Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
Varför ?
Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?
Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
Varför ?
Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?
Jag tycker det är helt fel att ta kuvertavgift.
Blir man INBJUDEN till ett bröllop ska man inte behöva betala för sin mat eller festens arrangemang.
Därimot bar till självkostnadspris tycker jag är helt ok.
Vi skrev så här i våra inbjudningar;
Att ni vill dela vår stora dag med oss är den största och enda presenten vi förväntar oss.
Efter många många tillsammans har vi inte behov av fler saker.
Vill ni ändå ge oss en present,
lämna gärna ett litet bidrag till vår bröllopsresa!
Vi va på bröllop förra våran. Dom som gifte sej då gifte sej i Stockholm o sen skulle alla åka med på kryssning. Vi fick betala allt själva. Dom hade inte en tanke på att betala nått. Vi betalade våran resa, mat och present till brudparet. O ingen ifrågasatte något om varför gästerna fick betala allt. Vill man inte betala får man väl strunta i att gå..så ser ja det iaf...men men man har ju olika åsikter :)
Jag har inga problem med att tacka jag till ett bröllop med en kuvertavgift på max 300:-/vuxen. Det förutsätter dock att brudparet undanber sig från övriga presenter. Den summan motsvarar vad jag max skulle lägga till en present. Det är "same, same" för min del...
Har skrivit i en annan tråd om exakt sama sak, så jag kör en sammanfattning:
Jag tycker det är helt okej att bjuda in till en fest (oavsett evenemang) och ta ut en kuvertavgift. Bara för att man blir INBJUDEN är det inte lika med att man ska BLI BJUDEN på allt. Ett riktigt stort kalas tycker jag är jätteskoj om någon ordnar med och jag betalar gärna och sponsrar till mina vänners firande.
Vissa reagerar på att brudparet (eller annan arrangör av ex 30 årsfest) har fräckheten att begära kuvertavgift....Man kan ju se det som väldigt fräckt av folk att förvänta sig att bli bjudna på allt när det gäller en mer kostsam fest också! Varför kan man inte bidra till ett stort arrangemang om man vill delta?
För mig är pengar pengar oavsett om de går till kuvertavgift/present/omkostnader till resa, jag tycker inte man behöver dra in moral och principer i pengar när det gäller fest och vänner. Synd att missa ett roligt kalas bara för att man ska ha principen att inte betala kuvertavgift tycker jag.
Har man däremot interåd är det en annan sak, brudparet har ett visst ansvar att se till att lägga kuvertavgiften på en rimlig nivå för det sällskap man bjuder.
Sen får andra tycka olika!
Varför har man en kostsam fest om man inte har råd att BJUDA de som man BJUDER IN! Då får man väl som värd(par) se till att anpassa arrangemanget till vad man har råd med, istället för att gästerna ska anpassa sig till vad brudparet vill ha.
Skulle jag betala kuvertavgift för en trerättersmiddag, och inte gillar maten, kan jag få pengarna tillbaka då? Hade jag varit på en restaurang, och råkat ut för detta, så hade jag ju klagat...
Att däremot önska sig pengar i bidrag till resa, eller något annat kostsamt man vill ha (jag har t.ex. varit med och bidragit till en soffa...) är helt ok, tycker jag. Även ett allmänt festbidrag. Men den stora, och avgörande skillnaden, är för mig att det då är möjligt att ge en frivillig summa.
Jag tycker inte om när brudpar gör presentgivandet till ett tvång, genom att bestämma vilken summa de ska ha i present för att den INBJUDNA gästen ska vara välkommen.
Vi får väl helt enkelt vara ense om att vara oense.
Tänkte bara tillägga att i min bekantsakpskrets (med olika ekonomisk situation) delar vi alla lika på matkostnaden oavsett vad som firas och äts. Detta för att alla ska ha råd att bjuda till kalas utan att få ett kännbart hål i plånboken.
Folk får göra som de vill. Men vi kommer betala allt, mat och dryck(3 rätters). Senare på kvällen får gästerna köpa alkohol själva, vi har inte råd och vill inte att folk ska bli för fulla. Men de får ändå en del alkohol till mat och tårta, så vi är nöjda med det upplägget. Jag skulle inte vilja ta ut pengar för jag vet att en del reser långt och med boende, nya kläder och sånt blir det dyrt för många ändå. Sedan har jag vänner som inte har så gott ställt och vi kommer ha en ganska dyr kuvertavgift då vi vill gifta oss fint. Vill att alla ska ha råd att komma och därför har vi sparat i två år för att ha råd istället för att ta ut avgift. Vi får inga pengar från familj och jag pluggar fortfarande. Däremot kommer vi önska bidrag till bröllopsresa, om någon vill ge något. Men vi är nöjda bara folk kommer. =)
Jisses, Emblas Mamma, du verkar ha skapat ett monster när du "släppte lös" den frågan
Själv tycker jag precis som en del andra här att kuvertavgift är helt okej, om man håller det på en rimlig nivå (säg t.ex. 200-300 kr/person och max 500kr/familj), men jag kan tycka att det är bättre att önska sig pengar i bröllopspresent istället, så känner sig folk nog friare att ge en summa som känns lagom för dem och passar deras plånbok, hellre än att "tvingas" ge en viss summa. Så känner iallafall jag...
Vi har kuvertavg och vad jag har hört av dem som har pratat så har dem tyckt att det var superskönt med kuvertavgift. Jättebra att slippa springa och leta presenter (och skulle vi inte ha haft avg. så skulle önskelistor inte va ett alternativ, det känns fel), bara lägga en slant och veta att vi är jättenöjda med det ist. ENKELT. =)
Det enda jag nojjade lite över var att det inte "ser bra ut" med en inbjudan och sen står det att folk ska betala, men det är nog himla mycket princip i det där. Att är man bjuden på något så tar man inte betalt. Men jag tycker inte man behöver se det så när det gäller en så pass stor fest. Det är en stor utgift! Ska man köpa en bil så sparar man ju inte i flera år och sen köper det kontant. Man lånar, och delar upp kostnaden. (Dålig liknelse kanske men jag hoppas ni förtår poängen)
Det kändes iaf jätteskönt att höra att våra gäster tyckte det var skönt att kunna bidra på detta sättet, det är bra för oss, och enkelt och smidigt för gästerna!
Vi kommer ha kuvertavgift. Vi har sparat, i flera år till bröllop, men tyvärr varit tvugna att lägga pengarna på annat då vi haft stora utgifter i samband med sjukhusvistelser och liknande. Vi vill inte vänta längre med vårt bröllop och ingen av våra gäster verkar tycka det är konstigt med kuvertavgift. Det är vanligt i vår vänskapskrets/släkt med sådant. Alla vill hjälpas åt och bidra.
Vi kommer att bjuda in folk till vår vigsel, tex ungefär såhär.
XX och XX är inbjudna att närvara vid vigsel mellan XX och XX
Kyrka, tid osv.
Sedan kommer det stå att de dessutom är välkomna att närvara vid efterföljande middag, då till en kostnad av 200kr/vuxen osv.
Efter det kommer det också att stå att det kommer senare under kvällen finnas en bar till självkostnadspris, så kontaner är bra att ta med.
Jag förstår verkligen inte varför en bröllopsfest med nära och kära, hur många det är varierar ju människor emellan, är något som endast är förunnat de med en stor plånbok eller snälla föräldrar som bidrar med mycket pengar? Ja, eller de som vill skjuta upp det hela i X antal år tills de kan bjuda alla på allt, vilket många har svårt att göra även efter de sparat länge.
Jag tycker kuvertavgift är toppen! Oavsett tillställning, bröllop, födelsedagsfest, nyårsmiddag osv, där det är ett större antal människor som ska delta.
Det beror ju på vilken bekantskapskrets man är i. Tycker vänner och bekanta att det är ok och den kanske rent av är vanligt i bekantskapskretsen att göra så så är det väl jättebra..
Däremot, om jag hade blivit bjuden på ett överdådligt "skrytbröllop" och fått betala kuvertavgift så hade jag nog blivit lite sur faktiskt. (att delfinansiera ett "vanligt" bröllop, helt ok). Jag är väldigt emot att folk lever över sina tillgångar.
Skär ner på det extraordinära om man har tight budget och känner man fortfarande att man behöver medfinansiering så tycker jag att kuvertavgift är helt ok!
.
Men alla får naturligtvis ha sitt skäl till- och sin åsikt om kuvertavgifter.
Kinkig för kuvert hade jag nog personligen bara blivit om bruden hade en klänning för typ 40 000, med jättelyxig underhållning, lokal och mat..
Vi kommer att bjuda på brudskål 1-2 glas, dricka till förrätt ,varmrätt,efterrätt samt avec till kaffet (fri dricka under middagen med andra ord.)
Sen får gästerna köpa själva vad de vill ur hotellbaren, som har ett stort utbud.
Vi tar ingen kuvertavg och önskar oss inga pressenter ( efter 10 år har vi det mesta och behöver inte en till duk,skål el vad det nu kan vara)
Jag skulle personligen ha svårt att ta betalt av mina vänner för att fira min/vår stora dag, man bjuder ju in dem att vara med.
Med det menar jag middagen, jag hoppas och tror inte att någon av våra gäster blir besvikna av att de måste betala själva senare under kvällen.
Hej hej.
Många åsikter här.
Jag har inget emot att betala en kuvertavgift när jag går på bröllop. Men jag uppskattar om den liggr under 300 så att jag har möjlighet att gå. (Är fattig student så hade inte haft råd annars.)
Då jag älskar att ge bort presenter och vet att jag kan åstadkomma mycket för de där pengarna hade jag kanske tyckt det var roligare att få ge en present, men det spelar inte så stor roll. Jag vill ju ändå bidra med något som verkligen just det brudparet vill ha. Och hjälper det dem mest med en kuvertavgift så ger jag gärna det!
Men som sagt, summan bör vara låg så att alla kan gå och ingen känner att de blir tvingade att ge en större summa än de hade tänkt. Sen är det ju som med allting annat. Man får helt enkelt räkna med att alla inte kommer tycka om allt man gör och kanske tackar nej. Men det är ju upp till dem.
Själv har jag förmånen att kunna betala hela bröllopet (ett väldigt billigt sådant!) men jag har som sagt full respekt för de som inte har det.Kan jag hjälpa dem att få sin drömdag till en rimlig kostnad känns det bara roligt! Särskilt eftersom jag dessutom själv förmodligen får väldigt kul på cupen!