Sytråden
Ok det var så du menade
Ok det var så du menade
Förstod inte riktigt hur du menade med dragkedjan. Om du ska sätta i snörning istället så tar du väl bort dragkedjan? Eller?
Jag skulle inte ha gjort en snörning som började i midjan och gick uppåt.
Speciellt inte om det är en så bred snörning som du visar. Risken är stor att det bara knölar sig längst ner och inte blir snyggt.
Ungefär i höjd med svanskotan brukar man börja så att det finns utrymme att kliva i klänningen när den är uppsnörd.
Och om du inte tar bort tyget under snörningen så kommer det bara att bli knöligt. Varken bekvämt att bära eller snyggt att titta på.
Klipp bort det överflödiga tyget, vik in kanterna och sätt i ett band med öglor (finns färdigt att köpa på metervara).
Om du inte kan dra ihop kanterna helt med snörningen sen så sätter du antingen en tygplatta på ena sidan av snörningen. En så pass stor triangelformad bit att den räcker in bakom andra kanten när snörningen är fullt åtdragen.
Om du ska klippa av en dragkedja så gäller det att sy fram och tillbaka över toppen av den avklippta biten (ca 1 cm brett / eller högt, beroende på hur du ser det, det är den översta centimetern som ska täckas av stygn alltså).
Jag menar tvärt om
Även om man oftast har rosetten vid rumpan så är början av snörningen där klänningsdelarna möts
Om klänningen sitter som den ska så ska den ju smita åt runt midjan också för att ge dig en fin figur.
Och om du får till det så, så kommer du antagligen inte i den genom att krypa in i den, för då ska du vara smalare över axlar och byst än du är över midjan
Alltid kul när man får till det bra
Rent generellt så skulle jag nog bara gjort en mall. Men... Det kan skilja sig i sidorna så om du bara gör en mall så finns risken att det blir snett sen.
Å andra sidan så om du gör två kilar i lakansväv och nålar fast dom i öppningarna så får du ju en känsla över hur det kommer att se ut i slutänden sen på ett helt annat sätt