Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

1700tal skrev 2011-07-20 15:53:43 följande:

Får jag förresten fråga er som har ställbara dockor (har du oxå en diana, chicita?) om det går att nåla i dockorna? De dockor jag klämt och kännt på av andra märken har varit i tunn plast. Jag har bara en byst (inte ställbar) men den är nålningsbar. Men skulle vilja ha en ställbar...

Oj men förlåt 1700tal...
    Jag missade det här totalt... Skäms

Min docka går bra att nåla i, men det är en gammal modell. Tunn plast men med ett blått strävt tyg utanpå
  • Chicita

Hedvig007: Prova Simbra Siden (googla namnet) dom har jättemycket fint.

LisaEleonor: Jepp, Korps är en av dom jag länkar till på min bröllopshemsida... Men jag vill också känna på tygerna, så det är mest där problemet ligger för mig Flört
    Bearbetar min tygaffär i stan att dom ska ta hem vadmald eller ylle i  en ljust grå färg i en kvalité dom redan har hemma.
    Bra tips dock... jag brukar träffa på Korps på medeltidsmarknaden i Leksand också, men i år hann jag inte stå och kolla på deras tyger när vi var där för jag försökte hjälpa min brudtärna att hitta dekorband till sig och marskalkerna mm (lite får man ju offra liksom Flört)

• Chicita
    LisaEleonor: Jo provbitar kan man ju få hem, men det kan vara svårt att bedöma hur fallet blir på tyget på en liten bit bara... Och när det gäller en mantel som har så stora tygstycken så är ju fallet A och O tycker jag...
    Men om inte "min" affär kan ta hem åt mig så blir det att handla av Korps nästa år i Leksand Glad

Aleta: Svartakatten är också jättebra...
    När det kommer till dekorband så rekommenderar jag www.vasenhantverk.se
    Dom har rätt mycket att välja på och snabba med leveranser är dom också Skrattande

ClaraH: Ja visst är det underbart Skrattande
    Det blir en helt annan sak att sy när man kan prova ordentligt och inte stå och försöka nåla på sig själv liksom...
  • Chicita
    Picnick i det gröna skrev 2011-07-25 20:01:34 följande:
    Hej kära sytråd!

Idag fyndade jag en härlig underkjol med mycket effektfullt fluff!
    Problemet är bara den är begagnad och såldes i befintligt skick och har en rätt otäck reva.
    Förhoppningsvis går det att laga enkelt, men vill höra om ni sykunniga har några tips.
    Det känns nämligen som om materialet lätt skulle gå sönder mer om man är oförsiktig och har fel metod..Obestämd
    Har lite svårt att säga vad det är för material.. är inte så kunnig på det. Men det är rätt styvt och "plastig" och fransar lätt.
    Det finns textillim på tygaffärer som är till för tyger som fransar lätt.
    Jag skulle nog överväga att använda det till att stärka upp kanten innan jag började sy. Men känns tyget skört så är det bästa att sy för hand för då har du koll på tyget och det är ingen risk att det fastnar i matningen på maskinen...
  • Chicita
    Picnick i det gröna skrev 2011-07-26 15:41:47 följande:
    Tack!

Jag tänkte mig något sånt. Jag har använt mig av något förr som kanske är mellanlägg(?). Som stärker tyget och som klistrar/smälter när man stryker på det. Men det känns som om kanske själva kjolen med smälter om man skulle stryka på den Obestämd 

Men textillim verkar ju kanon då! Limmar man bara på kanten så det stelnar, eller ska man limma på någon tygkant runt om?

Sy för hand  hade jag nog tänkt göra, då det känns skonsammast. 
    Du ska nog inte stryka kjolen... Det har du nog rätt i när du tänker så. Mellanläggen kräver ju rätt hög värme för att fästa och om det är ett syntettyg så kan det smälta då och bli ännu värre...

Precis, man klistrar bara precis på kanten så att det inte repar upp sig. Som jag har förstått så behövs ingen extra remsa, utan det ska bara fästa fiberna mot varandra och hindra dom från att repa upp sig när man hanterar tyget.
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-07-26 16:56:36 följande:
    Jättebra tips!
    Det ska jag komma ihåg till framtiden.

Kan man använda textillim för att limma på ett nätaktigt tyg ovanpå ett annat?
    Håller det? (Och syns limmet eller ej?)

Jag har ett tyg från 20-talet som jag tyvärr råkade förstöra när jag skulle försöka ta bort fläckar. (*Skäms och rodnar*)
    Det ligger i en låda i silkespapper, för slänger det gör jag inte. Det har blivit så skört att det inte håller ihop.  
    Det är en sådan här:
    www.vintagetextile.com/new_page_118.htm

Ojdå... det skulle jag nog hört med någon som jobbar med gamla tyger. Typ en konservator eller liknande.
    Maila något muséeum som har textilier och hör om deras konservator kan svara på det, eller om dom vet någon som skulle kunna hjälpa dig.
    Det kändes inte som ett tyg jag skulle våga experimentera med Obestämd
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-07-26 17:02:25 följande:
    Nej, jag vet, dumma, dumma jag.
    Nja, det skulle jag nog inte säga.. jag har också förstört tyg när jag försökt rädda dom...
    Men för att gå vidare så kan det nog vara värt att höra med en expert. Det går säkert att fixa Glad
  • Chicita

Vilken bra start ClaraH Skrattande
    Men ja jag håller med dig. Jag är mer perfektionist när jag syr själv än när jag handlar kläder.
    Men samtidigt tycker jag att om det är hemsytt så ska man kunna se det också, det ligger ju ändå en hel del blod, svett, tårar och kärlek i det man sytt, och det borde ju få synas...

• Chicita

Nu har jag tagit mig i kragen och fållat upp svärmors klänning.
    Jag har dragit länge på det eftersom jag skulle vara tvungen att sy fållen för hand om jag skulle ha en osynlig fåll och jag har inte riktigt haft tid till det.
    Men så minndes jag att hon hade gillat ett grönt dekorband som jag hade hemma, men som jag inte riktigt tyckte passade färgmässigt till hennes klänning. Så jag smackade dit det längst ner, så vips blev den lite mer medeltida också *S*
    Har även sytt hennes hätta i sammet och siden med pärlbroderier samt ett Y-bälte där jag använde grön sammet (samma som hättan) och det gröna dekorbandet jag använde till klänningen. Så nu är hennes kläder helt klara...

Åååh vad skönt det känns...
    Nu ska jag försöka fålla upp min klänning och sätta på dekorbandet längst ner. Sen alla småsaker som ska göras på dom andra kläderna som är kvar... Och sen - beroende på hur mycket tid jag har så ska jag sy på pärlor på min klänning eventuellt...
    Den är fin som den är även utan pärlor. Men jag vill gärna få dit dom så jag kan "känna mig lite rikare" så att säga *S*

Svar på tråden Sytråden