• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Januaribruden
    Jossen skrev 2012-01-01 21:06:59 följande:
    Ok "Budget brudar"... Jag har en fundering (eller miljontals, precis som ni;) ) Men en fråga: Om man vill servera 3- rätters, hur kommer man enklast (och billigast utan att servera bjäfs) undan?

Jag tänker alltså på hur vad man kan göra för mat, hur lång tid innan man kan förbereda den, osv?

Säkert har någon av er redan funderat på det och kanske har några tips och förslag?
    Vi kommer ha italiensk trerätters. Vi är 64 st.
    Antipasti till förrät- vi köper kött och ostar färdigskuret från coops delikaessdisk. Marinerar själv oliver, soltorkade tomater och kronärtskocka. Bakar grissini.. Ca 2000 kr
    Cannelonni till varmrätt. Detta recept men med kräftstjärtar istället för hummer och ruccola istället för bönsalladen. http://www.alltommat.se/recept/Laxfylld-cannelloni-med-vitvinssas-1632. ca 2000 kr
    Mörk chokladmousse till dessert. Jättelätt att göra själv. Max 1000 kr

Jag tycker det är billigt iaf! Och förhoppningsvis lätt. Vi gifter oss 14/1 så jag vet efter det :) Kan även tillägga att vi förbereder all mat men under festen kommer vi ha två kockar och tre servitörer.
  • daniiel
    Jossen skrev 2012-01-01 21:06:59 följande:
    Ok "Budget brudar"... Jag har en fundering (eller miljontals, precis som ni;) ) Men en fråga: Om man vill servera 3- rätters, hur kommer man enklast (och billigast utan att servera bjäfs) undan?

Jag tänker alltså på hur vad man kan göra för mat, hur lång tid innan man kan förbereda den, osv?

Säkert har någon av er redan funderat på det och kanske har några tips och förslag?
    Vi hade 3-rätters och var ca 60 personer.

Förrätt: Ros av parmaskinka med honungsmelon och örtcreme.
    Bra, för allt kan serveras kallt och inget behöver tillagas. Mycket gott dock.

Varmrätt: Helstekt fläskfilé med potatisgratäng, ugnsstekta grönsaker och cognacsås.
    Billigare, men lika gott, är ju fläskytterfilé. Man kan ju välja en kall potatissallad till och valfri sås.

Efterrätt: Chokladbrownie med grädde, serverad på bärspegel.
    Brownie går ju göra i långpanna länge i förväg. Antingen vispar man grädde till eller så köper man glass och serverar med en glasskula till. Då behöver man inte tillaga något :) Bärspegel är ju bara en bärsås, vilket är gott till och det går ju förbereda väldigt långt innan.

Senare på kvällen hade vi bröllopstårtan :)
  • msafr05

Låter kanongott! Vi kommer ha en kall buffé (endast varm potatisgratäng) och blir ca 100 gäster. Men är sugen på att ordna någon typ av förrätt då middagen annars går så "snabbt", nån som har nåt mer "billigt och lättfixat" förslag?:)

• daniiel
    msafr05 skrev 2012-01-02 13:47:01 följande:
    Låter kanongott! Vi kommer ha en kall buffé (endast varm potatisgratäng) och blir ca 100 gäster. Men är sugen på att ordna någon typ av förrätt då middagen annars går så "snabbt", nån som har nåt mer "billigt och lättfixat" förslag?:)
    Parmaskinka med något tillbehör, en ostbit, melon, kall sås osv ;)

Paj är ju annars väldigt bra, som serveras kall. Enkelt att göra mycket av och går att förbereda samt att det är väl ganska billigt? :)
  • sanna88

Har inte läst alla inlägg i denna tråd men som vi ska göra är att istället för presenter, så ska vi skriva att man gärna får skänka en slant till festen, tror man täcker matkostnaden iaf.. sen ska vi bjuda på dryck till maten och bar efteråt som gästerna får betala själv, för inköpspris =)

Lycka till!

• Imke1977
    msafr05 skrev 2012-01-02 13:47:01 följande:
    Jag funderade på att göra lite sånna små snittar lr liknande till förrätt. Först tänkte vi ha det vid den här första skålen när brudparet anländer och sådär.
    Men sen tänkte jag att man kanske kunde göra kanske två, tre olika snittar eller nån rulle med en röra i och ha på tallriken till förrätt. Det är ju sådant man kan förbereda nån dag eller två innan. Borde inte bli så dyrt heller om man har någon slags skinkröra kanske och så någon snitt med ost och skinka på lr liknande.
  • Cosy

vi ska ha popcorn och sockervadd när gästerna anländer^^ det är det ingen som väntar sig på ett bröllop

We did it on DreamHack. Geeky love
  • MGJR

Vi ska gifta oss den 4 augusti och funderar också på detta med buffé. Är det riktigt varmt ute så vill jag inte tvinga mina gäster sitta stilla i flera timmar o bara äta. Vi tänkte som såhär; istället för förrätt så har vi lite matigare snittar o tilltugg vid ankomst. Huvudrätten blir en grillbuffe av olika typer av kött o fisk, potatis i olika former både varm o kall samt såser, sallader och bröd. Efterrätten tror jag vi skippar o bara har tårta istället. Låter detta bra eller lite fattigt?

• annelie1981
    MGJR skrev 2012-01-02 16:12:38 följande:
    Vi ska gifta oss den 4 augusti och funderar också på detta med buffé. Är det riktigt varmt ute så vill jag inte tvinga mina gäster sitta stilla i flera timmar o bara äta. Vi tänkte som såhär; istället för förrätt så har vi lite matigare snittar o tilltugg vid ankomst. Huvudrätten blir en grillbuffe av olika typer av kött o fisk, potatis i olika former både varm o kall samt såser, sallader och bröd. Efterrätten tror jag vi skippar o bara har tårta istället. Låter detta bra eller lite fattigt?
    Låter som vi har tänkte det. Vi kommer nog ha en kock som står och grillar där på festen.
  • daniiel
    MGJR skrev 2012-01-02 16:12:38 följande:
    Jag tycker det låter som ett jättebra upplägg :)
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)