Emblas Mamma skrev 2011-01-26 10:44:08 följande:
det jag menade var väl egentligen att det kan vara så lätt för brudpar att säga hur fult det är och orätt att ta kuvertavgift och har man inte råd så ska man minsann inte gifta sig bla bla.
Men så får dom bröllopet betalt själva, eller stora delar. Och många som får det skulle inte ha råd med bröllopet annars och då är det ju lite ironiskt att stå där och peka finger ;)
Jag håller inte med. Min sambos bror fick hela sitt bröllop betalt av deras föräldrar, vi får "bara" en symbolisk summa till vårat. Orättvist? Nej, absolut inte. De hjälper oss med andra saker i vardagen istället och vi vill dessutom stå för vårat bröllop själva.
Jag menar att grejen med betalbröllop är en principfråga - man tar inte betalt av sina gäster på bröllop. Att jag som gäst sedan ändå köper en present för tusen spänn är mitt eget val.
Och varför är det dåligt att jag (och många med mig) tycker att man ska kunna stå för sitt eget bröllop? Det handlar om att man ska göra rätt för sig. Olika prioriteringar och livsval får följder, det gäller att planera sitt eget liv utifrån sina egna förutsättningar.