Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Jo jag vet hur man kan se ut när man jobbar i stall Flört
    Även om det är länge sen jag gjorde det nu...

Om du inte vill ha 3/4 så skulle jag valt antingen hellång ärm eller bara en liten cap-sleeve.

Ett tips, om du har ett bra bildbehandlingsprogram så ta en bild där du står likadant, på samma avstånd från kameran med + utan spetstoppen och använd dina bara armar sen och "klistra över" spetsärmarna om du förstår hur jag menar.
    Alltså klipp ur en bit av en arm i olika längd och klistra in ovanpå bilden med spetsärm. Du behöver inte göra det proffsigt, utan bara för att få en liten bild av hur det skulle kunna se ut med olika längder på ärmen innan du klipper 

• Chicita
    Krystal skrev 2012-04-10 13:36:12 följande:

Så här funderar jag på att ha ärmen på klänningen.

Har bara grejat med den ena än så länge och den är bara provisoriskt fastsatt (för säkerhetsnålarna ska inte ingå )

Jag hade den lite längre först, men drog upp den lite i axeln och kom fran till att detta såg inte så tokigt ut. Jag har ett vitt avtagbart axelband ifrån en bh som bas över axeln som är lite inrullat i spetstyget, så att inte spetstyget ska behöva hålla upp klänningen helt själv...vilket gör, märkte jag, att om jag vill så kan jag hasa ner det hela så att den bli baraxlad men spetsten hänger ändå och döjer lite gäddhäng

Det där blir ju jättebra Solig
  • Chicita

Den första eller den näst sista tycker jag Glad
    Den tredje, som avslutas mitt i armvecket ser också bra ut eftersom du får en bra linje mot tröjans nederdel, men risken är att du skulle bli väldigt irriterad i "böjvecket" av den, samt att den ändå riskerar att glida upp och vecka sig på ett osnyggt sätt.

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-04-10 15:19:15 följande:

Tack för input!

Lutar själv mellan 3, 4 eller 5 Tror jag skulle känna mig mest bekväm i dem och de verkar ganska smickrande

Av 3, 4 och 5 så skulle jag välja 5 Glad
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-04-12 19:29:23 följande:
    Hej
    Jag fick hem min bolero som jag beställde tillsammans med min brudklänning, och jag ville ha manchetter på den, ungefär så här:
    men slutresultatet blev inte alls så där utan bara fjuttigt. Så nu funderar jag på att korta av den från 3/4 ärm och bara ha en rak kort ärm ner till precis ovanför armbågen... Jag har aldrig kortat av ärmar förut, är det bara att klippa och fålla upp eller ska jag mäta på något speciellt sätt?
    Jag skulle ha mätt när jag hade den på mig, sen tråcklat strax ovanför klipplinjen med en färgad tråd och provat igen för att se att man får en bra linje (att det blir rakt alltså). 
    Kom ihåg att lämna sömsmån. Om det är fodrat så viker du in fodret lite längre än yttertyget  och pressar med ett strykjärn innan du syr ihop försiktigt för hand. Annars ser man fodret från utsidan (kolla på någon kavaj eller liknande så ser du hur jag menar Glad
    Glöm inte att när du klipper av sömmen/ sömmarna i ärmen så kommer det att börja repa upp sig, så det första du gör är att fästa den sömmen genom att sy några stygn fram och tillbaka över de gamla stygnen. 
  • Chicita
    FelizLane skrev 2012-04-19 15:49:08 följande:
    Jag har en fråga till er tjejer! vill lägga till lite vit tyll på en kortare vit kläning i nederkant.. Men nu undrar jag brudtyll? Eller vanlig tyll? Brudtyllen är ju nästan dubbelt så dyr... 

Någon som kan hjälpa mig med det dilemmat, vad är skillnaden?! 
    Vanlig tyll kan vara grövre och se mer ut som ett myggnät.
    Det bästa är nog om du går in på din tygbutik och känner på kvalitén på plats Glad 
  • Chicita

Ok det ska nog kanske kunna funka som jag tänkte.

Om du tråcklar lite grovt (ca 5-6 mm långa stygn) med dubbel tråd. Börja uppifrån mitt på och gå lodrät ner kanske 3-4 cm. Dra i tråden sen så att det rynkar ihop sig som ett dragspel.
    Om det blir snyggt så syr du lite fram och tillbaka över veckningen på insidan av klänningen för att fästa vecken, försök att inte få synliga stygn på framsidan bara även om du nog måste sy hela vägen igenom för att fästa ordentligt.

Om det inte blir bra när du provar att tråckla för att dra ner klänningen i mitten så måste du nog göra något mer dramatiskt. Men då är det ju bara att dra ur tråckeltråden först, ingen skada skedd liksom...
    Så testa först och se vad som händer 

• Chicita
    J8783 skrev 2012-05-09 20:47:42 följande:
    Tack Chicita, har ju sett dina sykunskaper och du är en mästare på att sy Glad Ska prova. Dum som jag är hur ställer jag in sömmen på tråckling? Jag har en gammal husqvarna (grön) och ingen sån där "fot" för dubbel söm.. Går det att sy kanske på två rader och sen dra i stygnen? 

Mamma kan ju det där, är gammal sömmerska på skinn osv men hon orkar inte "lära" mig just nu.. Kankse ska be henne hjälpa mig åtminstonde hur jag gör med symaskinen.

Jag skulle nog ha trätt en vanlig synål, slagit en stor knut i ena änden och sen bara stuckit den igenom tyget Flört

Jag tråcklar bara på maskin om jag måste. och i så fall syr jag med längsta möjliga stynglängd två sömmar en halv cm bredvid varandra.
    Men jag tycker att det oftast blir bättre när man tråcklar för hand och det går snabbare. Bara liksom "väva" med nålen upp - ner - upp - ner genom tyget, bara framåt hela tiden 
  • Chicita
    J8783 skrev 2012-05-09 21:30:33 följande:
    Såhär blev det med vanlig sytråd och nål. Försökte inte sy utanpå klänningen, men trots tråckling så blev det bara på insidan, och därav sydde jag utsidan också.. 

Ser det dumt ut?
    Det där är ju bara för att se om det över huvud taget skulle se bra ut att få till en hjärtringning utan att klippa sönder klänningen. Så det blir ju lite "klumpigt" så att säga...
    Om du tycker att det känns bra så behöver du märka ut mitten av klänningen ordentligt så att du får sömmen precis i mitten där den ska vara..
    Enklaste sättet är att vända klänningen ut och in och vika den så sömmarna i sidorna ligger emot varandra. (och axelbanden med förståss) och sen ta försiktigt med krita och markera mittlinjen (där vecket är)

Sen behöver du i så fall tråckla och sy mer "seriöst". så att vecken hamnar jämt och ligger snyggt.

Om det ser dumt ut eller inte kan nog bara du svara på. Hur gärna vill du ha den där hjärtformade ringningen och är du nöjd med utseendet på den?
    Jag tycker att klänningen funkar bra med rak ringning, men det är jag det Glad 
    Men om du vill ha en hjärtformad ringning så är det där det enklaste och minst riskabla sättet eftersom du inte tar bort något material. Annars kanske din mamma kan hjälpa dig om du vill göra det på ett annat sätt och känner att du inte vågar klippa till på egen hand
  • Chicita
    J8783 skrev 2012-05-09 21:54:20 följande:
    Jag ska kolla upp detta imorrn. Ska träffa henne då. Jag blev nöjd med själva hjärtformningen, men nja inte nöjd med detta resultatet. Utan mer frågsam på om det fungerar med själva formen utan att se dumt ut. OM jag skulle klippa och sy ska jag sick sacka då? Eller är det raksöm? 

Det är så svårt med att tråckla på maskin. Annars får den väl duga som den är från början..   
    Är klänningen fodrad så måste du ju vika in kanterna så dom hamnar inne i klänningen så att säga och sen sy en raksöm eller "osynlig" handsöm i överkanten.
    Om den inte är fodrad så brukar det bli snyggast att vika in kanten (rulla den så att säga) och sen sy en raksöm eller försiktigt och osynligt för hand...
    Glad 
Svar på tråden Sytråden