• Pinkgrape

Favors till gästerna? Jag velar..

Jag har hela tiden hävdat att "Nej, vi ska definitivt inte ha favors!" och tyckt att det har varit totalt onödigt. Nu vet jag inte längre. Jag har börjat vela kring det där...

Vi bytte till en lokal där de gör allt, dukar och dekorerar och sånt. Det finns inte längre kvar något pyssel till mig, så det kanske är därför jag börjat snegla på detta men favors nu och nästan har tänkt om.

Ni som kommer ha det, vad har ni för något och hur har ni förpackat det?
    I påsar, små lådor? Har ni godis, en tvål, ett ljus eller vad?
    Hur mycket pengar har ni spenderat på det?

Det känns som att det är ju totalt onödigt om det inte tillför något till bordet och ifall det inte är något som förhoppningsvis kommer uppskattas av de flesta gästerna.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..
  • Gwennie

Jag ignorerar bestämt alla kritiska utspel i den här tråden (kramar till dig, Pinkgrape! :) och berättar istället att mitt matbord (numera min pysselfabrik) är täckt av 80 små pappaskar som jag har vikt, stansat ett litet hjärta i locket och klistrat ett band med texten "homemade" runt. I dem lägger jag vitt silkepapper och en hemgjord chokladpralin med ett grönt marsipanhjärta på. (Matchningsgalna Jag försöker få ALLT att se ut som loggan här bredvid... ;). Älskar att göra praliner (och vika papper) så det kommer att bli ett rent nöje!

Jag blir alltid så himla glad när det finns någon liten godbit eller present när man kommer till sin plats - känns omtänksamt :) När det dessutom är handgjort, känns det lite extra.

Jag tycker absolut att du kan hitta på något till gästerna om du känner att du vill och hinner - eftersom allt annat fixas av stället ni bokat, så är det ju trevligt med något personligt också.

Här finns min lilla prototypask med på bild (jag är så stolt så jag måste visa!):

• bumbibjörn

Gwennie hur gör du din egen chokladpralin?? Egengjort brukar lättare smälta... Tokfint förresten...

• Kattpoet

Bumbibjörn, du måste  göra detta ,
    ">

annars smälter dina praliner

• Gwennie
    bumbibjörn skrev 2011-05-14 21:16:31 följande:
    Gwennie hur gör du din egen chokladpralin?? Egengjort brukar lättare smälta... Tokfint förresten...
    Tack :)
    Har inte bestämt riktigt vad det ska vara i än... Brukar göra mörk chokladtryffel med t.ex. lite kaffelikör i. Låter det stelna i långpanna och skär upp fyrkanter som jag sedan doppar i tempererad choklad - då smälter de inte så lätt.
  • Iku
    Gwennie skrev 2011-05-14 21:00:54 följande:
    Jag ignorerar bestämt alla kritiska utspel i den här tråden (kramar till dig, Pinkgrape! :) och berättar istället att mitt matbord (numera min pysselfabrik) är täckt av 80 små pappaskar som jag har vikt, stansat ett litet hjärta i locket och klistrat ett band med texten "homemade" runt. I dem lägger jag vitt silkepapper och en hemgjord chokladpralin med ett grönt marsipanhjärta på. (Matchningsgalna Jag försöker få ALLT att se ut som loggan här bredvid... ;). Älskar att göra praliner (och vika papper) så det kommer att bli ett rent nöje!

Jag blir alltid så himla glad när det finns någon liten godbit eller present när man kommer till sin plats - känns omtänksamt :) När det dessutom är handgjort, känns det lite extra.

Jag tycker absolut att du kan hitta på något till gästerna om du känner att du vill och hinner - eftersom allt annat fixas av stället ni bokat, så är det ju trevligt med något personligt också.

Här finns min lilla prototypask med på bild (jag är så stolt så jag måste visa!):

Åh, guuud, vilket snyggt placeringskort! Det hade jag aldrig kommit på att göra! Hur har du gjort för att det ska hålla sig sådär snurrat?
    11juni2011 skrev 2011-05-14 19:59:27 följande:
    Ja visst är dom söta!! Kollade också på dom på olika svenska hemsidor men tyckte också att det var lite dyrt med tanke på att man måste ju fylla dom med något också! Jag kan tänka mig att i grund och botten är dom säkert gjorda på samma ställe ändå, bara priset som skiljer sig 
    Ja, fast det är ju så typiskt att de ska vara så söta. Jag blev så sugen på att göra egna små boxar nu när jag började tänka på det, och så hittar man jättesöta, billiga på nätet! Men, men, de andra trycksakerna ska jag i alla fall köpa själv :)
  • Millemoj
    11juni2011 skrev 2011-05-14 19:55:27 följande:
    Åh va skoj! Dom har öppnat en butik i frölunda, gbg, där jag bor Då har man ju en anledning att åka dit och shoppa loss!
    Ja, om inte annat så hade de massor av annat kul till bröllop! Tyvärr fanns inte så mycket som passar mitt färgtema, men blev lite ballonger i pärlemor och ivory, brudparet då och lite annat smått!
  • Iku

^^ Jag menar göra själv såklart!

• Gwennie
    Iku skrev 2011-05-14 21:41:19 följande:
    Åh, guuud, vilket snyggt placeringskort! Det hade jag aldrig kommit på att göra! Hur har du gjort för att det ska hålla sig sådär snurrat?
    11juni2011 skrev 2011-05-14 19:59:27 följande:
    Ja visst är dom söta!! Kollade också på dom på olika svenska hemsidor men tyckte också att det var lite dyrt med tanke på att man måste ju fylla dom med något också! Jag kan tänka mig att i grund och botten är dom säkert gjorda på samma ställe ändå, bara priset som skiljer sig 
    Klippt remsor som är 35*2 cm. Vikt de på mitten och sen tagit en rund penna och rullat ändarna hårt runt den mot mitten. De håller sig inrullade rätt bra.
    Hittade instruktioner här:

www.marthastewartweddings.com/article/clever-places-for-place-cards-curled-heart
  • Iku
    Gwennie skrev 2011-05-14 21:45:57 följande:
    Klippt remsor som är 35*2 cm. Vikt de på mitten och sen tagit en rund penna och rullat ändarna hårt runt den mot mitten. De håller sig inrullade rätt bra.
    Hittade instruktioner här:

www.marthastewartweddings.com/article/clever-...
    Tack! Det där ska jag absolut försöka mig på!
  • Humlan66

Ja vi kommer att ge gästerna en gåva bestående utav små miniflaskor med likör i med egna ettiketter på =)
    och den flaskan kommer att stå i en liten söt påse.Vi har godisbuffe så choklad som gåva hoppar vi över

så gör vi =)

Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..