queenelin skrev 2011-05-16 11:32:29 följande:
Det är alltså inte BARA ettt amerikanskt påhitt! Utan även italienskt (som Ankis88 skriver) och marockanskt och säkert hur många andra länder som helst!
När jag förbereder inför en konferans brukar jag lägga pennorna åt samma håll vid varje plats. Det är det såklart ingen som direkt lägger märke till, men om jag sängt ut dem lite nonchalant vid varje plats hade nog många tyckt att det såg hafsigt ut.
Klippte lite i ditt inlägg eftersom det är dessa två saker jag ville kommentera, så slapp det bli ett så långt inlägg (förutom att jag lider av skrivklåda och inte vet när jag ska sluta skriva förståss
)
Att ge gåvor är inte ett amerikanskt påhitt.
Men
utrycket "favours" är det som jag tror att några hakar upp sig på.
I amerika är det, som jag försått, så att just dessa "favours" ofta är något som betyder mycket för brudparet, men som gästerna kanske inte alls har nån nytta eller användning för men som dom ändå känner sig mer eller mindre tvingade att ta med hem. Som graverade glas med
brudparets namn på. När ska man använda det igen liksom?
Det som vi i sverige kallar för "favours" är som jag uppfattar det när jag läser i trådar här på BT - oftast små omtänksamma saker, som lite godis / minttabletter. Eller som du gör - biscotti och te... osv...
Så tjafsen som uppstår är nog för att vissa tolkar uttryck bokstavligen. Säger man "favours" istället för "gästgåvor" så menar man alltså automatiskt något som mer uttrycker brudparets ego och som ofta är en stor kostnad, än något litet ofta hemgjort som man ger av omtanke...
Del två då...
Precis som du skriver och uttrycker så väl, så är det sakerna man
inte gör- som märks bäst.
Om alla stolar står exakt uppradade och dukningen är perfekt så tänker ingen på det. Men om stolarna bara är slarvigt inskjutna och dukningen är hafsig så märker alla det...
Detaljer som är bra utförda ska man inte lägga märke till. Men man skulle sakna dom om dom inte var där...