Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Ja jag tänkte sy en ny klänning till medeltidsveckan 2012. Skulle färgat min brudklänning, men det verkar vara för mycket syntet i tyget (en sidenblandning) för att det ska ta åt sig färgen ordentligt. Har provfärgat på en liten bit, och det gråa som skulle bli, vart knappt märkbart. Nästan så att tyget bara såg lite smutsigt ut, men nog uppfattade jag det som vitt fortfarande...

Men jag älskade modellen så det får bli samma modell, men nytt tyg Glad 

• Chicita
    Aleta skrev 2011-12-01 07:48:30 följande:
    Ja, din brudklänning är jättesnygg!
    Då kanske vi ses.

Vi har i alla fall redan bokat tältplats och min man har lovat att följa med.
    Jag har funderat hit och dit på vad jag ska sy till honom, men nu har jag bestämt mig för att vi ska göra en shoppingrunda på marknaden och ekipera honom där. (Inte kul att lägga ner jobbet att sy och sedan gillar han det inte, nu får han prova och välja själv.)
    Det blir ju en kul grej samtidigt att hitta något han gillar (han är lite skeptisk till hela medeltidsgrejen ).
    Dottern och jag ska försöka övertala honom att han ska ha en bockstensmantel med struthätta!

Bockstenmantel i mörkbrunt ylleStruthätta i mörkbrunt ylle
    (Bilder från urda.se, jag och dottern köpte mantlar av dem på marknaden förra året. Sååå sköna!)

Vi är där mellan den 5-9/8 så vi kan väl se till att vi syns om inte annat, om ni är där samtidigt Skrattande
    Har ni någon marknad närmare er innan medeltidsveckan så dra med honom på den så han kan handla kläder där, eller i alla fall se hur folk klär sig.
    Många blir "anti" för dom tror att det är typ potatissäck och barfota som gäller, och inser inte vilket mångfald det finns att välja på...

Min gubbe var också anti först, innan jag sydde hans första uppsättning och han insåg att det ju var i princip som vilken tröja och byxor som helst, fast i linnetyg. Svalt och skönt dessutom Glad
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-12-01 16:35:00 följande:
    Då är vi där ungefär samtidigt.
    Vi tältar på närmaste campingen. 
    Den tältade vi på första gången vi var på medeltidsveckan. Och dom har bytt ägare sen dess... 
    Men då var toaletter och duschar otroligt misskötta och vi betalade hutlöst för vår plats.
    Nu bor vi på Clarion Collection hotel Wisby Glad 
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-12-01 17:47:39 följande:
    Ooooh!
    Hotell, vad skönt!

Vi snålar för att kunna köpa dyra mantlar.  
    Hotellet ingår i den kedja jag jobbar på... Så jag bokar relativt billigt... Blir billgare för mig, maken, hans bror och dennes sambo att bo 4 nätter på hotellet än vad det var för oss två att campa första gången vi var till Visby Flört
    Men det är tack vare att personalen var så shysst och gav oss en rabatt som vi egentligen inte skulle få så här långt i förväg. Men jag vill gärna planera i tid. Och dom vill gärna ha oss där... Så då gjorde vi en liten deal oss emellan... Glad
  • Chicita
    Klantus skrev 2011-12-01 18:03:40 följande:
    Är det mönstret från din presentationsbild du har sytt? Har sytt en sån oxå :) Den är finfin..
    Oj förlåt jag missade dig Klantus...
    Ja men jag har modifierat det. Mönstret på klänningen är i stort sett identiskt, men jag har gjort en annan ringning än vad som finns på mönstret och ärmarna är helt min design så att säga.
    Nästa klänning kommer ha samma ringning och samma ärmar, men jag har tänkt göra den lite vidare i nederkant eventuellt. Eller möjligen lite längre bak så jag får ett litet släp. Tanken är ju att den ska vara en "adelsklänning" utan att någon ska behöva ifrågasätta om man är adel eller borgare. Snarare ska det vara gränsande till kunglighet hade jag tänkt Flört 
    Funderar på att kanta den med päls från kaninpälsen som mamma hade i sin garderob när vi rensade ur den. Den har redan fått offra en bit av en ärm för att göra en väska till makens bröllopsklädsel Skrattande 
    Aleta skrev 2011-12-02 19:49:46 följande:
    Perfekt!
     Jepp, få se hur det blir nästa år dock. 
    Reglerna för personalpris är ändrade, och jag vill inte chansa på att boka 3 månader innan vi ska åka. Risken är ju att man blir helt utan då. Eventuellt bokar vi någon lägenhet någonstans och sen ser vi om vi kan få loss boende på hotellet 3 månader innan. Om det inte funkar så har vi ju i alla fall lägenheten i så fall Glad 
  • Chicita
    Klantus skrev 2011-12-02 21:16:20 följande:
    Hihi, ja jag älskar päls :) Har den klänningen i en ganska ljus grön med mörkare gröna kilar.. Sen är ärmarna kantade på insidan med guldband.. Typ.. Så den är ju ingen fattigmansdräkt heller.. Har en riktigt sliten jättefin tunika oxå, som jag har när jag ska se fattig ut.. :) Är så roligt å få klä upp sig så!
    Ja det är jättekul Skrattande
    malin martin skrev 2011-12-02 21:23:20 följande:
    någon som sytt sitt strumpeband? ... behöver lite tips innan jag prova mig fram.
    ska även sy servettringar av tyget som är i tärnklänningen ... tips mottages gärna =)
    Omkretsen på låret + ca 5-7 cm.
    Sy en tunnel av ett fint tyg som är lika bred som ett brett men mjukt resårband, om du vill ha spets på sidorna så sätter du dit det när du syr tunneln (innan du vänder den alltså). Trä i resårbandet, sy ihop ändarna platt ovanpå varandra så att omkretsen blir någon cm eller två mindre än omkretsen på ditt lår. Dra sen ihop ändarna på tunneln och sy ihop för hand. Sätt någon dekoration ovanpå sömmen.

Ska du ha mjuka servettringar? eller hur hade du tänkt dig dom?  
  • Chicita
    malin martin skrev 2011-12-02 21:46:50 följande:
    Ja jag hade tänkt mig mjuka servettringar ... eventuellt bara göra en slät 3cm brett band dubbelsytt som man kan trä på servetterna...men alla tips är välkomna.
    Varför inte sy tunnlar av tyget - trä i en bit najtråd eller annan ståltrådstyp av tjockare modell och sy ihop ändarna (eller sätta någon dekoration där ändarna möts) ? Glad
  • Chicita

Välkommen wiikan Glad

Jag skulle nog rekommendera att du syr en provklänning till dig med av något gammalt lakan eller så. Sy med de längsta stygnen din maskin klarar så det är lätt att sprätta. När den sitter bra, så använd dom isärsprättade bitarna som "mönster".

När det gäller underkjol så är det nog lättast att göra en i tyll.
    Enklaste sättet är att sy en väldigt enkel kjol i bomullstyg som du sen sätter volanger av Tyll på. Börja med en relativt bred volang längst ner (kjolen ska intevara lika lång som ytterklänningen, men tyllen som är längst ner ska ju vara lika lång som klänningen eller strax under fullängd. Om du förstår hur jag menar
    Sen sätter du en ännu längre volang en bit ovanför denna som täcker den nedersta, och sen en till ovanför denna... Tyllen ska alltså sluta på samma nivå i nederkant, men det brukar räcka med tre eller fyra lager tyll och alltså ska dom delas upp så att den yttersta /översta volangen börjar där vidden på kjolen börjar, sen en ungefär på mitten av detta och en långt ner.
    Förstår du hur jag menar? Kan inte rita upp tyvärr...

Tack Glad
    Om du aldrig har varit där och får möjlighet någon gång så rekommenderar jag det verkligen Skrattande

• Chicita

Jag är inget proffs på drapering. Men jag tänker mig att det enklaste är att du i princip sträcker ut mönstret till dubbla bredden (eller det som bäst ger dig den mängd av drapering du vill ha) och sen rynkar ihop det och syr fast det räta mot räta på den bit där det ska sitta, sen får du ju vränga den biten ut-och-in (eller rättare sagt rättvända) och då borde du ha fått drapering över bystdelen...

Men om du gör så så kommer du ju att få sömsmånen synlig i och för sig nu när jag tänker efter.
    Tror du måste göra bystdelen i 3 lager då... chiffongen, brudsatinet och foder.
    Jag skulle nog ha tagit och draperat på fri hand över bystdelen (satt upp brudsatinet på en provdocka, eller trätt det över en stoppad tröja eller nåt), tagit en stor bit chiffong och helt enkelt börjat drapera och nåla tills jag var nöjd. Klippt bort överflödet och sen vändsy det med fodret

• Chicita
    wiikan skrev 2011-12-09 15:29:31 följande:
    Låter som en vettig plan.... Har ingen docka. Får göra ngt provisoriskt om jag inte får tag på någon jag kan låna av någon... Jaja. Det löser sig!! Fantastiskt skönt att ha någon att bolla allt det här med! Vi har inte berättat för någon om att vi ska gifta oss. inte ens dottern som ska få klänningen vet att det är till vårt bröllop utan "en fest vi ska på efter jul" ;) hehe min mamma är grym på att sy men vi vill att alla ska få veta och få inbjudan till brölloppet samtidigt. OM jag har svårt att hålla mig?!?!?! Haha... Näbbklänningen är så pass klar nu att jag ska fästa underkjolen, brodera livet med lite pärlor och sedan fålla. Klar på sammanlagt några timmar bara!!! Trodde det skulle ta längre tid!!! - Vad säger ni föresten om hur ett "band" i midjan påverkar om man ser kortare ut eller om det med döljer och "håller in" och ger en slankare midja ???? -
    Vad kul det låter. Spännande att ingen vet än, vi höll det hemligt ett halvår ungefär, sen berättade vi för ena tärnan och någon månad senare drog hon ihop en middag där vi berättade för de som skulle bli marskalker (på vårt önskemål). Och senare på kvällen så berättade vi för makens föräldrar Glad

Mamma var den första som fick veta eftersom vi mer eller mindre använde det som "muta" för att hon skulle acceptera att hon behövde flytta in på ett vårdhem nu när hon var så sjuk och det funkade...

Det där med band i midjan beror helt på modellen på klänningen, och utsmyckningar i övrigt.
    Det kan både accentuera midjan och få den att verka smalare, och dela upp kroppen så man ser kortare och bredare ut. Så det enda sättet att veta om det passar på din klänning eller inte är att prova. Sy klänningen först och testa med ett sidenband eller något sen.
Svar på tråden Sytråden