• Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
    Varför ?

Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?

• Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
  • lemfi

Man kan inte jämföra att jag inte skulle ge min syster 300 kr, självklart skulle jag det. Men jag har en sambo också och då är vi uppe i 600 kr. visst är hon värd 600 kr men nu gäller inte detta bara OM det vore min syster.
    Jag skulle inte vilja ge 600 kr till tex min kusin eller vän som man kanske inte ser så ofta.

Jag tycker att man BJUDER till bröllop, men dömer absolut inte dem som tar en avg.
    I vår familj ger vi heller inte dyra bröllopspresenter och under 400 kr är det absolut  många (dock inte alla) i min omgivning som ger.

Förstår inte meningen med att jag skulle TJURA om min syster skulle be om 300 kr, det var inte det jag skrev.
    Emblas mamma: du lägger till sådant som jag inte sagt. Det jag sa var att jag skulle känna mig kränkt och det skulle jag göra därför att då har redan någon annan BESTÄMT vad jag ska ge och vad som KRÄVS för att jag ska få komma på bröllopet

• Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-26 10:26:46 följande:
    Jag tycker inte att det är okej att ta kuvertavgift. Vill du ha ett större bröllop - se till att spara pengar. Vänta hellre ett år med bröllopet då.

Oavsett hur snyggt man gör bröllopet så tycker jag att det känns billigt. Inte okej någonstans faktiskt. Jag går hellre på ett mysigt utomhusbröllop i en vacker park med efterföljande picknick än ett flådigt slottsbröllop som gästerna får betala till. Och det gäller oavsett hur lite eller mycket man tar betalt.

Däremot som andra skrev så är betalbar en annan sak, inte supersnyggt men helt okej.
    Men tänk om man vertkligen vill ha lite godare mat och inte har råd?
    Man gr det kansek bara för gästernas skull?
    Man kan ju kolla med gästerna vad dom tycker först - vilket jag förstår att många gör..

Vill bara påpeka att VI INTE ska ha kuvertavgift. är bara nyfiken.

Men i så fall är det väl orättvist att vissa får 100.000 av sina föräldrar att göra vad dom vill med bröllopet, och sen finns det dom som inte har några förutsättnignar alls. Tycker självklart dom ska kunna ta en liten avgift då :)
  • Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 10:28:38 följande:
    Man kan inte jämföra att jag inte skulle ge min syster 300 kr, självklart skulle jag det. Men jag har en sambo också och då är vi uppe i 600 kr. visst är hon värd 600 kr men nu gäller inte detta bara OM det vore min syster.
    Jag skulle inte vilja ge 600 kr till tex min kusin eller vän som man kanske inte ser så ofta.

Jag tycker att man BJUDER till bröllop, men dömer absolut inte dem som tar en avg.
    I vår familj ger vi heller inte dyra bröllopspresenter och under 400 kr är det absolut  många (dock inte alla) i min omgivning som ger.

Förstår inte meningen med att jag skulle TJURA om min syster skulle be om 300 kr, det var inte det jag skrev.
    Emblas mamma: du lägger till sådant som jag inte sagt. Det jag sa var att jag skulle känna mig kränkt och det skulle jag göra därför att då har redan någon annan BESTÄMT vad jag ska ge och vad som KRÄVS för att jag ska få komma på bröllopet
    nej, men sen är det ju så också att många med kuvertavgift bjuder bara de närmaste och varför skulle dom inte betala den summan liksom? :)
  • lemfi

Det var ju inte det som var din huvudfråga från början.

• Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 10:32:50 följande:
    Det var ju inte det som var din huvudfråga från början.
    nej men jag har väl rätt att argumentera jag med?
    lr?
  • lemfi

Sen kan jag påpeka att jag inte får några bidrag alls till vårt bröllop och inte någon som hjälper till heller för den delen.
    Visst kan jag tycka det är orättvist för dem som får mycket pengar men glädjs åt dem.
    Det som är surt för vår del är att min mamma betalade min systers bröllopsklänning och stod för maten och det runt om kring, men inte gör det för mig. DET är orättvist tycker jag

• Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 10:35:35 följande:
    Sen kan jag påpeka att jag inte får några bidrag alls till vårt bröllop och inte någon som hjälper till heller för den delen.
    Visst kan jag tycka det är orättvist för dem som får mycket pengar men glädjs åt dem.
    Det som är surt för vår del är att min mamma betalade min systers bröllopsklänning och stod för maten och det runt om kring, men inte gör det för mig. DET är orättvist tycker jag
    ja det är ju en sak som är sjukt orättvist! varför då? umgås ni inte eller vad är grejen?
    Tror jag skulle "dödat" min mamma om hon gjort så mot mig ;) (inte bokstavligen)
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 10:30:10 följande:
    Men tänk om man vertkligen vill ha lite godare mat och inte har råd?
    Man gr det kansek bara för gästernas skull?
    Man kan ju kolla med gästerna vad dom tycker först - vilket jag förstår att många gör..

Vill bara påpeka att VI INTE ska ha kuvertavgift. är bara nyfiken.

Men i så fall är det väl orättvist att vissa får 100.000 av sina föräldrar att göra vad dom vill med bröllopet, och sen finns det dom som inte har några förutsättnignar alls. Tycker självklart dom ska kunna ta en liten avgift då :)
    Fast alltså... Livet är inte rättvist. Och kommer aldrig bli.

Somliga människor är bra på att spara pengar, andra inte. Är det inte orättvist att vi har olika personligheter? Och är det orättvist att jag kan lägga en stor summa pengar på ett bröllop när min granne inte kan det - men han har å andra sidan både flera bilar, nya kläder och semester varje år?

Och även om man tror att man gör det för gästernas skull - tänk igen. Alla gäster (jag tex) gillar inte betalbröllop. Som sagt så äter jag hellre en svettig baguette i en park som är bjuden på utav kärlek än någon "titta vi kan också ha lyxigt bröllop"-stek på ett slott.
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-26 10:37:09 följande:
    Fast alltså... Livet är inte rättvist. Och kommer aldrig bli.

Somliga människor är bra på att spara pengar, andra inte. Är det inte orättvist att vi har olika personligheter? Och är det orättvist att jag kan lägga en stor summa pengar på ett bröllop när min granne inte kan det - men han har å andra sidan både flera bilar, nya kläder och semester varje år?

Och även om man tror att man gör det för gästernas skull - tänk igen. Alla gäster (jag tex) gillar inte betalbröllop. Som sagt så äter jag hellre en svettig baguette i en park som är bjuden på utav kärlek än någon "titta vi kan också ha lyxigt bröllop"-stek på ett slott.
    men gillar man inte betalbröllop så tackar man ju nej helt enkelt!
    Svårare än så är det inte!
    Men jag antar att du ldrig skulle tacka nej till dina närmaste? Och antar att du skulle lägga en summa på present ändå?
    Till släkt och vänner man inte umgås med är det ju bara att tacka nej och säga att man inte vill gå på betalbröllop!
    Det är inte så svårt - det hade jag lätt kunnat göra!
    Ma ntvingar ju aldrig en gäst så egentligen finns det inget problem alls anser jag!
  • Moster Stina
    Etheleglin skrev 2011-01-26 10:26:46 följande:
    Jag tycker inte att det är okej att ta kuvertavgift. Vill du ha ett större bröllop - se till att spara pengar. Vänta hellre ett år med bröllopet då.

Oavsett hur snyggt man gör bröllopet så tycker jag att det känns billigt. Inte okej någonstans faktiskt. Jag går hellre på ett mysigt utomhusbröllop i en vacker park med efterföljande picknick än ett flådigt slottsbröllop som gästerna får betala till. Och det gäller oavsett hur lite eller mycket man tar betalt.

Däremot som andra skrev så är betalbar en annan sak, inte supersnyggt men helt okej.
    Vill bara säga att jag håller med dig!
    Alla har verkligen inte råd med ett kostsamt bröllop, men ett sådant behöver man ju inte ha heller.
    Vi hade aldrig haft råd till det första året vi träffades. Det är ju genom att vi levt sparsamt under många år och snålat, som vi nu äntligen har råd att bjuda alla .
    Men jag hade absolut uppskattat ett picknickbröllop med.

Men för dem som hursomhelst väljer att ta kuvertavgift så får de ju i alla fall de glada gäster de vill ha.
    De som tjurar lär väl stanna hemma i alla fall!
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?