Emblas Mamma skrev 2011-03-30 07:46:37 följande:
Vi ska åka till Thailand i vinter med vår 3-åriga dotter,
det finns en liten risk att planet kommer störta och vi kommer dö en hemsk, ond död,
det finns också en risk att bli ihjälbränd av en brännmanet som man hört om en del nu på sista tiden.
Min dotter kan dö på denna resan - det finns en risk för detta.
Varför tar vi denna risken?
En kvinna vill så innerligt gärna ha barn, men vet att hennes mor hade bröstcancer,
det finns en liten risk att detta barnet också drabbas av dette - ja ifall det blir en tjej förståss.
Så där halveras ju chanserna med 50%.
Men ändå finns risken. Hon skaffar barn ändå och är världens lyckligaste. Barnet är lika lyckligt och får en bra uppväxt.
Men det finns fortfarande en liten risk,
varför tog kvinnan denna risken egentligen?
Tar vi inte risker i vår vardag hela tiden?
Varför gör vi det?
För att kunna leva livet under den tid vi lever så vi har vackra minnen att drömma sig bort till på dödsbädden.
För att vi inte ska ångra att vi satt hemma och just gjorde ingenting, just för att vi var rädda för att leva.
Vi kunde suttit hemma istället för att åka till Thailand och kanske berövra oss våra livs underbaraste minnen,
så våran vardag, grå och trist kan spegla sig mot oss när vi blir äldre.
Kvinnan kunde avstå från att skaffa barn utifallatt det skulle drabbas av cancer,
dock berövrades hon den sanna kärleken i livet som hon så gärna ville ha så förtvivlat,
och det lilla barnet som kunde fått världens bästa mamma och världens bästa uppväxt blev berövrad livet och att få en chans till det.
Dör jag i morgon i en plågsam död, kommer jag ändå vara tacksam för var livet gav mig under mina 22 år,
det var mycket! Och jag är tacksam för varje dag, svår som lätt, att jag fick chansen till detta underbara och samtidigt lite hemska liv.
Men det är en underbar chans tycker jag :)
Du kan göra medvetna val för att minska risken att dö, rent statistiskt. Jag antar att ni inte flyger med något flygbolag från Kongo eller något annat "svartlistat" land. Du väljer antagligen att flyga med ett bolag som du känner till. Du kommer antagligen inte ge dig ut på djungeltrekking i Indonesiens djungler utan vaccinationer och någon som känner till området. Om du vet i förväg att det är 50% risk att flyget skulle störta och ditt barn dör, då skulle du aldrig sätta barnet på det planet...
Man ska inte sluta leva livet för att man riskerar att dö, för dö gör man förr eller senare. Det är dock normal självbevarelsedrift att göra vad man kan för att skydda sig själv och sin avkomma, och väga riskerna mot vinsterna.
Ett foster som inte ens är tillverkat kan ALDRIG lida. Det bryr sig öht inte om ifall det finns eller inte, för, ja... det finns ju inte. Alltså skaffar man alltid barn för sin egen skull. Inte för barnets skull. Alltså kan man enligt mig inte använda argumentet att barnet KAN få ett bra liv. Självklart kan du aldrig veta om barnet drabbas av andra hemskheter eller dör i en olycka, men du KAN begränsa lidande utefter vad du VET. Om du lider av en ärftlig sjukdom som du själv lidit svårt av eller flera andra i din nära släkt lidit av, då tycker jag faktiskt det är oerhört egoistiskt att sprida dessa gener vidare.
Och fortfarande så pratar vi inte om "vanlig" bröstcancer här eller andra mindre ärftliga sjukdomar, utan vissa mer extrema former som är väldigt mycket mer ärftlig än de vanligare varianterna... jag har släktingar som fått bröstcancer och dött av det, men det har troligen inte varit ärftliga varianter eftersom inga nära släktingar drabbats. Det är ju en ca 10% stor risk att som kvinna drabbas av bröstcancer under sin livstid oavsett ärftlighet...