kanske kunna tå en chokladfrosting om ni vill ha något med choklad...
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?