Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Sara 120707 skrev 2012-03-28 14:44:05 följande:

Naajs! En provdocka hade varit underbart att ha, Marie blir lätt lite nervös med alla nålarna

Håller på med en chiffong klänning oxå o den e nästan svårare att göra utan modell

Om du har någon gammal overall eller en tight t-shirt och shorts så kan du sätta det på kudden och använda band och lite annat sånt för att få till formen. Stoppa i en galge i t-shirten så du kan hänga upp "dockan" någonstans.
    Även om det inte är perfekt passform så ger det stor skillnad mot att bara se sakerna hängades på en galge. 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-02 14:25:14 följande:
    Hur svårt är det att sy fast sådana ärmar på en axelbandslös brudklänning? 

Behöver lite hjälp av er...

Jaha, bilden går inte att ladda upp, men då får jag länka istället.. 

www.tiffanyrose.com/maternity/clothing/SSGI.h...  
    Det där är ju egentligen inte en ärm, utan om du tänker dig en rektangulär tygbit som du drar ihop i båda kortändarna och fäster i klänningen. 
    Det trixiga är att få ärmen att falla så där snyggt. Jag skulle tagit längre tygstycken än jag behöver, fäst i bakkanten av klänningen och sen provat mig fram med säkerhetsnålar tills jag får en bra längd och bra drapering i framkanten och sen sytt fast dom där. 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-02 14:42:55 följande:
    ja, det lät ju enkelt.. hmm.. Obestämd

Jag börjar nämligen överge bolero tänket till förmån för denna "ärm" och i vanliga fall är jag en sån som när jag ska sy, kloipper till och provar mig fram, men nu känner jag mig plötsligen livrädd  för att sy.. tänk om jag förstör min brudklänning! ve och fasa...
    Du behöver ju inte sätta fast det i klänningen direkt heller. Dra ihop ändarna på rektangeln med en gummisnodd och liksom bara drapera det över axeln så får du en liten överblick över hur det kan bli att se ut...
    Ut och köp ett par decimeter chiffong eller spets eller vad du nu vill ha för något över axeln och prova. Det kostar ju inte så mycket Glad 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-02 15:15:03 följande:
    Tack för dina tips, kan ju tyvärr inte experimentera med klänningen än på ett tag, den "bor" nämligen i dalarna hos min mamma tills det närmar sig bröllop eftersom sambon inte får se den innan och då är det säkrast att ha den på behörigt avstånd Tungan ute 

Fast nu kliar det allt lite i fingrarna ändå, man kanske ska skaffa sig lite tyg.. man kan ju alltid fästa i någon annan klänning så länge..  Det är farligt med såna här "sytrådar", inspirationen vaknar till liv! 
    Ja eller fäst i ett badlakan eller vad du har till hands som kan simulera klänningen Flört
    Jag antar att klänningen har ett korsettliv eller liknande som liksom bär upp den så att ärmarna inte kommer ha någon tyngd att bära. I så fall kan dom ju fästas med ett par få stygn i fodret bara, eller med en brosch som sticks igenom både klänningstyget och "ärmtyget" så då behöver du inte oroa dig så mycket över själva infästningen i klänningen Glad
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-02 15:32:47 följande:
    Jo, den har korsettliv, så som du säger så blir det ju i rent dekorationssyfte som de ska sys dit.

Kan man rynka chiffong, eller är det för tunnt? för om man kan det så är det ju bara att rynka den i förväg och fästa i fodret som du föreslog..
    Ja du kan rynka i chiffong Glad
    Behandla brudklänningen som om det vore vilken klänning som helst. Så länge du inte syr i yttertyget så kan du ju lätt ta bort det utan att något syns liksom. SÅ var inte rädd för den. 
    Och förbered så mycket du kan innan Glad 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-02 16:17:40 följande:
    Jag är inte rädd jag kan.. hmm.. sy.. Flört ska bli mitt nya ledord!
    hehe.. precis Skrattande
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-03 15:07:19 följande:
    Nu har jag varit och införskaffat tyg, men då inser jag genast ett problem! om man fållar det så blir ju den kanten mörkare, om ni förstår hur jag menar, eftersom tyget blir dubbelt. 
    men så vill jag ju inte ha det, eller det var iallafall inte så jag hade sett det i mitt huvud. Kan man göra på något annat sätt?
    Snacka om att man inte är van att sy i sådana här material, nej tacka vet jag att sy i linne, eller ännu bättre i lammskinn..

hjälp.. Skäms 
    Tja ett alternativ är ju att zickzacka kanten med tät inställning ett par varv. 
    Du måste ju på något sätt låsa trådarna och hur du än gör så kommer du att få en synlig kant...
    Om du hellre syr axelbandet som en "tub" så det blir dubbelt tyg så kanske du kan gömma sömmen i ett veck? 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-03 16:47:10 följande:
    Tubidén går bort, däremot zickzackningen ska jag prova, tack!
    Tänk bara på att inte välja det allra tätaste, det blir bättre resultat om du syr 3-4 ggr istället än att sy bara en gång.

• Chicita

Jag tyckte att det var snyggt med långa ärmar faktiskt Glad

Men du måste känna själv att du är bekväm i den längd du väljer.
    3/4-dels ärm är också rätt snyggt men jag skulle inte gå kortare än så för min del 

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-10 10:49:18 följande:
    Personligen gillar jag ärmar som tar slut precis ovanför armbågen, men det är ju en smaksak.
    Min tanke här är att det kan kännas som att man har mätt fel i så fall, för en ärm som slutar precis ovanför armbågen kommer att bli bara pyttelite kortare än vad tröjan är då.
    Så det är många gånger bättre då att ha en ärm som är markerat kortare eller markerat längre om man inte kan matcha längden perfekt.
Svar på tråden Sytråden