• Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
    Varför ?

Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?

• Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
  • förlovadflicka
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-26 13:06:07 följande:
    Fast "ha råd med sitt bröllop" har ju alla eg, för en vigsel kostar ingenting. Att ha råd med sitt drömbröllop däremot, är det många som inte har och precis som med många andra drömmar som man har så får man antingen sätta det som ett mål att arbeta för, eller kompromissa med den där ursprungliga drömmen. 

Ang att en del får pengar av sina föräldrar, så tycker jag inte alls att det är fel om de är emot kuvertavgift. De hade inte alls "behövt" ta kuvertavgift utan föräldrarnas pengar, men de kanske hade fått välja ett mindre bröllop, alternativt att senarelägga sitt bröllop.
    Fast alla kanske inte har råd att bjuda på mat, menar jag :) 
  • lemfi

Efter att ha läst alla insändare och själv sänt i några vill jag bara säga att vi alla är OLIKA och får göra sitt bröllop som de vill.
    Sen får man naturligtvis tycka och tänka är en annan sak. Vad som är rätt för den ena är kanske inte rätt för den andra.
    Huvudsaken är att vi alla får en oförglömlig dag på vårt eget sätt.

GRATTIS förresten alla blivande brudar. Det ska ju va en rolig tid som vi har framför oss nu. Vi kanske bara gör ett bröllop.

• BlackWIngedAngel
    förlovadflicka skrev 2011-01-26 13:14:42 följande:
    Jo, men det var väl ungefär det jag menade när jag poängterade att det är skillnad på att ha råd med sitt drömbröllop eller sitt bröllop. Jag har också ett drömbröllop, som så många andra även om mitt inte inkluderar ett slott i Österrike, så det är förmodligen lite lättare att skapa mitt drömbröllop än vissa andras. Men viktigast är ändå att jag och sambon blir vigda. Resten blir så stort som det finns pengar till och det som det inte finns pengar till, det skalar vi bort.
  • Etheleglin
    förlovadflicka skrev 2011-01-26 13:14:42 följande:
    Men varför ska man bjuda på mat då som gästerna ändå betalar och låtsas att man har råd? Ställ till med picknick-bröllop, te-bröllop eller något annat då. Gör det som man faktiskt har möjlighet att göra.
  • Aniara4
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-26 13:21:16 följande:
    Jo, men det var väl ungefär det jag menade när jag poängterade att det är skillnad på att ha råd med sitt drömbröllop eller sitt bröllop. Jag har också ett drömbröllop, som så många andra även om mitt inte inkluderar ett slott i Österrike, så det är förmodligen lite lättare att skapa mitt drömbröllop än vissa andras. Men viktigast är ändå att jag och sambon blir vigda. Resten blir så stort som det finns pengar till och det som det inte finns pengar till, det skalar vi bort.
    Word!
  • water lily
    Willowfield skrev 2011-01-26 13:06:28 följande:
    En sak som slår mig när jag läser denna tråd, och när jag läst andra trådar om samma ämne. Varför, Varför är bröllop ett ämne med så många tabun? 
    Inför eller till ett bröllop får man inte göra si eller så. Mycket av det som är tabun är gamla seder och bruk som inte längre gäller i vårat tidsskede,  
    Förr i tiden var det föräldrarna som betalade dotterns bröllop, tillräckligt långt tillbaka i tiden kunde det vara så illa att en flicka inte fick ngt bröllop pg a fattiga föräldrar eller så fick hon ett sk "dåligt" gifte,
     Förr fick du inte gifta dig med vem du ville. Du skulle vara oskuld osv osv. Av alla dessa olika seder och bruk har vissa fallit bort andra valts att plockas bort, medans vissa av ngn outgrundlig anledning fått leva kvar.
    inte bara leva kvar utan även vänts och vridits på för att passa in på dagens normer.
    Normer som verkar gå ut på att, är du inte klok, frisk nog eller har möjligheten att spara pengar är du inte värd att ha bröllop, påminner mig om flickan som hade fattiga föräldrar eller av ngn annan anledning inte kunde betala en bra hemgift.
    Normer som egentligen inte står skrivna någonstans, normer som mera verkar vara skrivna av välborgna och moral predikande medmänniskor.
    Sprit kan de minnsan betala för gästerna, men inte maten!  Varför då? För att sprit är "fult" att dricka och maten nödvändig?
    /.../
    Det påminner ju inte alls idag om flickan som hade fattiga föräldrar och blev dåligt gift för att de inte kunde betala en bra hemgift. I Sverige idag är det inget tvång på att gifta sig, på den tiden du beskriver var det ett socialt stigma att bo ihop och få barn så man var tvungen att gifta sig för att inte folk skulle förakta en. Nuförtiden är det inget behov att gifta sig, förutom att det är bättre juridiskt och det kan man få papper på helt gratis via vigsel i rådhus eller i kyrkan, det kostar ingenting att gifta sig. Så om man verkligen vill gifta sig för att vara gift så finns alla möjligheter - det är festen alla inte har råd att ha samma standard på och så var det i det gamla bondesamhället också, eller tror du att alla bjöd på lika mycket kött och bakverk? Dessutom är det ju inte av något skäl särskilt bråttom att gifta sig tidigt i förhållandet idag som det var förr, alltså bör man ju kunna spara först och ha bröllop sedan, inte förvänta sig att gifta sig inom ett år t ex och sedan låta gästerna betala för att man själv inte kunde vänta eller inte ville hålla det till en standard man hade råd med. Det säger väl sig självt att är man inte "klok, frisk nog eller har möjlighet att spara pengar" kan man visst ha bröllop, men inte ett lika stort och flott som de som har bra inkomster eller är bättre på att planera sin ekonomi och väntar tills de har råd. Då är det ju lämpligare att bjuda in till knytkalaspicknick med bröllop på sommaren, eller vara hemma i sitt eget vardagsrum eller hos några av föräldrarna, eller på en prisvärd bygdegård och ha en mindre buffé.

Enligt etiketten (Ribbing t ex) så gör dessutom inte Anna och Per i ditt exempel alls rätt - det är inte särskilt god etikett att anordna ett bröllop långt ifrån de allra flesta gästerna utan då bör brudparet istället förlägga bröllpet till en plats dit de flesta gäster har ganska nära, t ex om brudparet är uppvuxna i Göteborg respektive Malmö och sedan flyttar till Umeå så bör man välja Gbg eller Malmö och så får brudparet komma ned. Om man prompt ska ha bröllopet på en plats som innebär lång resväg bör man avsäga sig present. Likadant bör man inte ange en klädkod som de flesta gäster inte har eftersom detta ställer för stora krav på gästerna. God etikett har gästerna mer i fokus än brudparets önskemål. En present är i det närmaste regel idag, men inte att bestämma hur mycket den ska kosta, viket man ju gör med kuvertavgift.

Dessutom så tar de flesta inte ut en avgift för sprit - alkohol till maten ingår i kuvertpriset som brudparet betalar, dvs välkomstskål, vin till förrätt, huvudrätt och ibland dessertvin och avec - det är det som gästerna vill köpa i baren efter middagen som de flesta brudpar inte vill betala, alltså är det inte alls en avgift eftersom gästen själv kan välja ifall han/hon vill dricka mer under kvällen än det som givits till middagen och betala för det själv eller låta bli. Annars är det ju omöjligt att veta hur mycket av ens pengar gästerna ska "supa upp" i baren och det måste vara sjukt ångestframkallande att den notan kan bli hur hög som helst isåfall, om man inte är på ett ställe där man får ta med spriten själv. Nej, jag håller inte alls med dig.
  • Pendragon

Alltså jag känner lite såhär..
    Dålig stil hit och dålig stil dit, alla par får väl bestämma över sina egna bröllop.
    Vare sig det gäller att ta kuveravgift, ha en speciell klädkod, om man får ekonomisk hjälp av sina föräldrar etc.

Vi ska inte ta kuveravgift. Dels för att vi känner att vi helt enkelt vill bjuda på allt, och delvis för att det finns dom i vår släkt som har många barn, och att ta kuveravgift skulle bli väldigt dyrt för många. Vi ville inte att våra gäster skulle känna press eller att dom inte ens skulle kunna ha råd att komma.
    Men det är som sagt något som vi har valt, vill man ha kuveravgift så får man väl ha det också.

Bröllop ska ju vara en fantastisk och bra sak och ingenting som ska bråkas om.
    Läste någonstans att dom med mindre budget klankade ner på dom med större budget och vice versa och jag tycker det är skittråkigt. Varför inte bara låta folk välja själva hur dom vill ha det, utan att behöva ha en åsikt i allt?

• Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-26 12:28:24 följande:
    Fast vad lär de sig av det? Barnen är inte lika till att börja med. Jag är glad att mina föräldrar lärt mig detta och jag kommer göra allt jag kan för att lära mina barn detsamma.

Jag flyttade hemifrån samtidigt som jag började gymnasiet. Jag försörjde mig själv från dag ett och när jag tog studenten flyttade jag vidare till en annan stad. Där hjälpte mina föräldrar mig med att hitta ett litet hus som vi sedan köpte och tillsammans. Mina föräldrar har gjort massor för mig, definitivt.

Min syster däremot bodde hemma under hela gymnasiet, fick alla sina kläder betalda av dem och har aldrig sparat ett korvöre utan gör av med alla pengar hon får. Nu jobbar hon tillfälligt i USA men reser mest runt annars. Mina föräldrar kommer aldrig hjälpa henne med husköp eller liknande, däremot kommer hon få ärva en mycket värdefull tomt (med bygglov) av dem.

Olika behandling? Ja.
    Orättvist? Nej.

Samma sak gäller min sambo och hans bror. Hans bror fick sitt bröllop av dem, men det var också villkorat. Föräldrarna var med och bestämde massor i planeringen, det blev ett budgetbröllop med buffé, konstiga blommor i buketten, smaklösa kläder etc. Vi får istället annan hjälp av dem som passar oss bättre.

Till var och en efter behov, helt enkelt.

Livet är som sagt inte rättvist och ju tidigare man lär sig det desto bättre. Olika kan också vara bra. Det jämnar ut sig i slutändan... Tänk vad jobbigt om man skulle behöva räkna på inflation, ränta och liknande bara för att barnen skall få samma veckopeng vid samma ålder som sina syskon? 
    Det är väl klart man ska få lika mycket i form av NÅGONTING!
    nu verkar det som om ni få annan hjälp som ni hellre värderar,
    men om BÅDA två syskonen behövde hjälp med pengar exakt lika mycket då tror jag nog era föräldrar hade varit lika rättvisa också!

Ger man sitt barn mer än det andra i form av vad som helst så tycker jag det är fel mot det andra barnet.
  • Willowfield

@ waterwilly Känner att du missar poängen med hela mitt inlägg. Skrev just att det handlar inte om exakthet utan snarare om moral och predikningar. Alternativt vad vi väljer att spara på i seder och bruk visavi hur vi väljer att se på omvärlden och våra medmänniskor.
    Därför jag försökte påpeka just detta. Gå inte in i exemplen utan försök se utanför ramarna utanför den stora massan. hitta individen, och låt var människa bli salig på sin tro, begär inte av andra att de skall leva efter din moral utan försök se godheten i varje människas val och möjligheter. 

• SeptemberBrud

Vi kommer absolut inte ta kuvertavgift!

Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?