• vickan1976

Billiga bröllop- idéer!

Vi gifter oss den 11 juni och har ganska precis kommit igång med förberedelserna. Båda är sjukskrivna sedan en tid tillbaka och vi har ingen budget. Men totalt går det nog på 10.000kr i alla fall. Ska ha ca 50 gäster.

Klänningen jag ska ha är begagnad och köpt på Tradera för under 500kr.

Skorna kostade 70kr på tradera

Ringarna kostade 800kr på auktion. Det är två släta guldringar och en genombruten med vitguld i infattningarna och små diamanter.

Slökten hjälper till med buffématen, lokalen kostar 500kr och då har vi tillgång till kök med allt i! Klänningar till barnen ska jag sy och det mesta vi behöver köps på Ullared.

Fler bilder kommer.

Hur gör ni för att hålla priset nere?

• Svar på tråden Billiga bröllop- idéer!
  • Kattpoet

Jag har test bakat bröd idag, jag lyckades få dem jättefluffiga  genom att ha i ½ tsk hjorthornsalt med jästen. Ja det stinker men inte när det bakat. Så vet jag vilket bröd jag ska ha till mina gäster.

• livan86
    Kattpoet skrev 2011-04-04 18:21:55 följande:
    Jag har test bakat bröd idag, jag lyckades få dem jättefluffiga  genom att ha i ½ tsk hjorthornsalt med jästen. Ja det stinker men inte när det bakat. Så vet jag vilket bröd jag ska ha till mina gäster.
    jag jobbade på ett bröllop där de hade gjort frallor/matbröd och stansat ut dom i hjärtformar!! jätte fint
  • Kattpoet

Livan86,  jag har inte bestämt mig vilken form de vanliga frallorna ska  ännu.  Visserligen är ju detta den andra bröllopsfesten så man kanske inte ska spåra ut totalt.    Men hjärtan vore gulligt  eller stjärnor, hade jag haft ett skotsk terrier kakmått hade det blivit en drös sånna och  ostkatter.

• wiii

Jag har köpt organzaband som jag ska göra servettringar av, bara att klippa av lämplig längd, och limma ihop ändarna, klart!

• vickan1976

Nu börjar min broschbukett ta form. Kommer ev ha färska blommor runt också.

Har virkat en massa överdrag till ljuslyktorna Galej från Ikea. Dessa ska vi duka med på borden.

• vickan1976

Vi kommer byta ut våra mycket tunna förlovningsringar mot tjockare som vi har köpt på pantbank. Så när jag lämnade in våra nya på putsning och gravering så lämbade jag våra gamla som betalning. De gamla (mycket billiga ringarna) vad värda 510kr! Så det täcker nästan putsning och gravering!

Har ni guld så sälj det nu när det är värt mycket!

• EllaBella
    vickan1976 skrev 2011-04-16 07:27:08 följande:

Så fin!
  • Gopplan
    vickan1976 skrev 2011-04-16 07:27:08 följande:

Har virkat en massa överdrag till ljuslyktorna Galej från Ikea. Dessa ska vi duka med på borden.

Vad fint! Skulle du kunna dela med dig av virkmönstret? Vi har också köpt ljuslyktorna Galej
  • MiaAnd

Vickan1976: Gud va fin servetten var! Har du någon beskrivning på hur du viker den?

Var köper ni organzaband och vad kostar det? Skulle vilja ha till festhäftena bl a.

Jättebra tråd!

• vickan1976

Härifrån kommer mönstret från början:
    ianyckelpiga.blogspot.com/2011/01/monster-till-ljuslyktor.html

Har ändrat det lite nu när jag virkar i tunnare garn:
    IKEA´s ljuslyktor Tindra med ny klädsel.

Lägg upp 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
    Avsluta alla varv med 1 sm

Varv 1: 2 lm ( första stolpen) 11st slut med 1sm = 12 st
    Varv 2: 2 lm 2st i varje m = 24 st
    Varv 3: 2 lm öka varannan st = 36 st

Varv 4: 2 lm 4st, *2 st i nästa m, 5 st*. Upprepa = 42 st.
    Varv 5: 2 lm 1st i varje m
    Varv 6: 5 lm (de 2 första lm = första st)1 st i 3dje maskan, *3 lm 1 st i 3dje m*
    Varv 7: 2 lm (= första st) 2st i luftmaskbágen, 1 lm, *3 st i lmb 1 lm*
    Varv 8: lika som varv 5
    Varv: 9: lika som varv 6
    Varv 10: lika som varv 5
    Varv 11: lika som varv 6
    Varv 12: 1 fm 1 picot 2 fm ( 3 lm ta ihop med 1 fm), *3 fm 1picot*

Organsaband har jag köpt av en tjej på tradera. Jag mailade henne och fick köpa många meter billigt.

Här finns länken till servettbrytningen. Den är riktigt enkel:

www.brudobrollop.se/manadsarkiv/brytningar/nackros/ny_nackros.html
Svar på tråden Billiga bröllop- idéer!