Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

J8783 skrev 2012-05-10 01:28:38 följande:
    Den är fodrad. Med nått slags satin? Glansigt matrial.. Tror du det skulle fungera om jag klippte ett jack i mitten och sen sydde ner kanten?

Vill att det ska bli som på denna bild:
    Om du vill ha det som på den bilden så måste du klippa.
    Men jag tror att du ska kolla med din mamma. Vissa tyger är svårare att jobba med och få snyggt. Och om du har klippt en gång så är det ju kört sen 
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-05-10 09:59:45 följande:

Hade jag vait du så hade jag börjat med att kolla var fodret sitter fast. Att det sitter fast i överkant är ju självklart, men är det även fäst i nederkanten? OM inte så kan du vända ut och in på klänningen och gå in mellan fodret och yttertyget. Isf borde du ju kunna sprätta den övre sömmen och göra ett litet rakt klipp på mitten uppifrån. Sen kan man vika ner dessa trianglar (till en snygg linje) stryk på det och sy fast inifrån.

Bra input Glad

Det är himla svårt att ge råd när man inte kan se hur det ser ut ordentligt...
    Men om mamman är duktig på att sy så hade jag nog bett henne om hjälp. Mycket lättare när man får "hands on"-hjälp liksom.
    Satintyger och andra blanka tyger är ofta svåra att sy i.
    Dom repar upp sig lätt, sömmarna blir bubbliga och tyget kan dra sig (speciellt om man inte syr rakt över trådarna utan i en båge eller diagonalt (som det ju blir i det här fallet)... 
  • Chicita
    J8783 skrev 2012-05-10 14:23:59 följande:

Jag kan försöka förklara, själva kanten just innanför bystlinning är nedvikt, och själva det blanka tyget insytt inuti.

Om jag sprättar upp den översta "tyg" kanten och sen viker ner den mer över det glansiga så kanske det fungerar?

Om det inte går att få den mer så, skulle det vara helt okej om den blev en aning lägre vid bröstkorgen. Den slutar annars nån cm nedanför mina nyckelben. Är inte så lång på överkropp, och det var det som störde mig mest.

Men, då finns också alternativet att det ser dumt ut i jämnförelse med "kanten" i armhålorna.

Funderar mer och mer på en annan klänning istället. I vitt. Hm vad tycker ni? Skulle en vit chiffong klänning med satin fodrat göra att en svart body lyser egenom?

Ber om ursäkt att jag är väldigt jobbig i detta, *skäms*

Förstår inte riktigt din förklaring där tyvärr...

Jag hade en svart underklänning till min vita brudklänning och den var bara i två lager, yttertyg (skulle vara halvsiden men verkar vara något syntetmaterial istället) och ett vanligt foder och man såg inte underklänningen igenom.
    Men det beror ju på hur tjocka tygerna är. Risken finns om det är chiffong. Men det är väl bara att prova Glad 
  • Chicita
    J8783 skrev 2012-05-10 21:12:36 följande:
    Ok. Men jag tror jag lägger ner detta med denna klänningen. Orkar inte det kommer inte bli som jag vill.. Mamma kan inte hjälpa mig. 

Har beställt en vanlig vit så får vi se, tack Chicita iallafall
    Uppskattat hjälpen från er Solig
    Synd att hon inte kunde hjälpa Obestämd
    Men då har du ju i alla fall den här som reserv ifall den vita inte funkar Glad
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-05-14 22:52:03 följande:
    Nu är det lite ångestdags... Min klänning skulle ha spets över hela tyget. På överdelen är det på plats. Ser bra ut. I midjan skall ett rynkat satinband dela av kjol och överdel. Sedan skall kjolen täckas av samma spets som överdelen. Men det ser för j-ligt ut! Det blir för mkt med den spetsen. Det blir gardin. Det blir fult...! Jag har idag köpt vit brudtyll och ska prova att rynka den och ha över kjolen istället för spetsen. Var inne på den tanken innan jag började sy klänningen o hoppas så att det ska se bra ut o kännas rätt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jo, köpa en enkel klänning i nån vanlig konfektionsbutik, men det var ju inte så jag drömt att det skulle bli...

Ville bara gnälla lite...
    För min del så måste jag ju säga att jag tycker att det är snyggare med delvis spets bara... Så brudtyll kan nog vara en bra idé till kjolen.
    Om du vill att spetsen ska gå igen i kjolen så kan du kanske låta en spetskant titta fram längst ner?  
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-05-14 23:04:11 följande:
    Det var en intressant tanke. Ska klura på det. Dock är kjoltyget turkost o spetsen vit, tror du det kan funka iaf?
    Om du testar att nåla fast brudtyllen först, och sen liksom "fäster spetsen" på insidan av tyllen längst ner så att en kant sticker fram under kanske? 
    Eller om spetsen ska komma fram under den turkosa klänningen och se ut som om den hör hemma hos en underkjol...

Du kan ju testa dig fram om du ändå har materialet hemma liksom Glad 
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-05-14 23:13:38 följande:
    Den idén kändes lockande, ska undersöka det. Har ju en vit underkjol fastsydd i den turkosa. Tack för tipsen!Glad
    Så lite så... ibland är det dom där små detaljerna som gör det. 
    Och det kostar ju inget att försöka om du nu ändå har materialet som sagt Glad
    Det kanske även skulle gå att göra spetsapplikationer på tyllen om det känns som att det saknas något. Men det är ju betydligt mer arbete att klippa ut spetsdetaljer och applicera på tyllen för hand. 
    Du får visa bilder sen på dina försök så kanske vi kan ge lite konstruktiv kritik.
    Det kan vara bra med ett par fräscha ögon ibland när man har stirrat sig blind ett tag 
  • Chicita

Hehe ja jag fick några sammanbrott och funderade på att klippa upp "skiten" till dammtrasor ett antal gånger Flört
    Och även nu, om man tittar närmare på den så ser man felen, men dom är maskerade från utsidan. Man måste vända klänningen ut och in för att se mina nödlösningar.
    Exempelvis banden på ärmarna sitter ju på två koniska delar som är vända med smalaste sidan mot varandra.
    Försök fäst ett brett relativt stelt band där och få det snyggt Tungan ute 
    Jag har aldrig haft så tätt mellan nålarna någon gång. I princip satt dom på samma avstånd som stygnlängden på maskinen och då jag ville ha en rätt osynlig söm men inte vågade chansa på att sy fast banden för hand (sömmen blir ju inte lika fast och stark) så ställde jag in maskinen på 1,5 mm långa stygn och tyget fick ju absolut inte dra sig för då skulle det bli en riktig katastrof.

Och halsringningen ville inte alls funka. Jag vändsydde den även fast jag skulle ha band, för att få en fin skarp kant. Men infodringen som jag gjorde stämde inte överens i storlek även fast jag använde samma mönster. Jag måste ha ställt in sömsmånen fel när jag klippte till eller när jag ställde in stödet på maskinen.
    Så det fick jag ta bort, sprätta upp sömmar och sy om igen flera gånger och när jag väl fick det på plats så såg jag att det skulle bli allt för klumpigt med bandet också. Så det var bara att ta bort hela infodringen som jag slitit så hårt med...
    Bandet runt ringningen "draperade" jag. Så i hörnen är det sytt över bandet för att vecket ska ligga på plats. Det är ju inga perfekta 90-gradersvinklar någonstans, så att få till det med dolda sömmar på insidan av hörnen skulle ta en evighet och jag hade inte hur mycket band som helst ifall något gick fel. Och det var sista biten av det bandet som fanns på affären också...

Underklänningen är delvis sydd i foder och delvis i äkta siden. Sidentyget är ärmar och ok-del / ringning. 
    Det visade sig att min tanke inte funkade sen, jag kunde inte fästa underklänningens ärmar i underklänningen och ha den som en separat klänning liksom (att jag tog på mig lager på lager som man ska göra) för ärmarna blev för tunga för den konstruktionen och vill dra av klänningen från axlarna. Visst hade det rättat till sig sen när överklänningen kom på och höll fast den undre liksom. Men jag ville inte stå på min stora dag och brotta mig in i klänningarna. Så jag sydde fast underklänningens ärmar i sömsmånen på överklänningens ärm. Men det är ju ingen som ser...

Så ja jag har också fått mina små härdsmältor där allt bara var skit... 
    Flört 

• Chicita

Jag har inte sytt någon själv, men jag letade på den här beskrivningen om hur man knyter en "scrunchy tie" (vilket är den vanligaste typen för bröllop)
    http://www.tomsawyerwaistcoats.co.uk/store/showitemHOW-SCRUNCHIE.aspx

Det ser ut som om du syr den nästan som en halsduk, men att du syr veck på den bit som ska vara runt halsen så att den blir smalare.

På sysidan är det en tjej som lagt ut hur hon sydde en. (ca 5 inlägg ner förklarar hon och sen lägger hon ut en bild.
    http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5602 

Jag skulle nog ha sytt den i dubbelt tyg i alla fall så att den kan puffa till sig och rynka sig snyggt utan att man ser någon infållning 

Hittade en till beskrivning här på Bröllopstorget:
    -----------------------------------------------
    Vi lät sy upp en kravatt hos sömmerskan som fixade min klänning. Sidenyget (40 cm) gick på 100 kr och arbetet på 200 kr.

En halvbra beskrivning hur du syr kravatten:

Gör ett rör av tyget som är 17 cm brett och ca 130 cm långt (kan funka med 120 cm, men inte kortare). Ändarna kan sys helt raka eller om man vill spetsiga (som på en väldigt bred slips). Vänd ut-och-in på röret så att den fina sidan av tyget kommer utåt och sy igen det sista. 
    Sedan gäller det att få till snygga veck på kravatten så att den delen som ska vara runt halsen inte blir fullt så bred. Bredden ska bli ca 6 cm i mitten på röret.
    Lägg tyget horisontellt framför dig. Vik 2-4 veck på valfritt sätt, nåla fast och använd strykjärn så att vecken blir fina.
    Sy fast vecken med raksöm, en gång tvärsöver mitten på tyget och så ca 20-21 cm på vardera sidan om mitten (mät på M2B).
    Stryk tyget så att inga veck syns i änderna på röret.
    Klart! 

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-06-01 11:06:41 följande:
    Tack! Nu får jag sätta mig ner och klura lite Solig  (jag återkommer när det börjar jävlasTungan ute)
    Gör så Solig
    Problem är till för att lösas.

Jag håller exempelvis på med en blågrön variant av min brudklänning nu som jag ska ha på medeltidsveckan ( i alla fall någn dag, den kommer bli både tung att ha på sig och bökig att hantera). Och jag var övertygad om att jag skulle ha samma fyrkantiga urringning som på brudklänningen.
    Meeeen så blev det ju inte Skrikandes 
    Det fick bli en båtringning istället... Och nu när jag ser på den där den sitter på provdockan så måste jag nog erkänna att det var en mycket bättre modell till just den här klänningen...

Så alla "fel" är inte fel. Det kan göra saken bättre ibland Skrattande 
Svar på tråden Sytråden