queenelin skrev 2011-03-29 16:36:18 följande:
Bättre att lägga pengarna för provrörsbefruktning på psykologhjälp för föräldrarna att acceptera sin barnlöshet (vilket är en stor tragedi, det förstår jag också) och sedan hjälpa dem att adoptera ett barn.
Det här är det jag själv reagerat klart starkast på i hela tråden. Det för att jag tycker det är oerhört naivt på så många plan och vad jag tycker i saken har jag redan skrivit om.
Moonlightgirl, jag tror både du och Emblas mamma utgår från att kommentarerna om att man inte vill ha de peppiga exemplen på att det minsann kan gå ändå, skulle handla enbart om vad just hon skrev till just dig. Så är det inte.
Det är en reflektion som kanske börjar i att det ens kommer upp-så som det alltid alltid alltid gör, och tankar man själv får utifrån det. Att du inte tog illa upp är ju bra, men det betyder inte att företeelsen är något som ingen annan har med att göra-inte i en tråd på ett öppet forum. Där kan vem som helst reflektera vidare över sådant som sägs.
Angående tonfall, så är "Nu säger jag för sista gången!" en sådan typ av utrop som i mina öron oftast hänger ihop med både skärpa och höjd röst. Man tar i, helt enkelt. Det är ingen enorm sak och inte heller att jag använder ordet "hojta".
Mina tankar och råd till Emblas mamma har dessutom inte sin grund enbart i vad hon sagt till dig, utan har med helhetsintryck att göra. Ett man kan ha skaffat sig under månader i olika trådar. Det där med att säga "förlåt jag menade inte så" jojo! Det finns det anledning att göra även från det hållet ibland, men då brukar det mer låta som att man borde fatta själv att "jag menar ju inte så, jag bara säger det för att jag är arg". Kräver man nyanserade inlägg och varsamhet i uttrycken från andra, så får man nog leva upp till det själv också.
Och en sak till: visst kan man bli sårad av saker som sägs, det blir ju jag med, men bättre än att lägga tonvikten på hur ledsen man personligen bli, är ju att komma med egna argument och exempel som kanske kan visa på en annan vinkel eller mana till eftertanke. Det här ämnet som är uppe nu, har många, många vinklar man kan se saker ur. Ju fler som kommer med sina, desto större chans till en nyanserad bild.
Man får förresten donera och ta emot ägg i verige, upp till 38 år, eller om det är 39.
Skulle jag vilja pröva även det, så måste jag vända mig utomlands. Danmark och Estland tror jag bla är länder där man får försöka högre upp i åldern.