darkHorse skrev 2011-03-29 21:38:31 följande:
Även om man inte pratar om "gener som borde föras vidare" är det absolut något man kan ta ställning till. Exempelvis har många psykiska sjukdomar ärftliga faktorer, i vissa fall mycket starka. Jag kan mycket väl förstå att man inte vill utsätta sina barn för risken att må lika dåligt som en själv, eller att behöva äta mediciner för resten av livet. Om man då fortfarande har en stark barnlängtan skulle jag nog känna att adoption vore ett alternativ.
Givetvis. Men det ställningstagandet är ju föräldrarnas att ta. Jag menar att man inte kan förbjuda somliga att genomgå fertilitetsbehandlingar baserat på att man inte anser att de bör föra sina gener vidare. Lika lite som man kan hindra puckon i allmänhet från att yngla av sig, för att uttrycka sig plumpt.
Dejli, jag tror man forskar på området som helhet och man upptäcker ju nya saker hela tiden. Alla dessa olika ämnen som vi släppt/släpper ut naturen exempelvis-saker man ofta inte upptäcker förrän efteråt. Att våra P-piller inte bara effektivt förhindrar oönskade graviditeter, utan eftersom ämnena i dem inte kan renas via vattenverken, så får vi förhöjda kvinnliga hormoner i vårt dricksvatten och hoppsan, mäns sperma påverkas visst av det. Eller att det inte är bra att sitta med en varm lap-top i knät om man är man och vill bli pappa. Det blir för varmt. Osv.
Många gånger är det ju rent fysiskt fel på äggledare/äggstockar hos kvinnan eller stor oregelbundenhet i ägglossnigen. Man kan ha fått spermierna förstörda genom könssjukdom eller kanske har man PCOS, endometrios, struma eller andra problem som gör det svårt utan hjälp utifrån. Ibland räcker det att styra ägglossningen med hormoner och sedan göra en insemination, om oregelbundenhet är problemet. Det är så himla individuellt.
Och så kommer gruppen där allt ser bra ut-men det blir bara inte, vare sig på egen hand eller efter x antal ivf:er. Där finns säkert saker kvar att upptäcka.
men det är fullständigt häpnadsväckande vilka otroliga saker man faktiskt kan göra också idag. Man blir helt förbluffad när man ger sig in i den här världen. Det enda man aldrig kan, är garantera någon att den faktiskt kommer att bli gravid.
Men bara för att man utreder arför man själva inte lyckas, får reda på egna faktorer och väljer att ge sig själva bästa möjliga chans, så innebär inte det att man lika gärna kunde ha , eller i själva verket borde ha, adopterat. Det är ett annat steg att ta och en mycket mer omfattande historia än att underkasta sig en fertilitetsbehandling.
sedan kan jag inte instämma mer i , att det föräldraskap som går via adoption, är ett precis lika fullvärdigt, äkta och genuint föräldraskap som vilket annat som helst. Och "provrörsbarn" är lika riktiga barn de med, för den delen. Jag tror faktiskt de flesta ivf:barn får veta att föräldrarna kämpat för att få dem. -Även om det egentligen inte borde spela någon som helst roll? Det är ju skillnad om man tex behöver veta att man har andra gener av vårdskäl, alltså för att det är sperma/äggdonation man blivit till genom. Det kan ju vara livsviktigt att veta.