Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-06-14 23:46:13 följande:
    Kör på det! Jag gör alltid allt i gamla uttjänta lakan el likn. innan jag klipper i det riktiga tyget.
    Samma här. Om det inte är ett mönster jag sytt flera gånger tidigare och vet att det funkar...

Och apropå det där med blixtlåsen så skulle jag nog också vänta och köpa ett "riktigt" så att säga. Det känns lite tryggare. Även om man syr ihop det ordentligt i botten så kan man ju inte vara helt säker på att det ändå kommer att funka som det ska och att inte löparen åker av eller nåt. Och då står man ju där sen 
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-06-15 22:31:53 följande:
    ...med rumpan bar...!Förvånad Ja, ny dragkedja får det bli. Stressande att jag har så svårt att komma till affären o köpa det bara. Funderar på att be blivande maken köpa det åt mig, men jag törs nog inte delegera en sån detalj till honom.Tungan ute Åh, nu vet jag, min kära kompis som syr lika mkt som jag kanske kan köpa ett åt mig, det är på hennes väg hem från jobbet dessutom.Skrattande
    Hu ja... det hade inte varit så kul Förvånad
    Jag skickar maken och handla sånt ibland, men då är det med bild på vad han ska handla och utförliga instruktioner. Sen får han fråga i affären och dom bör ju kunna tolka inköpslistan i alla fall Flört
    Det är väl mer när jag ska ha något där jag måste välja själv (kan ju inte skicka honom och köpa grönt tyg liksom Tungan ute) som jag måste vara med oavsett om jag har tid eller inte *hihi*
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-06-15 23:00:30 följande:
    Sånt är skönt... Den enda jag känner som också gillar att sy och fixa är min svägerska. Som bor 14 mil lite drygt härifrån.
    Men man kan i alla fall bolla idéer när man ses eller via telefon Glad
    Krystal skrev 2012-06-16 02:28:16 följande:
    Tänk på att du kanske måste ändra på framsidan också för att få en riktigt bra passform om den är väldigt mycket för stor i överdelen så jag skulle inte sytt fast något (pärlor eller spets) förrän allt annat är klart
  • Chicita

Förstod inte riktigt hur du menade med dragkedjan. Om du ska sätta i snörning istället så tar du väl bort dragkedjan? Eller? 

• Chicita

Jag skulle inte ha gjort en snörning som började i midjan och gick uppåt.
    Speciellt inte om det är en så bred snörning som du visar. Risken är stor att det bara knölar sig längst ner och inte blir snyggt.
    Ungefär i höjd med svanskotan brukar man börja så att det finns utrymme att kliva i klänningen när den är uppsnörd.
    Och om du inte tar bort tyget under snörningen så kommer det bara att bli knöligt. Varken bekvämt att bära eller snyggt att titta på.
    Klipp bort det överflödiga tyget, vik in kanterna och sätt i ett band med öglor (finns färdigt att köpa på metervara).
    Om du inte kan dra ihop kanterna helt med snörningen sen så sätter du antingen en tygplatta på ena sidan av snörningen. En så pass stor triangelformad bit att den räcker in bakom andra kanten när snörningen är fullt åtdragen.

Om du ska klippa av en dragkedja så gäller det att sy fram och tillbaka över toppen av den avklippta biten (ca 1 cm brett / eller högt, beroende på hur du ser det, det är den översta centimetern som ska täckas av stygn alltså).

• Chicita
    Krystal skrev 2012-06-16 20:41:52 följande:
    Det är typ så långt ner som dragkedjan går nu...till svanken typ. Och skarven på klänningen där min ritade snörningen skulle sluta är inte i midjehöjd utan strax under bysthöjd..mellangärdet typ...
    Nästan ännu värre då alltså Flört
    Du behöver låta snörningen börja minst 10 cm under där du vill att den ska börja göra effekt och att bara dra ihop den över skulderbladen blir inte bra.
    Då kan du lika gärna skippa att sy och sätta ett par klädnypor där direkt i stället Flört 
  • Chicita

Jag menar tvärt om Flört

Även om man oftast har rosetten vid rumpan så är början av snörningen där klänningsdelarna möts Flört

Om klänningen sitter som den ska så ska den ju smita åt runt midjan också för att ge dig en fin figur. 
    Och om du får till det så, så kommer du antagligen inte i den genom att krypa in i den, för då ska du vara smalare över axlar och byst än du är över midjan Flört 

• Chicita
    RosieThomas skrev 2012-06-18 15:10:14 följande:
    Hej!
    Jag har en tanke om att sy underkjolen till min klänning, då den var så dyr att köpa i butik (1249Kr ). Har kollat upp den i butik och den består av ett lager tyg, sen två lager tyll och sen ett lager tyg över det.
    Jag tänkte beställa tyg ifrån en sida som heter Jofotex som verkar ha rätt bra pris. Jag behöver en underkjol i small, hur mycket tyg behöver jag köpa då och är det svårt att sy en underkjol?
    Hur mycket tyg du behöver hänger på hur mycket volym du vill ha på kjolen. Men i princip så är det inte så svårt nej.
    Om du förstår principen i hur kjolen är uppbyggd så är det bara att köra.
    Men om det är priset du är ute efter så tror jag nästan att det är billigare att beställa en färdig på ebay
  • Chicita

Alltid kul när man får till det bra Solig

Rent generellt så skulle jag nog bara gjort en mall. Men... Det kan skilja sig i sidorna så om du bara gör en mall så finns risken att det blir snett sen.
    Å andra sidan så om du gör två kilar i lakansväv och nålar fast dom i öppningarna så får du ju en känsla över hur det kommer att se ut i slutänden sen på ett helt annat sätt 

Svar på tråden Sytråden