• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Tinzi

Mina budgettips!

Göra egen Buffémat , vi gör potatisallad, pastasallad, kycklingspett, och sen rökt helsida av Lax i olika smaker, samt en Mozzarella och tomatsallad (är halvspansk så lite influerat därifrån)

Köper Vin på 5 L tetra från Tyskland och häller upp i egna flaskor m. egen etikett på = MKT billigare.

Har köpt en Kinaklänning !

Köpt billiga tärnklänningar på Bonprix.

Köper tårtor på CityGross (vita prinsesstårtor, 15kr biten)

Ja det var en del av det, handlat mkt pynt mm. på Ebay, och köpt billiga snygga skor på Deichman!

• Imke1977
    Tinzi skrev 2012-01-02 17:49:28 följande:
    Mina budgettips!

Göra egen Buffémat , vi gör potatisallad, pastasallad, kycklingspett, och sen rökt helsida av Lax i olika smaker, samt en Mozzarella och tomatsallad (är halvspansk så lite influerat därifrån)

Köper Vin på 5 L tetra från Tyskland och häller upp i egna flaskor m. egen etikett på = MKT billigare.

Har köpt en Kinaklänning !

Köpt billiga tärnklänningar på Bonprix.

Köper tårtor på CityGross (vita prinsesstårtor, 15kr biten)

Ja det var en del av det, handlat mkt pynt mm. på Ebay, och köpt billiga snygga skor på Deichman!
    Hade ni tänkt pynta tårtorna själva sen? Hur tänkte ni göra det isåfall?
  • Jossen

Tack för "3-rätters tipsen"!

Mousse borde man väl kunna göra och frysa in ett tag innan, och ha som efterrätt?

Till förätt kan man ju också ha sådana krustader med någon röra, som man kan göra ett par dagar innan.
    Som någon skrev, huvudrätten är ju svårast att göra, om man vill ha den varm. Vilket vi gärna önskar!

daniiel skrev 2012-01-02 13:42:02 följande:
    Vi hade 3-rätters och var ca 60 personer.

Förrätt: Ros av parmaskinka med honungsmelon och örtcreme.
    Bra, för allt kan serveras kallt och inget behöver tillagas. Mycket gott dock.

Varmrätt: Helstekt fläskfilé med potatisgratäng, ugnsstekta grönsaker och cognacsås.
    Billigare, men lika gott, är ju fläskytterfilé. Man kan ju välja en kall potatissallad till och valfri sås.

Efterrätt: Chokladbrownie med grädde, serverad på bärspegel.
    Brownie går ju göra i långpanna länge i förväg. Antingen vispar man grädde till eller så köper man glass och serverar med en glasskula till. Då behöver man inte tillaga något :) Bärspegel är ju bara en bärsås, vilket är gott till och det går ju förbereda väldigt långt innan.

Senare på kvällen hade vi bröllopstårtan :)
    Daniiel, hur gjorde ni för att förbereda eran mat?

Vi kommer hyra in serverings- & kökspersonal oavsett vad vi serverar. På vår bröllopsfest ska ingen utav gästerna behöva arbeta i köket:)
  • Dolly P
    MGJR skrev 2012-01-02 16:12:38 följande:
    Vi ska gifta oss den 4 augusti och funderar också på detta med buffé. Är det riktigt varmt ute så vill jag inte tvinga mina gäster sitta stilla i flera timmar o bara äta. Vi tänkte som såhär; istället för förrätt så har vi lite matigare snittar o tilltugg vid ankomst. Huvudrätten blir en grillbuffe av olika typer av kött o fisk, potatis i olika former både varm o kall samt såser, sallader och bröd. Efterrätten tror jag vi skippar o bara har tårta istället. Låter detta bra eller lite fattigt?
    Låter lite som vi tänkt ha det. Vi ska grilla allt på plats. Alla kommer delas in i olika "arbetslag". så alla kommer hjälpa till med maten. På så sätt blir det inte så stelt heller.Skrattande
  • Jossen
    Dolly P skrev 2012-01-02 20:11:07 följande:
    Låter lite som vi tänkt ha det. Vi ska grilla allt på plats. Alla kommer delas in i olika "arbetslag". så alla kommer hjälpa till med maten. På så sätt blir det inte så stelt heller.Skrattande
    Vilken rolig idé! Då får de ju verkligen chansen att lära känna varandra lite!
  • Tinzi
    Imke1977 skrev 2012-01-02 19:37:39 följande:
    Hade ni tänkt pynta tårtorna själva sen? Hur tänkte ni göra det isåfall?
    Det ingår 1 ros/enklare per tårta :) vi bet. väl extra för våra namn på en av tårtorna bara sen :)
  • daniiel
    Jossen skrev 2012-01-02 19:49:22 följande:
    Daniiel, hur gjorde ni för att förbereda eran mat?

Vi kommer hyra in serverings- & kökspersonal oavsett vad vi serverar. På vår bröllopsfest ska ingen utav gästerna behöva arbeta i köket:)
    Vi hade vår middag i en festvåning på ett hotell, så de lagade och serverade all maten :P Men vi hade nog valt något liknande även om vi hade lagat till allt själva.
  • Imke1977

Det verkar stört OMÖJLIGT att få tag på en sminkös här i Gävle. Har verkligen letat överallt och sökt igenom mina vänner om nån känner någon. Har kontaktat dom jag fått tips om men INGEN har svarat.
    Så, nu har jag ändå fått boka in mig på make up store för 1495!!! Och jag som hittade en jättebra och billig hårfrissa för bara 700 kr inkl provuppsättning. Nu blir det ändå massa pengar.... Suck.
    Visserligen får jag smink för 495 kr och så är det provsminkning till oxå. Men ändå..... Blääää

Jag kollar igenom budgeten hela tiden och verkligen söker och söker efter sätt att spara pengar. Men jag vette sjutton om vi kommer kunna hålla budgeten..... Jag hoppas, men vi får se.

• Styrka
    Imke1977 skrev 2012-01-05 18:34:25 följande:

Det verkar stört OMÖJLIGT att få tag på en sminkös här i Gävle. Har verkligen letat överallt och sökt igenom mina vänner om nån känner någon. Har kontaktat dom jag fått tips om men INGEN har svarat.
    Så, nu har jag ändå fått boka in mig på make up store för 1495!!! Och jag som hittade en jättebra och billig hårfrissa för bara 700 kr inkl provuppsättning. Nu blir det ändå massa pengar.... Suck.
    Visserligen får jag smink för 495 kr och så är det provsminkning till oxå. Men ändå..... Blääää

Jag kollar igenom budgeten hela tiden och verkligen söker och söker efter sätt att spara pengar. Men jag vette sjutton om vi kommer kunna hålla budgeten..... Jag hoppas, men vi får se.

Kolla med frisöer om inte hon gör smink oxå då? Det är inte helt ovanligt att frisörer gör det...
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)