• Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
    Varför ?

Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?

• Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
  • Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 09:30:48 följande:
    Hade aldrig heller hört talas om kuväravg innan jag hamnade här på BT.
    Skulle känna mig kränkt om man ska betala för att gå på bröllop.
    me njag fattar inte varför?
    Om din syster INTE hade råd att ha bröllopet utan kuvertavgift och hon bad dig om 300 kr istället för present, skulle du t.ex tjura då och känna dig kränkt?
    Skulle du ge din syster mindre än 300kr i present?
  • Jenkan81

Förstår inte vad som är fel med att ta kuvertavgift. Vi tar det och i det ingår transfer till och från festlokal, tre rättersmiddag, dryck, dans till liveband, snacks, nattamat plus lite annat och du behöver inte köpa present. Jag har varit på flera bröllop med kuvertavgift och många tycker det är skönt att slippa köpa present. Så jag skäms då inte för det. Många vänner skulle jag inte ha råd attt bjuda annars och de är nog glada att de nu är bjudna :)

• 1700tal
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 09:44:00 följande:
    Om din syster INTE hade råd att ha bröllopet utan kuvertavgift och hon bad dig om 300 kr istället för present, skulle du t.ex tjura då och känna dig kränkt?
    Jag förstår hur du tänker med de 300 kr men skillnaden är ju att man KRÄVER samma avgift av alla gäster och per person. Normalt ger man ju en gåva/familj eller hushåll och om man då tar MIN syster som exempel som har 3 barn och inte för fet ekonomi, då skulle hon få punga ut med ganska mycket. Presenten däremot är ju frivillig (om än förväntad) och kan därför anpassas till gästernas ekonomiska förmåga och antalet personer i familjen. Jag räknar inte med att min syster kommer ge oss 300x5 från hennes familj. Snarare 300 kr från HELA familjen... Vilket jag skulle tycka var helt ok och inget konstigt. Medan kuvertavgiften är statisk och per person.
  • water lily
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 09:44:00 följande:
    Men varför kan man inte antingen vänta med att ha bröllopet tills man kan betala själv eller ha ett mindre bröllop som man har råd att betala inom kortare tid? Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett stort fint bröllop, har man inte råd så har man inte. Är man inte så vuxen att man själv kan planera sin ekonomi så att det räcker till så kanske man inte är vuxen nog att gifta sig heller. Jag tycker inte att man ska ta ut kuvertavgift, då tycker jag att det ser snyggare ut att be om bidrag till bröllopsresan istället för present. Problemet då är väl att man inte kan veta hur mycket folk faktiskt lägger eftersom man då kanske lägger pengarna så att man inte kan se vem som lagt hur mycket och jag kan hålla med om att man väl inte köper present för hur lite som helst, så om någon bara lägger 100 kr och någon inte lägger något alls eftersom det inte märks så kanske man inte får någonting alls i present och det kanske också är trist. Till och med Magdalena Ribbing anser att bröllopspresent numera är att betrakta som regel, så länge man inte kräver att gästerna ska resa mycket långt för bröllopsfesten eller köpa kläder de inte har för att uppfylla klädkoden.
  • Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-01-26 09:57:56 följande:
    Jag förstår hur du tänker med de 300 kr men skillnaden är ju att man KRÄVER samma avgift av alla gäster och per person. Normalt ger man ju en gåva/familj eller hushåll och om man då tar MIN syster som exempel som har 3 barn och inte för fet ekonomi, då skulle hon få punga ut med ganska mycket. Presenten däremot är ju frivillig (om än förväntad) och kan därför anpassas till gästernas ekonomiska förmåga och antalet personer i familjen. Jag räknar inte med att min syster kommer ge oss 300x5 från hennes familj. Snarare 300 kr från HELA familjen... Vilket jag skulle tycka var helt ok och inget konstigt. Medan kuvertavgiften är statisk och per person.
    Men OFTAST så gäller inte kuvertavgift barn och oftast är inte heller barn välkomna :)
    Så max 600 per par och som sagt så har jag knappt sett någon ge present för så "lite" pengar :P
  • Moster Stina

Kära Emblas mamma!
    I vår släkt har vi aldrig lagt så mycket på presenter. Alltså 400 kr per person. Är vi sämre människor än dig och alla du känner då eller?

Vissa av oss är däremot jätteduktiga på att ge hemgjorda presenter. Hemsytt/hemsnickrat. Hemkomponerat.
    Det behöver då inte alls kosta en familj att ge för 300-400 kr per person.

Bara för att DU själv aldrig sett presenter som kostat mindre, så behöver du inte ifrågasätta alla andra!
    Du har själv startat denna tråd, och borde då finna dig i olika typer av svar tycker i alla fall jag.

• Jenkan81

När precis, jag skulle inte kräva kuvertavgift för barnen i familjen. Men vi ska ha en bröllopsfest utan barn så då blir ju inte kostnaden så dyr per familj ;)

• Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-01-26 10:11:13 följande:
    Kära Emblas mamma!
    I vår släkt har vi aldrig lagt så mycket på presenter. Alltså 400 kr per person. Är vi sämre människor än dig och alla du känner då eller?

Vissa av oss är däremot jätteduktiga på att ge hemgjorda presenter. Hemsytt/hemsnickrat. Hemkomponerat.
    Det behöver då inte alls kosta en familj att ge för 300-400 kr per person.

Bara för att DU själv aldrig sett presenter som kostat mindre, så behöver du inte ifrågasätta alla andra!
    Du har själv startat denna tråd, och borde då finna dig i olika typer av svar tycker i alla fall jag.
    nu tycker jag att det är du som helt plötsligt spårar ur!
    jag försöker se det från ett annat håll,
    och nej, vi har alltid lagt mycket i bröllopspresent då vi anser det är ofint att ge för lite, men det är VI och jag säger inte att någon annan är sämre för det.
    Men jag har faktiskt fått den uppfattningen om att ingen lägger under det priset eftersom jag för några månader sen var inne å en tråd där dom frågade hur mycket man la i bröllopspresent.
    Jag tror inte det var många under 500 kr och då var det möjligen 400 eller liknande.
    Så det är väl inte konstigt mna fått den uppfattningen?
  • Emblas Mamma
    Jenkan81 skrev 2011-01-26 10:12:23 följande:
    När precis, jag skulle inte kräva kuvertavgift för barnen i familjen. Men vi ska ha en bröllopsfest utan barn så då blir ju inte kostnaden så dyr per familj ;)
    precis vad jag menar! :)
    Tror aldrig jag sett någon här inne ta avgift för barnen! Hur skulle det se ut på en familj med 3-4 barn!?
  • Etheleglin

Jag tycker inte att det är okej att ta kuvertavgift. Vill du ha ett större bröllop - se till att spara pengar. Vänta hellre ett år med bröllopet då.

Oavsett hur snyggt man gör bröllopet så tycker jag att det känns billigt. Inte okej någonstans faktiskt. Jag går hellre på ett mysigt utomhusbröllop i en vacker park med efterföljande picknick än ett flådigt slottsbröllop som gästerna får betala till. Och det gäller oavsett hur lite eller mycket man tar betalt.

Däremot som andra skrev så är betalbar en annan sak, inte supersnyggt men helt okej.

Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?