• Pinkgrape

Favors till gästerna? Jag velar..

Jag har hela tiden hävdat att "Nej, vi ska definitivt inte ha favors!" och tyckt att det har varit totalt onödigt. Nu vet jag inte längre. Jag har börjat vela kring det där...

Vi bytte till en lokal där de gör allt, dukar och dekorerar och sånt. Det finns inte längre kvar något pyssel till mig, så det kanske är därför jag börjat snegla på detta men favors nu och nästan har tänkt om.

Ni som kommer ha det, vad har ni för något och hur har ni förpackat det?
    I påsar, små lådor? Har ni godis, en tvål, ett ljus eller vad?
    Hur mycket pengar har ni spenderat på det?

Det känns som att det är ju totalt onödigt om det inte tillför något till bordet och ifall det inte är något som förhoppningsvis kommer uppskattas av de flesta gästerna.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..
  • Pinkgrape
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-14 17:35:56 följande:
    Vi har inte kuvertavgift så nej, våra gäster har inte med att göra vad tex blommorna kostade eftersom det inte är deras pengar som är med och bekostar kalaset.
    Men om våra gäster frågar så har jag inga problem att berätta att våra blommor(brudbukett,mannens blomma,tärnbukett,blommor till mitt hår  och dekorationer till borden) kostar 3500 kr.
    När man har kuvertavgoft så är gästerna egna pengar med och bekostar kalset så ja, då har gästerna mer att göra med vilka summorna man lägger på vad. Jag skulle personligen undra varför man har råd att lägga x antal kr på favors men gästerna måste betala sin mat och dryck för att få komma.
    Vill du veta mer vad vi spenderar så kan jag redan nu informera dig om att vi kommer lägga ca 60 000 kr på vårt bröllop och det är av våra sparade pengar vi tar och vi tömmer inte våra konton heller.
    Men visst kör du på dina favors och om någon frågar om dina favors....ryt du åt dina gäster på samma sätt som du gör här inne så blir det säkert trevligt för alla.
    Fast kuvertavgiften betalar ju inte för något annat än enbart maten, så hur i hela friden kan då gästerna ha något som helst att göra med hur mycket allt annat kostade?
    Gästernas pengar betalar inte hela bröllopet, utan enbart maten de själva kommer äta, inget annat. Går inte en krona av gästerna kuvertavgift än till deras egna tallrikar.

Vissa tar kuvertavgift, vissa lånar pengar, vissa har alla pengar, andra får av sina föräldrar osv. Alla finansierar sina bröllop olika och det är deras val och jag tycker de alla har rätt att få göra sitt bröllop som de vill ha det.

Vi spenderar mycket mer på bröllopet än vi hade tänkt, eftersom vi vill bjuda på så mycket vi bara kan, men alla har inte samma förutsättningar att kunna bjuda på precis allt. Vi har sparat till vårt bröllop i flera år, men hela tiden fått ta ut den kassan när vi spenderat långa perioder på sjukhus med vårt dotter för hennes hjärtoperationer. Jag har inte kunnat jobba eller plugga på ett par år, då jag fått vara hemma med henne och sambon har fått ta ut tillfällig föräldrapenning för att kunna vara med på sjukhuset. Alla i vår närhet, som vi bjudit in till bröllopet är mycket väl medvetna om det och väldigt glada för att kunna bidra med i detta fallet sina egna matpengar. Om vi sedan valt att lägga ner lite mer tid på att försöka få vårt bröllop lite mer personligt, och tid alltså, inte pengar för det har vi inte mycket alls av, så tycker jag inte att jag ska få en hel massa skit för det!

Att jag sedan var nyfiken på vad andra ger för något och hur mycket de väljer att spendera på den saken, vad har det med oss och vårt bröllop att göra? Folk frågar ju hela tiden om sånt här inne. Hur mycket folk spenderar på maten, klänningar, ringar osv och vad de ska ha för musik och vad som ska stå i festhäftena osv, utan att för den sakens skull göra precis likadant. Man är nyfiken och intresserad bara.

Men grattis till er, vad ni är duktiga som kan bekosta allt själva. Superbra för er, det tycker jag verkligen, att det är bra jobbat :)
  • cc2011
    Pinkgrape skrev 2011-05-14 23:10:25 följande:
    Fast kuvertavgiften betalar ju inte för något annat än enbart maten, så hur i hela friden kan då gästerna ha något som helst att göra med hur mycket allt annat kostade?
    Gästernas pengar betalar inte hela bröllopet, utan enbart maten de själva kommer äta, inget annat. Går inte en krona av gästerna kuvertavgift än till deras egna tallrikar.

Vissa tar kuvertavgift, vissa lånar pengar, vissa har alla pengar, andra får av sina föräldrar osv. Alla finansierar sina bröllop olika och det är deras val och jag tycker de alla har rätt att få göra sitt bröllop som de vill ha det.

Vi spenderar mycket mer på bröllopet än vi hade tänkt, eftersom vi vill bjuda på så mycket vi bara kan, men alla har inte samma förutsättningar att kunna bjuda på precis allt. Vi har sparat till vårt bröllop i flera år, men hela tiden fått ta ut den kassan när vi spenderat långa perioder på sjukhus med vårt dotter för hennes hjärtoperationer. Jag har inte kunnat jobba eller plugga på ett par år, då jag fått vara hemma med henne och sambon har fått ta ut tillfällig föräldrapenning för att kunna vara med på sjukhuset. Alla i vår närhet, som vi bjudit in till bröllopet är mycket väl medvetna om det och väldigt glada för att kunna bidra med i detta fallet sina egna matpengar. Om vi sedan valt att lägga ner lite mer tid på att försöka få vårt bröllop lite mer personligt, och tid alltså, inte pengar för det har vi inte mycket alls av, så tycker jag inte att jag ska få en hel massa skit för det!

Att jag sedan var nyfiken på vad andra ger för något och hur mycket de väljer att spendera på den saken, vad har det med oss och vårt bröllop att göra? Folk frågar ju hela tiden om sånt här inne. Hur mycket folk spenderar på maten, klänningar, ringar osv och vad de ska ha för musik och vad som ska stå i festhäftena osv, utan att för den sakens skull göra precis likadant. Man är nyfiken och intresserad bara.

Men grattis till er, vad ni är duktiga som kan bekosta allt själva. Superbra för er, det tycker jag verkligen, att det är bra jobbat :)
    Jag tycker inte att du ska behöva förklara dig. Alla gör som du skriver som man vill och kan. Alla sätt är rätt. Punkt slut. Vi tar inget kuvertavgift men jag tycker inte heller att det är fel när folk gör det.
    Pyssla på du! Det är ju superroligt!
    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • Cylt

Jag tycker att favors är trevligt, typ oavsett vad det är! Så klart jag minns alla bröllop jag varit på ändå, oavsett hur dukningen sett ut - men alla detaljer gör ju sitt för att piffa till det Det kommer säkert finnas folk som tycker att det är onödigt, en del som inte orkar släpa med sig prytteln (om det är en pryttel alltså) hem eller de som inte äter sin pralin, men jag har svårt att förstå varför någon skulle bli sur, upprörd eller ifrågasätta dekorationerna på ett bröllop?! Det kan dock vara jag som har missat någonting, men spontant tycker jag att ju mer Lill-lull ju bättre! Gwennie: Åh, dig skulle jag behöva som personlig pysslare! Så himla fint och välmatchat: Love it!

• GeneralElectric

Vi skulle vilja ge gästerna varsin piccoloflaska med champagne/mousserande, för det hänger ihop med hur vi träffades - men det blir tyvärr onödigt dyrt.
    Så vi ska inte ge några presenter till gästerna -- utom att vi kanske låter placera en kinesisk lyckokaka vid varje kuvert efter sista rätten..! Garanterat billigt, och lapparna i kakorna ger dem kanske något att prata om ifall samtalsämnena mot förmodan skulle ha tagit slut. Framför allt vore det en liten hälsning från Chinatown i New York, där jag isåfall köper dem. 

• Blivande fru Swärdh

Wow...att folk orkar. Inte ens läst alla inlägg för det vart så mycket gnäll. Tråden handlar om favors, inte om kuvertavgift. Pinkgrape, tycker definitivt du ska ha favors. Fattar inte hur folk får favors till att det ska va dyrt. På ebay finns massa söta små askar (billigt) som man fyller med godis. Vi ska ha små hjärteaskar med godis och bordsplaceringsnamnen på. Mina vänner som sett dem tycker det är jättekul att dem får en liten favor. Skit i neggo tanterna som tycker dittan o dattan, kör på du.

• GeneralElectric
    GeneralElectric skrev 2011-05-15 05:58:23 följande:
     vi kanske låter placera en kinesisk lyckokaka vid varje kuvert efter sista rätten..! Garanterat billigt, och lapparna i kakorna ger dem kanske något att prata om ifall samtalsämnena mot förmodan skulle ha tagit slut. Framför allt vore det en liten hälsning från Chinatown i New York, där jag isåfall köper dem. 
    Haha, detta trodde jag var en något originell idé, men sökte på ”lyckokakor” och insåg att det fanns hur många trådar som helst bara här på BT! Nå, det gör ju inget.
  • Chicita
    GeneralElectric skrev 2011-05-15 05:58:23 följande:
    Vi skulle vilja ge gästerna varsin piccoloflaska med champagne/mousserande, för det hänger ihop med hur vi träffades - men det blir tyvärr onödigt dyrt.
    Så vi ska inte ge några presenter till gästerna -- utom att vi kanske låter placera en kinesisk lyckokaka vid varje kuvert efter sista rätten..! Garanterat billigt, och lapparna i kakorna ger dem kanske något att prata om ifall samtalsämnena mot förmodan skulle ha tagit slut. Framför allt vore det en liten hälsning från Chinatown i New York, där jag isåfall köper dem. 
    Vi fick bröllops-såpbubblor i form av champagneflaskor på ett bröllop jag var på. Det kanske hade varit något för er?
    Då har det ju en dubbel funktion också Flört
  • Miceme
    Gwennie skrev 2011-05-14 21:00:54 följande:
    Jag ignorerar bestämt alla kritiska utspel i den här tråden (kramar till dig, Pinkgrape! :) och berättar istället att mitt matbord (numera min pysselfabrik) är täckt av 80 små pappaskar som jag har vikt, stansat ett litet hjärta i locket och klistrat ett band med texten "homemade" runt. I dem lägger jag vitt silkepapper och en hemgjord chokladpralin med ett grönt marsipanhjärta på. (Matchningsgalna Jag försöker få ALLT att se ut som loggan här bredvid... ;). Älskar att göra praliner (och vika papper) så det kommer att bli ett rent nöje!

Jag blir alltid så himla glad när det finns någon liten godbit eller present när man kommer till sin plats - känns omtänksamt :) När det dessutom är handgjort, känns det lite extra.

Jag tycker absolut att du kan hitta på något till gästerna om du känner att du vill och hinner - eftersom allt annat fixas av stället ni bokat, så är det ju trevligt med något personligt också.

Här finns min lilla prototypask med på bild (jag är så stolt så jag måste visa!):

Fasen vad duktig du är! Skitsnyggt alltihop!!

Jag har inte läst hela tråden så du har säkert fått samma svar flera gånger!
    Vi kommer ha rosa och ivoryfärgade chokladhjärtan.
    Praliner är ju riktigt fint har man mycket små barn med så kanske de ska få något annat för att inte förstöra kläderna.
    Jag själv skulle nog också uppskattat mintgodisar då det kan kännas fräsht efter man ätit och sedan ska gå och mingla med andra gäster man inte känner så bra, är det dessutom lite högljutt i bakgrunden får man ju gå lite närmare för att prata, då skulle jag varit glad att jag hade den där pastillen
  • sandis1977
    Pinkgrape skrev 2011-05-14 23:10:25 följande:

Tycker inte alls att du behöver föklara dig!
    De bjudna har ju själv valet att komma eller inte komma. Och ligger där sen en liten favour så tänker man väl för fan inte... Undra om den ingår i kuvertavgiften eller inte?!
    Jag ser det som en liten extra tanke till gästerna och det tror jag du gör med, fattar inte hur man är funtad annars!?
    Önskar er en härlig dag, fylld med kärlek, det är det enda det handlar om.

Såg i en annan tråd ett tips om chokladtryffel med päronsmak, ska jag klistra in? 
Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..