• Pinkgrape

Favors till gästerna? Jag velar..

Jag har hela tiden hävdat att "Nej, vi ska definitivt inte ha favors!" och tyckt att det har varit totalt onödigt. Nu vet jag inte längre. Jag har börjat vela kring det där...

Vi bytte till en lokal där de gör allt, dukar och dekorerar och sånt. Det finns inte längre kvar något pyssel till mig, så det kanske är därför jag börjat snegla på detta men favors nu och nästan har tänkt om.

Ni som kommer ha det, vad har ni för något och hur har ni förpackat det?
    I påsar, små lådor? Har ni godis, en tvål, ett ljus eller vad?
    Hur mycket pengar har ni spenderat på det?

Det känns som att det är ju totalt onödigt om det inte tillför något till bordet och ifall det inte är något som förhoppningsvis kommer uppskattas av de flesta gästerna.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..
  • Pinkgrape
    sandis1977 skrev 2011-05-15 09:13:35 följande:
    Tycker inte alls att du behöver föklara dig!
    De bjudna har ju själv valet att komma eller inte komma. Och ligger där sen en liten favour så tänker man väl för fan inte... Undra om den ingår i kuvertavgiften eller inte?!
    Jag ser det som en liten extra tanke till gästerna och det tror jag du gör med, fattar inte hur man är funtad annars!?
    Önskar er en härlig dag, fylld med kärlek, det är det enda det handlar om.

Såg i en annan tråd ett tips om chokladtryffel med päronsmak, ska jag klistra in? 
    Tydligen så måste man förklara sin varje tanke och varenda litet val man gör här på BT, tyvärr.

Men ja, du får jättegärna klistra in det :D
  • Blivande fru Swärdh

Tycker inte du ska bry dig om oväsentliga svar i dem inlägg du gör framöver.

• sandis1977

Jag vet, det är tråkigt! Hannas pärontryffel Tillagningstid: Max 20 min Svårighetsgrad: Medel Portioner: Ca 35 stycken Ingredienser 1 3/4 dl grädde 150 g mörk choklad 150 g ljus choklad ca 65 g rumsvarmt smör 3/4 dl päronkonjak Gör så här 1. Koka upp grädde. Hacka chokladen och tillsätt den. 2. Ta kastrullen från värmen. Låt chokladen smälta helt. Rör ner smöret och tillsätt päronkonjaken. 3. Häll upp i form och låt stelna i kylskåp. Det är lätt att skära lagom bitar när den stelnat. Eller forma små kulor med en sked och handen. Rulla dem i kakao eller florsocker.

• sandis1977
    sandis1977 skrev 2011-05-15 09:43:14 följande:
    Jag vet, det är tråkigt!

Hannas pärontryffel
    Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel
    Portioner: Ca 35 stycken

Ingredienser
    1 3/4 dl grädde
    150 g mörk choklad
    150 g ljus choklad
    ca 65 g rumsvarmt smör
    3/4 dl päronkonjak

Gör så här
    1. Koka upp grädde. Hacka chokladen och tillsätt den.
    2. Ta kastrullen från värmen. Låt chokladen smälta helt. Rör ner smöret och tillsätt päronkonjaken.
    3. Häll upp i form och låt stelna i kylskåp. Det är lätt att skära lagom bitar när den stelnat. Eller forma små kulor med en sked och handen. Rulla dem i kakao eller florsocker.
    Oj, vad rörigt det blev!
  • Pinkgrape

Det där receptet ska jag definitivt pröva, även om det inte blir i samband med bröllopet :P

• GeneralElectric
    Chicita skrev 2011-05-15 07:46:30 följande:
    Vi fick bröllops-såpbubblor i form av champagneflaskor på ett bröllop jag var på. Det kanske hade varit något för er?
    Då har det ju en dubbel funktion också Flört
    Haha, nej, äkta bubbel får det allt vara isåfall!
  • Ankis88
    Kattpoet skrev 2011-05-14 19:33:02 följande:
    Ellabella, princesgrodan.  Favours är en  Amerikansk tradition, där är det väldigt viktigt att ge gåvor, som tack, till fest  och man  tackar hellre nej till ett bröllop än går om man inte har råd till en  present som brudparet önskar sig.
    Favours är inte enbart en amerikansk tradition.

I Italien kallas de för bomboniere och det brukar vara små föremål av silver eller porslin. De brukar vara i små askar tillsammans med mandlar med sockertäcke. Det är närmast regel att de är med.

I Italien är det ganska vanligt att även bekanta människor som inte är bjudna på bröllopet ger en present till brudparet, typ kollegor till föräldrarna etc, och då ger man bomboniere till dem också, förutom en för varje familj som är på bröllopet.

Sorry, det var lite OT, jag reagerar lite när det står att grejer är amerikanska traditioner bara för att de inte förekommer i Sverige. Brudöverlämning till exempel, inte bara anglosaxiskt! 
  • zoldiz

ska med ha favours! viker små askar med hjärtgodis i och samtidigt fäster jag namnet på gästen på utsidan och placerar på tallriken! 2 flugor i en smäll

• Kattpoet

Ankis, Favors är Amerikansk det är ett Amerikansk ord....
    Hade det varit svensk hade det hetat  gåvor och Brittisk  Favours  och italiensk bomboniere.

I Sverige brukade man förr få  en servett eller liten låda med kakor från kakbordet, vilket då var  mer än  7 sorter det kunde vara upp till 100 sorter. 

Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..