• NeutronStar

Adoption trots möjlighet att få egna barn

Jag har på några forum det sista sett en hel del trådar om par som adopterar trots att de (troligtvis, för man vet ju aldrig) kan få egna barn. Många verkar tro att de par gör det utav välgörenhet och bara vill "dra sitt strå till stacken", vilket resulterar i att barnet kommer känna att det står i tacksamhetsskuld till föräldrarna.

Detta håller jag verkligen inte med om! Bara för att man adopterar ett barn trots att man kan få själv måste det väl inte vara som någon slags välgörenhet? Man kan väl längta lika mycket efter ett barn men ändå välja att adoptera? Vad tycker ni?

En annan fråga också: Själv vill jag nog egentligen både adoptera och skaffa biologiska barn, men många verkar tycka att det kommer få det ena eller båda barnen att känna att de inte duger eftersom man skaffade ett nytt biologiskt eller adopterat... Vad tycker ni?

Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • Svar på tråden Adoption trots möjlighet att få egna barn
  • Emblas Mamma

Det finns möjligen inte någon här inne som jobbar inom sjukvården som har läst mycket om andras känslor och etik och moral - och hur viktigt det är att lyssna på den andra människan?
    Skulle vara roligt att ni var med och diskuterade :)

• passionsblomman

Emblas mamma, när det gäller det Ore sa om de där peppande exemplen på folksom faktiskt lyckats trots ålder och allt, så vill jag bara helt vänligt försäkra dig om att hon har alldeles rätt.

man vill inte höra de exemplen när man är i situationen själv.

man vill i själva verket nästan slåss när det drar igång igen, som en repig skiva.

"jag vet en som..."

okej, here we go again...

"och HON hade verkligen givit upp men..."

mmmm

...och DÅ blev hon gravid-så himla märkligt va? Bara hon slutade tänka så mycket på det så lossnade liksom någon låsnig i kroppen och nu..

taddaaaam

..är hon graviiiid igen! Är det inte underbart! Man ska aldrig ge upp!

Fast till slut måste man det. Ge upp alltså. För att kroppen inte orkar. För att själen definitivt inte gör det. För sin relations och sitt samlivs skull. För att livet måste gå vidare. Och sin längtan och sin sorg-den får man leva med och bära med sig. Namnen på barnen man aldrig fick träffa, bär man ensam närmast sitt hjärta. för det finns ingen grav att gå till. ingen att dela saknaden med och ingen, ingen, ingen, som kan förstå hur ont det gör. Utom den som vet inifrån.

För min egna del handlar det om sekundär barnlöshet. Jag har genomlevt hela resan. Från att folk undrar om man inte ska skaffa barn snart, till om det inte är dags för syskon nu,(som om de fanns på postorder) till "ja men ni har ju ändå en, så ni ska ju vara glada för vad ni har",(alltså gills inte min sorg, den är onödig, dum och patetisk) till hela "om du bra slutar tänka så ska du se och jag känner en som..."(alltså är det i själva verket mitt eget fel att jag inte får som jag vill, för jag sumpar det med att tänka fel)

Det enda som andra kan säga som hjälper, är att de förstår att de inte kan förstå, men att de bryr sig och känner med oss. Det andra mammaor, som uppenbart själva inte har haft de här problemen säger, är extra känsligt.

Jag berättar det här för att ge ett handfast råd på vägen. Det kommer ur egna erfarenheter och uppbackat av många många andra kvinnors känsla inför det här.
    Vi vet allihop att nästan ingen menar något illa. Du kan inte som kvinna utan problemen veta hur du skulle reagera och må om du var ivåra skor. Det är omöjligt och orimligt att begära. Men du kan lyssna och tro oss när vi berättar om vad som sårar och gör ont och ta till dig hur man istället vill bli bemött.
    Jag vet noll personer som känt sig uppmuntrade av "mirakelhistoreierna" medan de själva kämpar. Oavsett om de kommit så slångt som till IVF eller adoptionskö.
    Har man dessutom väl valt adoption, vill man verkligen inte höra saker som känns som att andra tycker det är en reservlösning.

Allt detta är bara sagt i välmening.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 13:55:31 följande:
    Det är tråkigt att du uppfattar mig helt fel!
    Och jag blir uppriktigt ledsen när du nedvärderar mig i att säga att du hoppas att alla inte resonerar som jag!
    För jag har många goda poänger i mina inlägg.
    Framför allt är det viktigt att sitta och lyssna på en annan människa och resonera om problemet - som vi faktiskt inte kan resonera om här på internet.
    Ett problem är i sig helt unikt och vi kan inte sitta här och dra massa människor över en kant!

Jag har svårt att utrycka mig på mobilen för det är svårt att skriva, så nu skriver jag här och så här:

Om man nu VET att man har en ärftlig sjukdom, låt oss säga, cancer eller ADHD eller något annat,
    så tror jag att de flesta förnuftiga människor sätter sig ner i lugn och ro och tänker igenom sin egen unika situation och hur dom kan gå vidare med detta.

Nu tror jag faktiskt inte att NÅGON skulle skaffa arn om dom visste att det var stor chans att få en sjukdom som var jättehemsk att leva med och som man troligtvis skulle dö av som barn.
    Dom skulle säkerligen blivit avrådda också.

MEN; det man kan göra är att sätta sig ner och ta sig tid att prata igenom problemet med sjukvården,
    dvs. ta reda på HUR stora chanserna är att barnet drabbas, man kan ta reda på MER om sjukdomen och om man kan leva ett bra liv ändå. (t.ex diabetes - kan man leva ett värdefullt liv med ändå)

Man kan också ta reda på om detta är något som går att se på fostervattenprov.

Därefter kan man ta ställning.
    Hur stor är risken? Hur kommer sjukdomen påverka barnets liv? Ska vi chansa och göra ett fostervattenprov?
    Om provet visar att barnet bär på sjukdomen - så kan man ta ställning till abort.

Ett svårt val för många är t.ex om man får reda på att barnet troligtvis har Down Syndrom. Det är inget man önskar sitt barn.
    MEN, många med denna sjukdomen lever ändå idag ett bra liv med kvalté - dessutom är många av dom väldigt smarta. Många föräldrar har ändrat sin inställning i livet när dom fått barn med DS - till det bättre! Till ett positivare liv.
    Nu säger inte jag ATT man MÅSTE föda ett barn med DS - MEN man kan tänka på att det är inte att födas till ett liv i ett helvete för alla. Man kan inte utgå från att någon med en sjukdom har ett dåligt liv!

Ett exempel på detta var när en tjej i min stad fick tarmcancer - hon fickoperera bort en  bra bit av tarmen och därefter var hon tvungen att bära stomipåse.
    Många påpekade hur ledsna dom var för detta inför henne. Men då tyckte hon dom var löjliga!
    "Vaddå ledsna? Varför ska ni vara det för? Jag har ett jättebra liv och påverkas inte alls av min stomipåse! Jag kan fortfarande åka på solsemester och bada, jag kan fortfarande åka skidor och göra allt som jag gjorde innan.
    Jag upplever inte detta som ett problem, och när jag inte upplever detta som ett problem så finns det heller inget problem för mig"

Det jag vill säga är att jag tror inte någon förälder önskar sitt barn en sjukdom och väljer troligtvis inte heller att skaffa barn om det inte är en mindre chans att drabbas av ev. sjukdom, och om sjukdomen i sig går att leva ett jättebra liv med! ADHD, Diabetes och liknande - varför skulle det inte gå att leva bra med det?
    Dödliga sjukdomar eller sjukdomar som gör att man inte klarar leva ett värdigt liv - då tycker jag självklart inte man ska föda barnet heller!

men med många sjukdomar går det att leva ett värdigt liv, det är lätt för oss friska att sitta och säga hur jobbigt det är för de stackars barnen som har det och det och det. Men är vi verkligen säkra på att barnet upplever det så?
    Barnet kan mycket väl ha en annan uppfattning om livet!

Som sagt: Detta är upp till föräldrarna och deras förnuft att avgöra - med hjälp av råd och stöd från sjukvården.
    Man hittar säkert en bra lösning tillsammans och kan diskutera igenom detta - kommer det eller kommer det inte att bli ett problem?
    Jag har aldrig pratat om diabetes, ADHD (som f ö inte är en sjukdom utan ett handikapp), dövhet, blindhet eller tarmsjukdomar. Jag känner flertalet med alla dessa sjukdomar, och det är klart att de många gånger önskar att de slapp alla problem som detta medför, men det är med stor sannolikhet inget som kommer döda dem i ung ålder (även om det kan bli farligt om man inte sköter det) och de kan få minst lika bra livskvalitet som andra om de bara tar hand om sig.

Däremot tycker jag det är viktigt att i de fall man har dessa åkommi i en ärftlig variant utreder detta så att drabbade nära släktingar får en bättre möjlighet till vård, så man inte behöver uppfinna hjulet om och om igen, som t ex med ADHD där ett barn kanske har en förälder som visar tydliga tecken på ADHD vilket kanske gör att barnets uppväxt inte blir så trygg som den kanske kunnat bli om föräldern hade fått behandling.

Återigen pratar jag enbart om väldigt ärftliga och dödliga sjukdomar, som denna variant av cancer jag pratar om, där det är väldigt hög risk att barnen ärver genen och där sjukdomen är svårbehandlad och leder till antingen väldigt långa och jobbiga behandlingar eller allt för tidig död. Du pratar om sjukdomar/symptom som iofs kan orsaka lidande och för tidig död, men där de allra flesta trots allt inte dör en smärtsam död i allt för unga år.

Självklart ska man resonera om problemen... men vad finns där att resonera om i de fall där man har en 50% risk att lämna vidare en starkt dödlig cancerform till sin dotter? Jag tror inte heller att någon som varit drabbad av cancer skulle tycka att 50% var tillräckligt okej. Några få procent är en annan sak, då hade nog de flesta chansat... men när det är en så dominant gen som det kan vara, då hoppas jag att de flesta tänker efter en extra gång.

När det gäller DS och liknande handikapp, det är mig veterligen inte ärftligt utan beror oftast på hög ålder hos modern (dock självklart inte alla). Det är ju inget du har med dig i dina gener, utan en konsekvens av att könscellerna inte är som de ska, kanske pga ålder. Om man är så rädd att få ett barn med Downs kanske man får låta bli att skaffa barn alls, för den risken finns alltid, eller bestämma sig för att abort är alternativet. För denna typ av handikapp finns det ju bra fostervattensprov, vilket det gör för långt ifrån alla ärftliga sjukdomar, där vet man inte förrän efteråt.

Jag som du säger inte att barnet lider särskilt av att ha DS exempelvis. De vet inget annat och lever inte riktigt i samma verklighet som vi gör. Det är ju isf familjen som tar mest "skada" därför att barnet inte kommer kunna göra precis allt som alla "vanliga" människor gör, men det finns det ju fler som inte kan men som betraktas som normala i övrigt...
  • Dejli
    passionsblomman skrev 2011-03-30 14:24:38 följande:
    Jag berättar det här för att ge ett handfast råd på vägen. Det kommer ur egna erfarenheter och uppbackat av många många andra kvinnors känsla inför det här.

Vi vet allihop att nästan ingen menar något illa. Du kan inte som kvinna utan problemen veta hur du skulle reagera och må om du var ivåra skor. Det är omöjligt och orimligt att begära. Men du kan lyssna och tro oss när vi berättar om vad som sårar och gör ont och ta till dig hur man istället vill bli bemött.
    Jag vet noll personer som känt sig uppmuntrade av "mirakelhistoreierna" medan de själva kämpar. Oavsett om de kommit så slångt som till IVF eller adoptionskö.
    Har man dessutom väl valt adoption, vill man verkligen inte höra saker som känns som att andra tycker det är en reservlösning.

Jag förstår verkligen dig passionsblomman, även om jag aldrig varit i just den situationen själv, utan i mitt fall handlar det mer om att alla tycker jag borde ta över min pappas företag... Vaaaarje gång man träffar släkten så ska de undra om jag inte ändrat mig för det vore ju så synd om han sålde utanför släkten, vad ska min pappa tycka (han bryr sig inte) etc etc. Man känner sig som 5 år igen när man varje gång fick höra "Oj vad lång du blivit".

Som att alla andra vet bättre... jag har iaf lovat mig själv att aldrig fråga någon om det inte är dags för barn snart... varför ska de behöva redovisa för mig varför de inte kan eller vill få barn? Om de vill prata med mig för att de vill, då är jag idel öra...
  • Dejli

Ville bara förtydliga att jag inte jämför situationerna som sådan, utan bara det där med att folk bara inte kan låta bli att lägga sig i gång, efter gång, efter gång...

• Emblas Mamma

Vad tänker du på nu? Att folk frågar dig om du ska skaffa barn snart? Eller missade jag något annat?

• Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 15:35:31 följande:
    Vad tänker du på nu? Att folk frågar dig om du ska skaffa barn snart? Eller missade jag något annat?
    Du missade nog inlägget ovanför mitt sista, om det var mig du frågade...
  • Emblas Mamma

Jag har nu bara läst anatomi och fysiologi med tumörlära, så någon tumörexpert är jag då inte!
    Men jag tror mig kunna säga att det inte är 50 % chans att få cancer.
    Det handlar väl först om vilket kön på barnet man får, bara där är det 50/50.
    Sen handlar det om ärftligheten som kan vara mycket hög inom "vissa" familjer. Man räknar med 5-10 %.
    Att man däremot kan bli anlagsbärare är i vissa fall ca 50%, men för att kunna utveckla sjukdom måste flera gener spela in och miljön.
    Vet man med sig att man har större risk för att få cancer så tror jag att man blir upplärt att leva rätt och sunt och inte utsätta sig för risker som kan göra att en cancer bryter ut. Här spelar miljön in, om man är oaktiv, har dåliga kostvanor mm. Det kan även ha att göra med om man utsatts för strålning eller liknande.
    Men i vilket fall som helst så blir det aldrig 50% chans att ett barn man föder ska få cancern. Det ska mer till för att det ska bryta ut.
    Jag tycker att man inte behöver avstå från barn bara för det.

I min släkt har många dött av en stor hjärtinfarkt, i väldigt ung ålder.
    Men för det har vi ynglat av oss ändå :) Jag tänker mycket på mina levnadsvanor och att inte utsätta mig för risker i onödan. Jag vet att jag mycket väl kan dö i en hjärtinfarkt i tidig ålder, men sånt är livet.
    Jag försöker minimera dessa risk så ott det går i alla fall! :)

Känns som om det är en väldigt otrevlig stämning härinne.
    Synd att det blev så OT,
    jag står för allt jag skrivit och jag VET att det är väldgt bra grejer också.
    Jag har tagit upp detta med flera välutbildade personer i min omgivning och dom håller med mig till stor del.
    Lättare att kommunicera i verkliga livet verkar det som!

I vilket fall som helst.
    Jag orkar inte argumentera mer :)
    Så jag drar mig ur nu! Tycker det blir för personligt..

Men om adoption har jag inte så mycket att säga om!
    Jag tycker det är självklart att man ska få adoptera, men det är lite tråkigt att man gör det "bara för att" om man nu ändå har biologiska barn innan - OM det nu skulle vara så att det blir längre väntetid för alla andra som någon påpekade.
    MEN jag kan inte säga så mycket om det - för jag är inte så insatt i det!

Alla gör som dom vill och KÄNNER för.. helt enkelt :)

• Emblas Mamma

Måstetillägga: Jag känner ingen fientlighet mot någon härinne!

Man vet aldrig - det är värt att förtydiga ibland :P

• Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 15:55:17 följande:
    Jag har nu bara läst anatomi och fysiologi med tumörlära, så någon tumörexpert är jag då inte!
    Men jag tror mig kunna säga att det inte är 50 % chans att få cancer.
    Det handlar väl först om vilket kön på barnet man får, bara där är det 50/50.
    Sen handlar det om ärftligheten som kan vara mycket hög inom "vissa" familjer. Man räknar med 5-10 %.
    Att man däremot kan bli anlagsbärare är i vissa fall ca 50%, men för att kunna utveckla sjukdom måste flera gener spela in och miljön.
    Vet man med sig att man har större risk för att få cancer så tror jag att man blir upplärt att leva rätt och sunt och inte utsätta sig för risker som kan göra att en cancer bryter ut. Här spelar miljön in, om man är oaktiv, har dåliga kostvanor mm. Det kan även ha att göra med om man utsatts för strålning eller liknande.
    Men i vilket fall som helst så blir det aldrig 50% chans att ett barn man föder ska få cancern. Det ska mer till för att det ska bryta ut.
    Jag tycker att man inte behöver avstå från barn bara för det.
    Som jag sagt hundra gånger innan, jag har inte disktuterat cancer i stort utan att det bevisligen finns släkter där en väldigt stor del av kvinnorna dukat under i en viss sorts bröstcancer, och där de döttrar som fått den själva i de flesta fall blivit väldigt sjuka, och där även sönerna för vidare genen till sina barn som då blivit drabbade. Alltså är de bärare av sjukdomen utan att kanske själva drabbas. Fast även män kan få bröstcancer, även om det är väldigt ovanligt. De har också bröstkörtlar om än mycket färre. Ärftligheten på "vanlig" bröstcancer är jag väl medveten om eftersom jag har den i släkten på båda sidor, men 2 och 3 led bak, där flera har dött i sjukdomen.

Risken att drabbas är ca 10%, oberoende av ärftliga faktorer. Ca 5-10% av det totala antalet bröstcancerfall som utgörs av den aggressiva ärftliga varianten (högrisk), och

"Högriskgenerna nedärvs autosomalt dominant och livstidsrisken för bröstcancer hos döttrar eller systrar till en kvinna med ärftlig bröstcancer är upp till 40%. Om man med hjälp av ett gentest vet att en kvinna bär anlaget är livstidsrisken upp till 80%." www.medscinet.se/gensvar/disease_frame.asp&cid=16
    Så väsentligt högre än de 5-10% du anger.

Mina diskussioner utgick ifrån extremfall (vilket jag påpekat flera gånger vid det här laget) därför att jag tycker det är intressant ur ett etiskt perspektiv, men du vägrar ju att diskutera principen som sådan och gör generella antaganden som inte hänger ihop med den övriga diskussionen.
Svar på tråden Adoption trots möjlighet att få egna barn