• Pinkgrape

Favors till gästerna? Jag velar..

Jag har hela tiden hävdat att "Nej, vi ska definitivt inte ha favors!" och tyckt att det har varit totalt onödigt. Nu vet jag inte längre. Jag har börjat vela kring det där...

Vi bytte till en lokal där de gör allt, dukar och dekorerar och sånt. Det finns inte längre kvar något pyssel till mig, så det kanske är därför jag börjat snegla på detta men favors nu och nästan har tänkt om.

Ni som kommer ha det, vad har ni för något och hur har ni förpackat det?
    I påsar, små lådor? Har ni godis, en tvål, ett ljus eller vad?
    Hur mycket pengar har ni spenderat på det?

Det känns som att det är ju totalt onödigt om det inte tillför något till bordet och ifall det inte är något som förhoppningsvis kommer uppskattas av de flesta gästerna.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..
  • Chicita
    queenelin skrev 2011-05-16 11:32:29 följande:
    Det är alltså inte BARA ettt amerikanskt påhitt! Utan även italienskt (som Ankis88 skriver) och marockanskt och säkert hur många andra länder som helst!

När jag förbereder inför en konferans brukar jag lägga pennorna åt samma håll vid varje plats. Det är det såklart ingen som direkt lägger märke till, men om jag sängt ut dem lite nonchalant vid varje plats hade nog många tyckt att det såg hafsigt ut.
    Klippte lite i ditt inlägg eftersom det är dessa två saker jag ville kommentera, så slapp det bli ett så långt inlägg (förutom att jag lider av skrivklåda och inte vet när jag ska sluta skriva förståss Oskyldig )

Att ge gåvor är inte ett amerikanskt påhitt.
    Men utrycket "favours" är det som jag tror att några hakar upp sig på.  
    I amerika är det, som jag försått, så att just dessa "favours" ofta är något som betyder mycket för brudparet, men som gästerna kanske inte alls har nån nytta eller användning för men som dom ändå känner sig mer eller mindre tvingade att ta med hem. Som graverade glas med brudparets namn på. När ska man använda det igen liksom? Flört
    Det som vi i sverige kallar för "favours" är som jag uppfattar det när jag läser i trådar här på BT - oftast små omtänksamma saker, som lite godis / minttabletter. Eller som du gör - biscotti och te... osv...
    Så tjafsen som uppstår är nog för att vissa tolkar uttryck bokstavligen. Säger man "favours" istället för "gästgåvor" så menar man alltså automatiskt något som mer uttrycker brudparets ego och som ofta är en stor kostnad, än något litet ofta hemgjort som man ger av omtanke... Flört 

Del två då...
    Precis som du skriver och uttrycker så väl, så är det sakerna man inte gör- som märks bäst.
    Om alla stolar står exakt uppradade och dukningen är perfekt så tänker ingen på det. Men om stolarna bara är slarvigt inskjutna och dukningen är hafsig så märker alla det...
    Detaljer som är bra utförda ska man inte lägga märke till. Men man skulle sakna dom om dom inte var där... 
  • MrsT2011
    MammaKarin skrev 2011-05-16 00:28:33 följande:
    Varför ska man behöva ge favours som tack för att gästerna har kommit? De får en tre-rätters middag, mycket alkoholhaltiga drycker, tårta, underhållning. Är det inte tillräckligt?
    Håller med, precis så jag själv resonerar!

Pinkgrape, det låter ljuvligt att slippa pyssla med dukningen! =) Jag resonerade som du, att det är roligt att piffa upp restaurangens dukning med lite eget, men jag kan ärligt säga att jag ångrar mitt mekande med ljuslyktor och servettringar... Nu är det mindre än tre veckor kvar till vårt bröllop och jag är skitstressad över allt pyssel.

I all välmening råder jag dig att fixa så lite som möjligt själv! =)
  • queenelin
    Chicita skrev 2011-05-16 11:48:08 följande:
    Klippte lite i ditt inlägg eftersom det är dessa två saker jag ville kommentera, så slapp det bli ett så långt inlägg (förutom att jag lider av skrivklåda och inte vet när jag ska sluta skriva förståss Oskyldig )

Att ge gåvor är inte ett amerikanskt påhitt.
    Men utrycket "favours" är det som jag tror att några hakar upp sig på.  
    I amerika är det, som jag försått, så att just dessa "favours" ofta är något som betyder mycket för brudparet, men som gästerna kanske inte alls har nån nytta eller användning för men som dom ändå känner sig mer eller mindre tvingade att ta med hem. Som graverade glas med brudparets namn på. När ska man använda det igen liksom? Flört
    Det som vi i sverige kallar för "favours" är som jag uppfattar det när jag läser i trådar här på BT - oftast små omtänksamma saker, som lite godis / minttabletter. Eller som du gör - biscotti och te... osv...
    Så tjafsen som uppstår är nog för att vissa tolkar uttryck bokstavligen. Säger man "favours" istället för "gästgåvor" så menar man alltså automatiskt något som mer uttrycker brudparets ego och som ofta är en stor kostnad, än något litet ofta hemgjort som man ger av omtanke... Flört 

Del två då...
    Precis som du skriver och uttrycker så väl, så är det sakerna man inte gör- som märks bäst.
    Om alla stolar står exakt uppradade och dukningen är perfekt så tänker ingen på det. Men om stolarna bara är slarvigt inskjutna och dukningen är hafsig så märker alla det...
    Detaljer som är bra utförda ska man inte lägga märke till. Men man skulle sakna dom om dom inte var där... 
    Jag är med dig! Man behöver inte importera ordet favors bara för att idén är rar. Jag gillar give-aways, men det är också "utrikiska", vi får helt enkelt öppna en ny tråd med omröstning för vad fenomenet bör heta.. Flört
  • awarwen
    Chicita skrev 2011-05-14 20:19:09 följande:
    Eftersom det kom upp så kan jag väl ge en annan syn på saken angående kuvertavgift.

Jag skulle själv inte ha något emot att betala kuvertavgift på ett bröllop.
    Oj vad smidigt liksom. Inget slit och släp med presenter som kanske står och dammar nånstans hemma hos brudparet sen eller hamnar på en loppis eller Tradera...

Om jag då har betalt kuvertavgift och kommer till bröllopet och hittar en liten tvål i en söt ask, eller en liten påse/ korg med godis eller något annat vid min plats så skulle jag inte tänka att "jaha jag kanske hade kunnat betala 15 kronor mindre om dom hade skippat den här saken" utan tänkt "vad trevligt att dom tänker på mig som gäst"...
    Precis min tanke när jag sitter här och läser.
    Om jag hade gått på bröllop och betalt kuvertavgift så hade jag inte reagerat negativt om det hade legat en favour eller liknande vid varje plats. Jag hade bara tänkt, att å vad mysigt, vad trevligt att de har tänkt utanför ramen och lagt ner till extra på oss gäster.
    Jag hade inte per automatik tänkt att näe, det här har jag betalt, vad onödigt. Varför ska man tänka negativt och tjurigt när man går på bröllop? Då är man väl förhoppningsvis på jättebrahumör och vill äta gott och festa och ha kul.

Själv velar jag fram och tillbaka om jag ska ha ngt, men det är mest för att jag inte kommer på ngt att ha.
    =0)
  • awarwen
    Gwennie skrev 2011-05-14 21:00:54 följande:
    Jag ignorerar bestämt alla kritiska utspel i den här tråden (kramar till dig, Pinkgrape! :) och berättar istället att mitt matbord (numera min pysselfabrik) är täckt av 80 små pappaskar som jag har vikt, stansat ett litet hjärta i locket och klistrat ett band med texten "homemade" runt. I dem lägger jag vitt silkepapper och en hemgjord chokladpralin med ett grönt marsipanhjärta på. (Matchningsgalna Jag försöker få ALLT att se ut som loggan här bredvid... ;). Älskar att göra praliner (och vika papper) så det kommer att bli ett rent nöje!

Jag blir alltid så himla glad när det finns någon liten godbit eller present när man kommer till sin plats - känns omtänksamt :) När det dessutom är handgjort, känns det lite extra.

Jag tycker absolut att du kan hitta på något till gästerna om du känner att du vill och hinner - eftersom allt annat fixas av stället ni bokat, så är det ju trevligt med något personligt också.

Här finns min lilla prototypask med på bild (jag är så stolt så jag måste visa!):

Jisses, vad fint! Vad duktig du är!!! En sån ask skulle jag också vilja kunna göra.
    Är det svårt? Har du utgått från en mall eller viker du på frihand?
    Och hemmagjord choklad!!! Mums.... Tungan ute
  • Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-05-16 12:04:06 följande:
    Håller med, precis så jag själv resonerar!

Pinkgrape, det låter ljuvligt att slippa pyssla med dukningen! =) Jag resonerade som du, att det är roligt att piffa upp restaurangens dukning med lite eget, men jag kan ärligt säga att jag ångrar mitt mekande med ljuslyktor och servettringar... Nu är det mindre än tre veckor kvar till vårt bröllop och jag är skitstressad över allt pyssel.

I all välmening råder jag dig att fixa så lite som möjligt själv! =)
    Hehe tack, men det är så att jag är helt ledig hela 2 månader före bröllopet nu under sommaren och jag brukar vanligtvis sysselsätta mig med att pyssla, så jag tror inte att det är någon fara med stressnivån faktiskt :)

Jag kommer dock inte att göra ljuslyktor, servettringar och sådant. Jag kommer hålla mig till placeringskorten och möjligtvis någon liten grej till gästerna då.
  • Pinkgrape
    queenelin skrev 2011-05-16 11:07:20 följande:
    Jag velar också lite fram och tillbaka! Jag tycker att favors är jättefint och tycker om att ge bort en liten sak till mina gäster i vanliga fall. Så jag vet faktiskt egentligen inte varför jag velar.

Jag har tänkt att smaksätta svart te med rosenblad och torkade bär, smultron, hallon och blåbär, allt ska jag plocka i sommar (är alltså gratis). Téet har jag fått i present, jag fick egentligen burken, men tét följde med, typ en liter svart ceylon te som jag aldrig kommer hinna dricka upp innan det blir smaklöst. Min syster kommer att baka små lavendelbisocottis där jag plockar lavendel hos mina svärföräldrar (också gratis och ingridienser till biscotti kostar inte många kronor). Sedan har jag köpt små celofanpåsar, 100 stycken för ca 100 kr och två påsar blandade sidenband (restband, kostade 15 kr styck). Till tepåsarna ska jag ha små toppers, som jag gjort av restpapper som jag hade hemma. Runt biscottipåsarna sätter jag sidenband.

Summa sumarum, inte så dyrt, lite tidskrävande, roligt och fint, tanken är att det ska vara en liten frukost till dagen efter där man kan minnas gårdagen.
    Jag är också sådan som person. Jag älskar att ge bort saker till vänner och bekanta, även om det är de som kommer på tex middag till oss :P, och pysslar mer än gärna ihop egna saker att ge bort. Just därför kliar det lite i pysselfingrarna nu till bröllopet hehe

Men vilka roliga idéer du hade till gåvor. Jag hade ju blivit överlycklig över att få något sådant :)
  • impegno di nozze

Jag har inte läst hela tråden men en hel del och jag tror jag har en annan syn på det här med "favors", presenter eller vad det nu är man vill kalla dem. Jag hade inte tänkt att ha dessa, men ändrade mig. Inte för att jag känner att jag måste ge mina gäster något mer än vad de redan får i form av fin mat och dryck, utan av den anledningen att jag vill att vår bröllopsdag ska vara en upplevelse för alla! Jag vill att alla sinnen ska stimuleras under dagen,lukt, smak, hörsel, syn och känsel (eller snarare känsla:)). En del av det är de små lådorna med gott innehåll. För oss blir de en liten del av helheten för vad vi vill att våra gäster ska uppleva under dagen.  

• MiaAnd

Jag tycker bara det är trevligt att få några godisar att tugga på medan man väntar på maten. Något man inte väntat sig som man blir glad av. :) Skulle aldrig tänka tanken att min kuvertavgift gått till det. Däremot kan jag förstå att man kan ha åsikter om mer avancerade gåvor, typ handblåsta glas med gästernas namn på, smycken eller dylikt... Sånt som uppenbarligen kostar en del pengar och egentligen är helt onödigt. 

Om vi gör något så blir det några godisar av nåt slag. Kommer dock inte sätta mig och vika 60 askar. Får nog bli nåt enklare isf. Vore trevligt att ha nåt i temafärgen. 

• mikaela86

Har funderat lite över det här också, har inte läst hela tråden och vet inte om någon annan har skrivit om det men vi funderar lite över att ge gåvor från Unicef till våra gäster! Man tar summan av vad det skulle kosta med askar och typ choklad och lägger till behövande istället!! Tycker själv att det alternativet är mycket bättre =)

• awarwen

Nu har paketet från Panduro anlänt och idag ska jag kila iväg och hämta det.
    I paketet ligger allt jag behöver för att kunna ställa en liten påse på varje plats vid festborden.
    Söta små cellofanpåsar, vackra band och klistermärken som ser ut som två vigselringar.
    Igår satt jag och M2B och provsmakade ut vilket godis vi ska lägga i. Tyckte han var hemskt söt som ville sitta med och prova. =0)
    Det slutade med att vi bestämde att i barnens små påsar lägger vi miniMarabouchokadbitar och Ahlgrens bilar och i de vuxnas och ungdomarnas påsar lägger vi två olika chokladbitar, runda, som är inslagna i blått resp silverfärgat foliepapper. Det kommer att bli jättefint!
    Ikväll blir det pyssel!!! Jippie.... =0)))))

Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..