Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

thessan skrev 2012-06-01 11:38:26 följande:
    Hej. Sitter hemma och är sjuk och vill pyssla lite inför bröllopet. Blev så sugen på att sy. Tips på saker att sy till festen mottages gärna. Funderar på vimplar, korg, fodrade en korg, stolöverdrag m.m... Färgtema i vitt och silver. Tack
    Ja vimplar är väl en bra idé...
    Kanske en sån där slinga med vimplar där varje vimpel har en bokstav / tecken. Med era namn och datumet?
    Det kan ni hänga på väggen bakom er sen.

Jag sydde en "brudpåse" som jag broderade med pärlor sen. Skönt att ha en liten påse med näsdukar med sig i alla fall...

Du kan sy dukar att ha på typ presentbordet, eller under tårtorna / kakfaten 
  • Chicita

Jag skulle nog ha haft den mitt bak. Se till att pressa isär sömmen ordentligt bara innan du går vidare

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-06-01 15:09:08 följande:
    Men då syns väl sömmen när man viker till kravatten?
    Du knyter den ju som en slips (antar jag i alla fall, det ser så ut på instruktionerna) och en slips har ju sömmen på baksidan
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-06-03 16:36:26 följande:
    Kravatten blev färdig igår! Efter lite fixande och trixande så blev den rätt bra faktiskt Glad Inte som de där man köper i affären, men ändå fin. 

Sambon var mer än nöjd, han tyckte det kändes som en fin grej att jag gjort den åt honom, men också att vi faktiskt sparade lite pengar på det också. Det är ju lite ovanligt.. oftast har saker och ting blivit lite dyrare än vi tänkt oss.. Tungan ute 

Nu ska vi bara lära oss att knyta den snyggt! 
    Du får gärna visa hur den blev när den sitter på sen Solig
  • Chicita

Jag skulle tippa på att du ska göra en kombination, förläng livet lite och sy på tyll i nederkanten.
    Det är bra om du kan få ner den nedersta ringen lite så att inte tyllen bara viker sig inåt av klänningens tyngd. Men jag skulle inte vilja sänka livet för mycket för då får du helt fel form på underkjolen istället (alltså att den börjar för långt ner). 

• Chicita
    EmelieKarlsson skrev 2012-06-06 19:40:47 följande:
    Hur ska man ta och förlänga livet på något snyggt sätt? Är kardborreband (stavas det så?) i själva fästningen som det är nu.
    Du får nog sy på en tygremsa i överkanten och sätta kardborreband på samma sätt som det redan är nu, där uppe sen.
    Alltså som om du gör en likadan stängning fast högre upp, och behåll den här nedersta som den är så du kan variera hur stor stängningen blir över rumpan 
  • Chicita

Spännande Krystal du får gärna dela med dig av lite bilder när du fått hem den sen Glad

• Chicita
    Krystal skrev 2012-06-11 21:03:15 följande:
    Du får nog kopiera hela länken och klistra in i adressfältet...
    Jag provade det också, men jag fick bara fram en ruta där det stod "större bild"
  • Chicita
    Krystal skrev 2012-06-11 21:12:25 följande:
    Hm...testar att sätta in en bild senare när jag sitter vid datorn (...för det går inte att ladda upp bilder med en iPad har jag märkt). Men annars så lägger jag ut bilder när jag fått hem den...
    Det blir bra Glad
Svar på tråden Sytråden