Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Det låter som att du kan få din drömklänning då Solig

• Chicita
    Vingilot skrev 2012-06-27 23:10:28 följande:
    Hjälp, nu är den klar!Tungan uteFörvånadSkrattande
    Var snälla och ignorera mitt flottiga hår, osminkade fejs och knäppa min...!Skäms Men fröken "Inget-jag-gör-blir-någonsin-tillräckligt-bra" känner sig för ovanlighetens skull faktiskt ganska nöjd. Hoppas nu bara att alla sömmar håller. Det är alltid min mardröm...
    Vad bra den blev Solig
  • Chicita
    EmelieKarlsson skrev 2012-06-28 02:17:07 följande:
    Sitter och pular lite med slöjan. Har tänkt sy dit sidenband i kanten. Någon som har förslag/ kan förklara hur jag ska göra detta utan att männen med vita rockar ska komma och hämta mig? ;)
    Vika och nåla väldigt noga Flört
    Nej men det där med kantband är väldigt svårt. Jag tror nästan att det lättaste är att sy för hand faktiskt för då kan man kontrollera att nålen går igenom bandet på båda sidor
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-03 14:36:26 följande:
    Har ju sytt om en bolero som jag beställde billigt från nätet (och som inte alls var bra när jag fick hem den) ch idag när jag provar klänning och bolero tillsammans så  är ju boleron kritvit och klänningen ivory och det ser lite tokigt ut.. 

Så Chikita, du som har te-färgat, hur gick du till väga? Varmt eller kallt vatten, hur länge och hur starkt? Har lite småbitar som jag kan provfärga innan så jag behöver inte lägga i boleron direkt, men finns det något typ "recept"?? Eller är det bara att prova sig fram?
    Det är bara att testa.
    Jag har färgat i relativt varmt vatten.
    Först hade jag i en kanna hetvatten (från vattenkokaren) i en kastrull där jag lät tepåsarna dra en stund.
    Sen hällde jag i lite kallt vatten i en vanlig plasthink och hällde sen på teet. Första gången jag provade så hade jag i 4 tepåsar till en sån där normalstor hink. 
    När det var tillräckligt kallt för att jag skulle kunna stoppa ner händerna utan att bränna mig, men det fortfarande kändes varmt så stoppade jag i slöjan.
    Jag lät det ligga i ca 30 min och rörde om lite då och då. Den blev nästan brun...

Så när jag provfärgade tygbiten för klänningen så använde jag bara 1 tepåse för samma mängd vatten.
    Jag tänkte att det var bättre att göra om det flera gånger än att få för mörk färg. Och jag lyfte upp biten flera gånger för att kolla nyansen.
    Provbiten blev väldigt mycket mörkare än Ivory kan jag ju säga. Men det beror nog väldigt mycket på hur mycket tyget suger åt sig också.

Testa försiktigt, bara en påse, rätt mycket vatten (ta ur påsen när du lägger i det du ska färga Flört ).
    Och rör runt hela hela tiden, annars blir det fläckigt. 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-03 15:04:43 följande:
    Tack! Återkommer med resultat Solig
    Det ser jag fram emot Glad
  • Chicita

Jag tror inte att det mattas av. Men jag har inte provat med flera bitar på raken.
    Men det är väl ändå bättre att det blir för lite effekt än för mycket, så det kanske inte gör något om styrkan har avtagit? 

• Chicita

Du kan ju alltid prova att tvätta den och se hur mycket av färgen som släpper ifall du skulle vilja göra om det Glad
    Te-fläckar brukar vara svåra att få bort utan blekmedel (vilket ju är bra när man försöker färga). Men om du har tur så tar det bara bort det dassiga och ger tillbaka lite lyster

• Chicita

Jag brukar tipsa om det där med snören (eller rättare sagt band, bomullsband brukar vara bäst för det glider inte lika lätt när man knyter)

Om du syr fast två band på insidan av klänningen.
    Ett under varje skinka så att säga (alltså i den höjden) och sen fäster du två till band längre ner, inte ända ner mot golvet tror jag, men en bra bit ner, också på insidan av klänningen.
    När du sen knyter ihop det övre bandet med det nedre så kommer klänningen att lyftas upp.

Här har du en tjej som pratar lite om olika alternativ för att fästa upp släpet

">

• Chicita
    FruNovember skrev 2012-07-03 20:02:23 följande:
    Jag lånar också lite av tråden och hoppas på hjälp från er kunniga Jag har hittat den perfekta klänningen på etsy, men säljaren svarar inte på min förfrågan.. Undrar nu om ni tror att den här klänningen är jätteavancerad eller något en lagom sykunnig person kan få till? www.etsy.com/listing/103135246/jojo-balance Tusen tack på förhand!
    Jag tycker att det ser ut som om det är uppbyggt runt en korsett. 
    Egentligen är det ju en korsett där det är en enkel A-line kjol fastsatt på i midjan, och sen lager / volanger av olika material. Sen är korsetten delvis klädd med samma spetstyg som utgör det översta kjol-lagret.
    Så det är en hel del pyssel och jag tror inte att du hittar mönster någonstans.
    Men om du kan köpa en korsett som sitter bra och utgå från den så är ju halva jobbet gjort Flört 
Svar på tråden Sytråden