Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
Varför ?
Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?
Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
Varför ?
Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?
Jag tycker att det är okej att ta kuvertavgift om man avböjer presenter.
Man har ett val som gäst att betala och gå eller tacka nej.
Jag själv skulle aldrig göra det därför att jag anser att man ska mätta mun efter matsäck. Det betyder dock inte att jag skulle bli upprörd om jag blev bjuden till ett kuvertbröllop. Jag skulle betala och gå, men jag skulle inte ge brudparet någon present.
Det finns inget värre än kuvertbröllop med önskelista....ännu värre som tydligen händer är att man ber om mer "bidrag" i bröllopspresent..... Fick jag en sådan inbjudan skulle jag definitivt inte gå.
Vi ska däremot ha betalbar mot nattkröken. Vi bjuder generöst på alkohol fram till tårtan. Förmodligen är de flesta salongs vid det laget vilket vi tycker är trevligt. "Överförfriskningarna" vill vi inte stå för...folk tenderar att bli lite mer giriga när det är gratis..."bara en drink till...bara en till...det är ju gratis..."
Om man tar ett beslut att gifta sig och att ha en fest, så får man väll planera ekonomist efter det. Har man en fest så betyder väll det att man ska bjuda sina nära och kära och inte låta de betala! Vill man ha en stor och flådig fest får man vänta och spara eller så kan man ju ha en lika trevlig fest för många personer utan att spendera tusentals kronor. Sen har kanske vissa tur att få bidrag av sina föräldrar men det är inget man bör förvänta sig som vuxen, vi har ju tagit ett eget beslut att gifta oss.
Vi skulle ha gift oss för flera år sen men vi har valt att vänta pga av ekonomin, vi har 'ven blivit erbjudna pengar av våra föräldrar men vi vill betala för oss själva, sen vill fokl hjälpa till på andra sätt är de välkomna :) Vi kommer även ha gäster som kommer från olika länder och förväntar oss inte att få presenter från dem. Vi vill kunna bjuda våra nära och kära på en oförglömlig och underbar dag.
Personligen skulle jag nog inte ta ut kuvertpris, men samtidigt så tycker jag att man får göra som man vill. Alla är ju välkomna att komma till kyrkan, men festen efter är fritt val. Tar man kuvertpris, tycker jag inte att man ska förvänta sig att få presenter, kanske till och med avböja presenter. Men som sagt.. Man gör som man själv vill. Kanske kan man välja att bjuda på maten för de allra närmsta, men samtidigt ta ut kuvertpris för "bekanta" eller andra vänner/släktingar man vill ska komma, men inte är "tvunget" ska komma.
Själva bjuder vi på allt på vårat bröllop även i fall det innebär att jag får stå och laga maten själv, eftersom vi har ett bröllop som rättar sig efter våran plånbok. Däremot tycker jag inte det är fel att ta ut kuvertavgift. Har dock inte varit på ett bröllop med kuvertavgift däremot födelsedagsfester som haft det. Sedan beror ju allt på summan. Hade de tagit 200-300kr och det var gratis för barnen eller bara för vuxna hade vi gått. Skulle det däremot bli dyrare så hade vi tackat nej.
Min M2b:s syster gifte sig i höstas och de tog en kuvertavgift på 250 kr/person. Vi tyckte det va jätte bra då vi slapp att leta efter present. Den totala summan för mat o dryck per person gick totalt på 750 kr.
Nu när jag och min m2b ska gifta oss i maj så skrev vi att vi har allt vi behöver men önskar oss ett bidrag till middagen eller till en bröllopsresa. Anledningen till det är att vi verkligen inte har någon plats för sakerna och sen hade min moster för ungefär 10 år sen ett 100 000 kronors bröllop och hälften av det de fick va bara skit som de fick kasta. Känns ju inte så kul då man lagt ut så mycket pengar på mat, dryck o annan alokohol för kvällen.
För gäster som reser långt så kommer deras boende att kosta 230 kr/person o natt och utav dem önskar vi oss absolut ingenting, men vi kommer att stå för transporten från vandrarhemmet till kyrkan och festplatsen och sen från festplatsen till vandrarhemmet. Festplatsen går inte att hitta via karta eller gps då lokalen finns på en stor gård och ligger lite avsides av gården.
Jag har inget emot kuvertavgift och skulle absolut gå om jag blev bjuden på ett sånt bröllop. Däremot tycker jag det är viktigt att man tänker på vad de man vill bjuda kan betala. Om man har släkt/vänner med väldigt dålig ekonomi bör avgiften läggas väldigt lågt (kanske 100 kr per person) för att inte hindra ngn att komma av den anledningen. Det kanske tom är motiverat att ta lägre avgift av vissa än av andra (alltså inte höja avgiften för de med god ekonomi men sänka den/alt bujda de som har det sämre), men på ett snyggt sätt så klart. Ska dock inte ha ngn avgift själv.
Vi har bestämt oss att för att bjuda på allt. Skulle aldrig falla oss in att ta betalt av våra gäster.
Men så har vi oxå en sparplan och ett bröllop sedan när vi har råd att bjuda alla dem vi vill ha där.
Vi har öven ett bröllop efter vår plånbok.
Vi har efter stort velande bestämt oss för att ta kuvertavgift (250 i det ingår allt och vi vill verkligen inte ha några presenter.Valde mellan detta och att önska oss presentkort på resebyrå, men då vi redan betalt vår bröllopsresa nu så gör vi så här.
Jag vet att alla våra gäster kan betala 250:- och kommer göra det med glädje för att se vår efterlängtade vigsel. Är det någon som inte vill betala av principskäl är det deras problem. Men det vet jag redan att så blir det inte.
Huvudsaken är väl att man gör det som känns rätt, och kan stå för det, det är ju inte så att man tigger utan får ett litet bidrag.
250:- täcker knappast vad en person kostar om man slår ut det.
Min sambo och jag bestämde oss för att bjuda på precis allt. Det innebär att vi inte gifter oss på ett slott och att vi inte skålar i den dyraste skumpan, men det är det värt. Mina gäster ska äta sig så mätta de vill och dricka så mycket gott vin de önskar och vill.
Jag själv får en rätt fadd smak i munnen av kuvertavgifter. Det är lite girigt tycker jag. Av samma anledning önskar jag mig varken pengar eller bidrag till resa. Om gästerna vill komma med en ful plastvas i gåva är det alldeles utmärkt. Att, som någon gjorde ovan, benämna gåvor som skit som var trist att få när man lagt ut så mycket på ett bröllop gör mig alldeles perplex. Gifter folk sig enbart för presenter? Nåväl, det sista var en aning ot.
Oj! verkade bli en het debatt härinne!
Jag lämnade tråden en stund, kul att se hur ni andra duskuterar lite :D