• Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
    Varför ?

Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?

• Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
  • Sommarbrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:05:42 följande:
    ja precis!
    För jag skulle aldrig ta så mycket i avgift om jag nu skulle ha det.
    max 300 kr skulle vi ta och det är verkligen MAX, och då skulle vi avsäga presenter.
    Men jag vet att våra släktingar ger minst 500 eller flera tusen vid sådana stora angagemang, alltså kommer vi tjäna på att inte ta kuvertavgift:)
    Vilket aldrig har varit en tanke någonsin faktiskt..
    hade heller inte hört talas om det innan jag kom in här på BT!

JAg läste i en tidning lit esnabbt om kuvertavgift och fattade inte vad det var - trodde först att det var det när man önskar sig pengar eller liknande..
    haha.. ^^
    Nej hade inte heller hört talas om det, vet inte om det är vanligare i vissa delar av sverige? Ingen av mina kompisar har hört talas om det. Men vi alla önskar oss pengar när vi gifter oss:)
  • Snigel Bee

"kommer vi tjäna på att inte ta kuvertavgift:)" Lite jobbigt att du använder ordet tjäna!! Tänkte aldrig i dom banorna, hur ja kan tjäna mest på mina gäster! Hoppas att ja feltolkade dig! =)

• Skumboll
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:02:59 följande:
    så tänker jag med. Men vissa gillar inte att betala men JAG gör det, jag hatar verkligen dessa presenter och hatar att gå och köpa!
    FInns inget värre och jag ger hellre pengar faktiskt :)
    Ja och de som inte gillar kuvertavgift kan ju vänligt men bestämt tacka nej till bröllopet. Inte svårare än så egentligen. Det är säkerligen något som brudparet tänkt på när de valt att ta ut en avgift. 
  • Emblas Mamma
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:10:38 följande:
    "kommer vi tjäna på att inte ta kuvertavgift:)" Lite jobbigt att du använder ordet tjäna!! Tänkte aldrig i dom banorna, hur ja kan tjäna mest på mina gäster! Hoppas att ja feltolkade dig! =)
    ja jag menade inte riktigt så ;) jag har inte någonsin tänk ta kuvertavgift,
    däremot önskar vi oss medvetet pengar för att få till bröllopsresan! Räknar med en hel den och det tjänar vi ju inte på egentligen då bröllopet ändå kostar mycket mer!
    Men vi tjänar kanske på att önska oss pengar istället för presenter eftersom vi vill ha en bröllopsresa ;)
  • Snigel Bee
    Skumboll skrev 2011-01-26 11:18:37 följande:
    Ja och de som inte gillar kuvertavgift kan ju vänligt men bestämt tacka nej till bröllopet. Inte svårare än så egentligen. Det är säkerligen något som brudparet tänkt på när de valt att ta ut en avgift. 
    Tror du på det? Att det "bara" är att tacka nej? Jag vet många som jag inte hade kunnat tacka nej till om jag hade haft så mkt emot en avgift. För jag vet att det hade förväntat sig att jag kommer.
  • Emblas Mamma
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:27:37 följande:
    Tror du på det? Att det "bara" är att tacka nej? Jag vet många som jag inte hade kunnat tacka nej till om jag hade haft så mkt emot en avgift. För jag vet att det hade förväntat sig att jag kommer.
    Jag hade lätt kunnat tacka nej till mina vänner om jag inte ville betala några hundra.
    Me njag har pengar oc htycker inte det är fel att betala lite.

Det är ju hur man är som person men kan man inte säga nej här i livet så har man problem :)

Svar på din fråga; jag hade lätt sagt nej till någon jag inte känner så väl, ja!
    Om man nu har svårt för att säga nej så kan man ju skylla på något annat. Annars får man träna sig på att säga det!
  • Snigel Bee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:21:05 följande:
    ja jag menade inte riktigt så ;) jag har inte någonsin tänk ta kuvertavgift,
    däremot önskar vi oss medvetet pengar för att få till bröllopsresan! Räknar med en hel den och det tjänar vi ju inte på egentligen då bröllopet ändå kostar mycket mer!
    Men vi tjänar kanske på att önska oss pengar istället för presenter eftersom vi vill ha en bröllopsresa ;)
    Vi önskade oss pengar i present och fick det nästan av alla! Vi bor i en 26 kvadrat så presenter va helt uteslutet! Du ska se våran källare. Det står saker ändå upp till taket och intill dörren. :S Men det var väldigt varierat vad vi fick och helt ok också! =) Jag tänkte liksom att hellre en 50 lapp än nån present jag inte har plats för. Nån gav 200 kr/par! Nån som stod oss närmare gav nån tusenlapp! Men de flesta låg runt 500 kr per par el person! Det var ju frivilligt vad man vill ge el om man ens ville ge. =)
    Det som blir jobbigare med kuvär är ju som d flesta har sagt att det blir tvång, typ inträde! Har egentligen inte så mkt emot det, skulle bara kännas väldigt konstigt. Men skulle aldrig sj tänka mig att ha det.
  • Snigel Bee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:31:41 följande:
    Jag hade lätt kunnat tacka nej till mina vänner om jag inte ville betala några hundra.
    Me njag har pengar oc htycker inte det är fel att betala lite.

Det är ju hur man är som person men kan man inte säga nej här i livet så har man problem :)

Svar på din fråga; jag hade lätt sagt nej till någon jag inte känner så väl, ja!
    Om man nu har svårt för att säga nej så kan man ju skylla på något annat. Annars får man träna sig på att säga det!
    Men det är ju det jag menar. Ok om det är nån man inte känner så bra, då kan man ju om man stör sig på avgiften el om det är för mkt bara tacka nej! Men det blir betydligt svårare om det är nån som står en närmare och nån som verkligen vill ha dig där, att då tacka nej är riktigt jobbigt!
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 10:44:08 följande:
    det jag menade var väl egentligen att det kan vara så lätt för brudpar att säga hur fult det är och orätt att ta kuvertavgift och har man inte råd så ska man minsann inte gifta sig bla bla.
    Men så får dom bröllopet betalt själva, eller stora delar. Och många som får det skulle inte ha råd med bröllopet annars och då är det ju lite ironiskt att stå där och peka finger ;)
    Jag håller inte med. Min sambos bror fick hela sitt bröllop betalt av deras föräldrar, vi får "bara" en symbolisk summa till vårat. Orättvist? Nej, absolut inte. De hjälper oss med andra saker i vardagen istället och vi vill dessutom stå för vårat bröllop själva.

Jag menar att grejen med betalbröllop är en principfråga - man tar inte betalt av sina gäster på bröllop. Att jag som gäst sedan ändå köper en present för tusen spänn är mitt eget val.

Och varför är det dåligt att jag (och många med mig) tycker att man ska kunna stå för sitt eget bröllop? Det handlar om att man ska göra rätt för sig. Olika prioriteringar och livsval får följder, det gäller att planera sitt eget liv utifrån sina egna förutsättningar. 
  • Love Story
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:27:37 följande:
    Jag håller med dig där. Om en nära kompis skulle gifta sig och ta kuvertavgift så skulle jag förmodligen gå även om jag inte riktigt tycker om det här med att tvingas betala när man blir bjuden. Jag tycker för mycket om mina vänner för att bara säga nej av principskäl för att jag inte gillar sättet man blir bjuden på, men det förändrar inte faktum att man tvingas betala.
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?