• Pinkgrape

Favors till gästerna? Jag velar..

Jag har hela tiden hävdat att "Nej, vi ska definitivt inte ha favors!" och tyckt att det har varit totalt onödigt. Nu vet jag inte längre. Jag har börjat vela kring det där...

Vi bytte till en lokal där de gör allt, dukar och dekorerar och sånt. Det finns inte längre kvar något pyssel till mig, så det kanske är därför jag börjat snegla på detta men favors nu och nästan har tänkt om.

Ni som kommer ha det, vad har ni för något och hur har ni förpackat det?
    I påsar, små lådor? Har ni godis, en tvål, ett ljus eller vad?
    Hur mycket pengar har ni spenderat på det?

Det känns som att det är ju totalt onödigt om det inte tillför något till bordet och ifall det inte är något som förhoppningsvis kommer uppskattas av de flesta gästerna.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..
  • J och J

vilka påhopp det blir i vissa trådar här på BT.

tråkigt. jag orkar inte vara med i denna tråd längre.

vi har ju hängt en del i en annan tråd så vi får surra där istället =)

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • Sebastiána
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-14 17:35:56 följande:
    Vi har inte kuvertavgift så nej, våra gäster har inte med att göra vad tex blommorna kostade eftersom det inte är deras pengar som är med och bekostar kalaset.
    Men om våra gäster frågar så har jag inga problem att berätta att våra blommor(brudbukett,mannens blomma,tärnbukett,blommor till mitt hår  och dekorationer till borden) kostar 3500 kr.
    När man har kuvertavgoft så är gästerna egna pengar med och bekostar kalset så ja, då har gästerna mer att göra med vilka summorna man lägger på vad. Jag skulle personligen undra varför man har råd att lägga x antal kr på favors men gästerna måste betala sin mat och dryck för att få komma.
    Vill du veta mer vad vi spenderar så kan jag redan nu informera dig om att vi kommer lägga ca 60 000 kr på vårt bröllop och det är av våra sparade pengar vi tar och vi tömmer inte våra konton heller.
    Men visst kör du på dina favors och om någon frågar om dina favors....ryt du åt dina gäster på samma sätt som du gör här inne så blir det säkert trevligt för alla.
    Fast gästerna får ju ta med presenten hem och slipper dessutom betala för all möda som lagts ner på den om man gjort den själv.
  • Iku

Vi ska också ha våran fest på ett ställe som sköter allt med dukning mm. Kändes först jätteskönt, men nu tycker jag precis som du att det känns lite tråkigt att inte ha allt det där pysslet! :) Egentligen är jag inte så förtjust i favors, tycker det känns lite för "fånigt amerikanskt", men har börjat fundera lite mer på det nu, bara för att det är så roligt att pyssla med! En sak som jag absolut tänker pyssla med är festprogrammen! De kan man ju göra väldigt fina och pimpa, kanske göra personliga också?...Och de kan ju faktiskt fungera lite som minnen till gästerna! Festprogrammen behöver man ju inte göra så tidigt som inbjudningarna, så det kanske hade varit perfekt att sysselsätta sig med månaderna innan. Åh, jag önskar att jag var ledig så, hoppas jag hinner med att göra det vid sidan om studierna!

Hm, men favors alltså...tycker det är jättesvårt att hitta på. Jag funderar på att göra ätbara placeringskortshållare. Typ en marsipanros, eller sockerros som man stoppar metalltråd i som man sedan fäster kortet med. Fast det måste man iofs göra ganska direkt innan...

Det finns ju massa små origami-lådor man kan vika som blir väldigt vackra. Tror nog man kan hitta flera tutorials om man googlar, eller på youtube. Egentligen är det ju en rätt trevlig idé med små askar med några godisbitar i. Ibland kan det ju ta en stund mellan rätterna, och då är det ju alltid trevligt att ha något att tugga på (ja, jag är en gottegris ^^)

• tezz840

Äsch, skit i vad dom andra tycker och tänker och gör precis vad du känner för...
    Vill man ge bort nån liten grej eller godisbit, eller bara ha som mer dekoration så är det väl upp till var och en.
    Jag tror inte att dom kommer reagera särskillt sålänge det inte ligger något jättedyrt däri.

Jag tänkte ta små tändsticksaskar och klä med antingen något snyggt papper eller nån gammal tapet som vi har liggande. =) Lägger i lite silkespapper och 1-2 chokladbitar. Eller gelehallon kanske..
    Får se upp så det inte smälter bara..
    Det behöver ju inte bli så dyrt och flådigt bara för att man vill ge bort en liten överaskning.
    Räcker gott o väl tycker jag. =)

• 11juni2011

Vi tänkte inte ha favours från början, men så hittade jag dessa billiga askarna på ebay för 1 kr/st! Och jag tyckte att dom var så söta så jag beställde hem dom. Och man kan ju inte lägga tomma askar vid gärsternas platser, så vi fyller våra med mentos. Varje favour går på ca 6-7 kr/st så det är absolut ingen stor kostnad men det ser lite trevligt ut på bordet

• Iku
    11juni2011 skrev 2011-05-14 18:11:36 följande:

Vi tänkte inte ha favours från början, men så hittade jag dessa billiga askarna på ebay för 1 kr/st! Och jag tyckte att dom var så söta så jag beställde hem dom. Och man kan ju inte lägga tomma askar vid gärsternas platser, så vi fyller våra med mentos. Varje favour går på ca 6-7 kr/st så det är absolut ingen stor kostnad men det ser lite trevligt ut på bordet

Åh, jag såg de på en hemsida, men där kostade de 6-8 kr/st, och jag tyckte det blev lite dyrt, vad bra att veta att man kan få tag på de så billigt! Så söta är de ju =)
  • EllaBella

Jag förstår inte riktigt grejen med favors, jag undrar om det verkligen uppskattas så mycket av gästerna? Eller om det mer är för att bruden (eller gummen ) gillar att göra små söta askar/påsar etc? Jag tycker själv att förpackningarna kan vara otroligt söta & fina men ser inte riktigt vitsen i att ha en liten förpackning lösgodis vid sin plats. 

• prinsessanogrodan
    EllaBella skrev 2011-05-14 18:35:08 följande:
    Jag förstår inte riktigt grejen med favors, jag undrar om det verkligen uppskattas så mycket av gästerna? Eller om det mer är för att bruden (eller gummen ) gillar att göra små söta askar/påsar etc? Jag tycker själv att förpackningarna kan vara otroligt söta & fina men ser inte riktigt vitsen i att ha en liten förpackning lösgodis vid sin plats. 
    Då är vi två som inte fattar grejen med favors   Kul för gästerna? Ptja kanske det...fast inget som jag personligen skulle hoppa högt av glädje för. Minne för gästerna? Man minns väl bröllopet ändå? Om jag är bjuden på bröllop så tar jag foton och sen brukar man få tackkort och mian egna foton och tackkortet är minnen i sig. Jag minns alla bröllop jag varit på oavsett favors eller inte. Jag tror inte att gästerna tänker "Åh så söta favors...och så mycket arbete brudparet lagt ner på detta" Jag tror inte gästerna vet/inser hur mycket jobb det är eller rätare sagt jag tror inte att gästernas uppskattning är lika stor som brudparet kanske tror.
  • Ciccci

Gå in på youtube o sök på: 2-4-6-8 box

Där kommer jättesöta små askar fram.. :D

Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..