passionsblomman skrev 2011-03-30 17:04:39 följande:
Emblas mamma, nåja, nu är det väl ändå flera personer som håller med-genom vad de uttrycker i sina inlägg-om inställningen att var och en själv måste fatta besluten i sitt egna liv. Däribland jag själv. Jag hävdar bestämt att man vare sig kan tvingas att föda eller att avstå att föda ett barn, baserat på någon annans åsikter eller farhågor.
Nog ser du väl att det är folk som resonerar på flera plan och ur flera vinklar i tråden? Då har du väl inte dissats totalt, även om någon enskild inte håller med om vad du säger?
Dessutom tolkar jag inte det som sägs er två emellan som en "dissning" utan att ni pratar om lite olika saker och det hon vill bemöta, är inte det du svarar på riktigt.
Sedan måste man läsa noga, för när tex Ore skrev om att "det blir som en slags mobbing mot barnlösa kvinnor" så utpekade hon inte dig som mobbare-vilket du tycktes ta det som. Utan hon pratade om fenomenet generellt-att man lägger skuld på kvinnan när man kör "slappna aaaav -snacket. Det som ALLA barnlösa har hört till utmattning och ursinne tusen gånger.
Sådana här företeelser-och allas vår egna del i hur vi upprätthåller dem och en massa underliga sätt att tänka, är saker vi ALLA behöver reflektera över och tänka på i möten med andra. FAST vi förmodligen var och en försöker vara så "goda" vi kan och inte menar illa.
Man kan ju verkligen undra vad för gamla kulturella spöken vi när, då vi någonstans inom oss fortfarande tycks tro på att det nog ändå ligger hos kvinnan när det felar. Just både talet om att slappna av och tänka positivt, OCH mina alldeles egna skuldkänslor inför att det inte blev fler barn. FAST jag vet att det inte är mitt fel.
Jag pratar absolut inte om något som Ore skrev,
där tänker jag inte alls ta åt mig eftersom jag inte har menat någonting med avslappning osv.
jag tycker själv det är ett urlöjligt tjat att prata om.
däremot skrev jag som försvar sedan att jag tog upp detta för att det framkom diskussion om provrörsbefruktning vilket jag tycker är intressant, och att det inte fungerar för alla men ändå kan det fungera narturligt efteråt.
Ett intressant fenomen!
Däremot är det inte för att peppa på någon en massa grejer, men sen är det fel att säga att alla som har svårt att få barn tycker så här och så här, själv har jag erfarenhet av att dom VILL prata om det, i varenda liten detalj och desstuom höra sk "mirakelhistorier" för dom tycker det är intressant.
Nu har jag bara träffat två stycken så jag kan ju inte säga så mycket av erfarenhet egentligen.
Men det betyder ändå att inte alla är likadana.
Och vad jag förstod var det ingen som tog illa upp heller - förutom dom som inte hade med det att göra egentligen.
Men i vilket fall; När jag ser en kommentar som är till för att nedvrdera mig så måste jag ju ändå säga ifrån.
Nu uppfattade kanske inte ALLA det som en nedvärdering heller,
men JAG gjrode det - oc hdärför skrev jag att jag blev uppenbart ledsen över att det skrevs just på detta sättet.
Hade det inte varit till för att nedvärdera mig eller något illa menat alls så kunde man ta upp detta i nästa inlägg och skriva något i stil med att det inte var menat att jag skulle ta illa upp för det.
Men eftersom det ignorerades helt så blev jag ju självklart lite fundersam..
Men nog om det! Känner att jag besvärar här.. Jag vill bara människans bästa egentligen, och ja, föräldrarnas eller ickeföräldrarnas bästa. Jag tror i alla fall på att människan har egen bestämmanderätt..
Jag skulle dra mig ur -jaa..