Pinkgrape skrev 2011-06-14 11:20:52 följande:
Det passar sig ju inte riktigt om klädkoden är kavaj, vilket den var i detta fallet om jag minns rätt.
Mariamilena80 skrev 2011-06-14 11:09:20 följande:
Den beigea klänningen jag hade var inte ens i närheten av vit (såg ljusare ut på bilden). Och är så att man vill ha egna regler och klädkoder så lär man nog skriva in det på inbjudan. Du kanske skulle ha haft mail-kontakt med dina gäster innan bröllopet och bett dem skicka in foto på deras klänningar så du kunde ha godkänt dem innan.
Shit va osäker som brud man måste vara om det är så känsligt.
Det handlar inte om att man är osäker som brud och det handlar inte om att man vill ha egna regler för klädkoder. Det är mycket välkänt att man kommer propert klädd till bröllop och att man inte bär vitt eller för ljusa färger som ligger alltför nära vitt. Det hör till vett och etikett och tradition. Jag tycker att man som gäst på ett bröllop ska kunna respektera det. Det finns många tillfällen man ta på sig en ljus klänning och en jättekort klänning, men inte på ett bröllop. Det finns en uppsjö av andra fina klänningar som lämpar sig bra och jag förstår inte varför man som gäst inte kan lämna den lilla ljusa hemma en sådan dag.
Det står att man inte får ha helvitt annars finns det inga regler.
Klänningarna går vi knät på mig, de är inte jätte korta som på modellerna som är 1.80 långa och har xs på storleken.
Bröllop
En viktig regel vid västerländska bröllop är att endast bruden kan bära helvit klädsel. Det är dock accepterat att kvinnliga gäster bär delvis vit klädsel, så länge det vita inte är klädselns dominerande färg. Bröllopsgäster skall inte heller bära sorgkläder, för även vid sorg skall glädjen ta över, om än tillfälligt, under bröllopet.
Kavaj
Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män kan det vara mörk eller ljus kostym med till exempel en färgad skjorta. Fluga kan användas istället för slips, även om det numera är ovanligt. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och runt knälång.