6 augusti 2011
För oss som gifter oss den 6 augusti 2011!
Lite tips och idéer för dukning, dekoration av festlokal/kyrka, tårta, blommor! Ge era bästa tips! Inspiration sökes!
För oss som gifter oss den 6 augusti 2011!
Lite tips och idéer för dukning, dekoration av festlokal/kyrka, tårta, blommor! Ge era bästa tips! Inspiration sökes!
Idag kom mina skor. Dem skickades i fredags från England så det gick snabbt och bra :)
Det känns helt overkligt!!! FRU !! <3
Hallå tjejer! Såg denna tråd & vart tvungen att bli medlem! :D Jag & min karl gifter oss också 6 augusti! =D
Vi har ingen budget alls, haha! Nej men för oss är det viktigast med att "bli gifta". Vi kommer köra kyrka, jag ska ha en vit klänning, men ingen brudklänning.. Det är inget för mig, tycker det är jättevackert men det är inte jag, liksom! :) Festen ska vi ha på en dansbana vid dalälven, bara några km från kyrkan! Där blir det förrätt, varmrätt & tårta! Blir även liveband som spelar rock&roll..
Har lite svårt med hur jag ska göra med dekorationer.. Vill ju ha det enkelt.. Kanske köpa fina ljuslyktor på ikea och sen strö ut lite rosenblad (fake offcourse).. Hur låter det? Vill inte lägga ut en förmögenhet..
Jag/vi har inte bokat frisör ännu och inte fotograf eller make up. allt går ju så FORT så man inte hinner med sig själv,jag förstår inte.Men nu har vi iaf fått ihop våran klädsel ( förutom underkläderna)
Sen har jag ett x antal stolsöverdrag att sy klart med
Är ni andra redan klara med allt ??
Ja, vi har samma dag med.
Men jag må säga att det är ett dumt datum, iaf i Borås! ALLA är på semester!!! Bara att hitta frisör blev en utmaning. Och prästen är en vikarie! Vi kan inte utnyttja skolor för servering, blommor, frisörer etc då alla har lov då. Hade jag vetat detta hade jag skjutit på det eller lagt det tidigare. Har bannat mig själv att jag inte tog Maj ist, det är ju vackraste månaden här med allt som blommar.
Vi ska betala maten, transporten, lokalen, ringarna, underhållningen, servering och sista touchen kring dekorationer, annars är allt klart. De stora posterna är kvar ja, men vissa saker ville vi vänta med just för att vi inte ska betala och riskera att de glömmer en sen (vet folk sådan hänt för nämligen). Så det kommer säga *SLURP* på bröllopskontot nu! Ok, ringarna kunde vi tagit tidigare, men nu blev det inte så. De är ju klara iaf! Och transporten söker vi alternativ till. Är inte så säker på limo, vill ha rolls roycen jag såg förra sommaren men har inte träffat ägaren denna sommar än!
Det jag bävar mest för är att stryka alla jädra lakan till dukar! Åh vilket tråkigt jobb, vill inte, vill inte, vill inte...
Och vi skippar tårtan och kör cupcakes. Lättare att anpassa efter smak och allergier tycker jag. Och roligare att göra tillsammans hela familjen som förberedelse. Ska öva till helgen då vi har barnkalas. Då ska min dotter och jag göra cupcakes i samma stil till hennes kalas! Då får vi se om det blir lyckat!
Vi är långt ifrån klara med allt. Kyrkan är bokad och inbjudningskorten skickas idag (!), allt annat är påbörjat men i princip inget är klart än... Känner lite stress när jag läser om alla som planerar och pysslar och nästan är klara med allt. Ni är så himla duktiga!
Vi kommer ha ett överraskningsbröllop och gifter oss enkelt i samband med sonens dop. Så jag har inte behövt planera allt så grundligt.
Kläderna har vi beställt/bestämt vad vi ska ha (så gott som) till alla 5 i familjen. Jag letar mat-recept för fullt. Min kompis som är guldsmed har börjat med ringarna, men vi har inte helt bestämt oss för hur många stenar det ska vara i min vigselring. Ja ni hör ju.... Jag ligger låååångt efter dom flesta av er andra! Men jag längtar och jag tror dagen blir hur bra som helst trots att jag inte har pysslat och planerat i flera månaders tid.
Dagen blir nog precis som vi är, så där lite lagom oplanerad och alltid ute i sista minuten, men väldigt rolig och kärleksfull
Mirjami: har du recept/bild på cupcakesen du ska göra? Jag har tänkt att göra flera cheesecakes varav en kommer vara hjärtformad med våran caketopper på. Runt cheesecake hjärtat har jag tänkt göra muffins eller cupcakes och placera ut som ett större hjärta.
wildahallon: jag har också svårt med hur jag ska göra med dekorationer. Tror att jag ska göra vimplar som ska sättas upp i trädgården / partytälten vi ska vara i. Men i övrigt vet jag inte. Kanske köpa udda billiga glas / karaffer / vaser på loppis och ha blommor i?
Jag ska träffa fotografen idag. Ska bli skönt att bocka av de, måste ringa kantorn också och boka in tid, lika så prästen. Kantorn är vikarie, men prästen är vår egna, bestman´s pappa:)
Köpt lakan till alla stolar som stolsöverdrag, börjat lite smått med festpogramet, gjort ett litet schema över hu dagen ska se ut på ett ungefär, frisör och make up bokat, ska träffa frisören i början av juli.
Min tärna är florist och fixar blommorna. Bil att åka i har vi inte än, vet inte hur vi ska göra där. Vill inte betala massa pengar för att åka 500 m till festlokalen.. får hoppas någon bekant kan ställa upp med sin lite snyggare bil/cab
Ska ha borslöpare av spets, så de har jag inte fixat ännu, menyn är inte heller spikad men lutar på
Förätt
Kall melonsoppa med kräftor
Varmreätt
Grillad kalv, potatiskaka, kantarellsås, och sommarprimörer
Efterätt
hallonsorbe med färska bär
Bröllopstårta
Vit choklad med rabarber och jordgubbsmousse
Va tror ni, är lite osäker på förätt och efterätt. Npgon med förslag?
Jag ska träffa fotografen idag. Ska bli skönt att bocka av de, måste ringa kantorn också och boka in tid, lika så prästen. Kantorn är vikarie, men prästen är vår egna, bestman´s pappa:)
Köpt lakan till alla stolar som stolsöverdrag, börjat lite smått med festpogramet, gjort ett litet schema över hu dagen ska se ut på ett ungefär, frisör och make up bokat, ska träffa frisören i början av juli.
Min tärna är florist och fixar blommorna. Bil att åka i har vi inte än, vet inte hur vi ska göra där. Vill inte betala massa pengar för att åka 500 m till festlokalen.. får hoppas någon bekant kan ställa upp med sin lite snyggare bil/cab
Ska ha borslöpare av spets, så de har jag inte fixat ännu, menyn är inte heller spikad men lutar på
Förätt
Kall melonsoppa med kräftor
Varmreätt
Grillad kalv, potatiskaka, kantarellsås, och sommarprimörer
Efterätt
hallonsorbe med färska bär
Bröllopstårta
Vit choklad med rabarber och jordgubbsmousse
Va tror ni, är lite osäker på förätt och efterätt. Npgon med förslag?
förätten tänkte jag provlaga här hemma innan, även om de är en kock som gör den så tänkte jag provsmkla om de är gott:)
Efterätten med sorbe, känns inte de lite tråkigt. Kan man piffa upp de på nått sätt;)