Vill också göra ett inlägg om små gästgåvor, utöver mitt ovan. Jag har en vän med marockansk påbrå, jag har varit på hennes förlovningsfest och bröllop, båda gångerna gick jag därifrån med ett litet fat med olika vackra kakor, inslagna i cellofan. På förlovningsfesten fick jag dessutom en liten påse med sockertäckta mandlar. När hennes son sedan skulle "döpas" missade jag det, när jag träffade henne första gången efter dopen hade hon två små fat med kakor sparade till oss, mig och min sambo (som hon vid den tiden inte ens träffat).
Det är alltså inte BARA ettt amerikanskt påhitt! Utan även italienskt (som Ankis88 skriver) och marockanskt och säkert hur många andra länder som helst!
Jag tycker inte det finns några som helst fel att importera trevliga traditioner från andra länder. Vissa grejer tycker jag är bättre här (typ O.S.A., vilket t.ex. inte amerikaner gör, som jag förstått det. Eller det faktum att ens föräldrar bjuder in folk man inte känner till sitt bröllop, som i min marockanske väns fall). Däremot en helt fantastisk hennafest med alla kvinnor från bröllopet dagen innan bröllopet med mat, fniss, dans och hennamålning, som jag upplevde inför bröllopet i Marocko, skulle jag gärna ta hit.
Små trevliga gåvor, som man tar hem OM MAN VILL och som kanske har anknytning till bröllopets tema eller brudparets historia, tycker jag är jätteroligt. Självklart inte nödvändigt, men heller inte störande och det bidrar, tycker jag, till en fin enhet där omtanken till gästerna syns.
När jag förbereder inför en konferans brukar jag lägga pennorna åt samma håll vid varje plats. Det är det såklart ingen som direkt lägger märke till, men om jag sängt ut dem lite nonchalant vid varje plats hade nog många tyckt att det såg hafsigt ut.