• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Jossen

Kolla på systemet vilka viner som passar till maten ni ska ha. För även om man gillar ett speciellt vin, betyder inte det att det är gott till allt.

• 28juli2012
    Jossen skrev 2011-12-31 12:28:12 följande:
    Kolla på systemet vilka viner som passar till maten ni ska ha. För även om man gillar ett speciellt vin, betyder inte det att det är gott till allt.
    Dom rekomenderar dels chill out och lindemans röda, men vilket är godast? Själv gillar jag lindemans (har inte provat chillout).

Ni som ska ha buffe, vad ska ni bjuda på för viner?
  • Jossen
    28juli2012 skrev 2011-12-31 13:55:24 följande:
    Dom rekomenderar dels chill out och lindemans röda, men vilket är godast? Själv gillar jag lindemans (har inte provat chillout).

Köp en flaska av varje och ta dig ett bubbelbad, så får du reda på vilket du gillar bäst;)

Jag har aldrig druckit de vinerna, min favorit (som inte är för dyr) är "Rocca de Montemassi". Dock vet jag inte riktigt vad det passar till!

Vitt vin har jag ingen som helst koll på. Jag är mer för goda öler.
  • daniiel

Jag dricker inte själv vin, men jag vet att alla jag känner brukar uppskatta och tycker mycket om Lindemans röda :) Senast i förrgår var det upp till diskussion och det var många som tyckte att det var bland de godaste vinerna de brukar dricka :)
  • Guffi
    kalkprinsessan skrev 2011-12-30 23:28:25 följande:
    Hej! Kan man hoppa in i eran trevliga tråd? :)
    Hej! Självklart kan du det! :)
    Själv har jag inte varit jätteaktiv senaste tiden men är ofta inne och läser alla bra tips som delas med av här :)
  • Lillis82

Ikea har rea och såg att de sålde REKTANGEL vas för 5kr på IKEA Bäckebol, kan vara någor för alla oss som skall ha rött som tema och som bor i Göteborg.. 

• Imke1977

Chill out är supergott vin. Och väldigt lättdrucket för dom som inte kanske är så hemma på röda viner. det är en sådant vin som verkligen passar alla. Inga konstiga eftersmaker. väldigt enkelt och gott
    Även Gato negro är ett sådant vin. Lindemans har jag aldrig provat. Men jag tror vi tänke bjuda på chill Out
  • Styrka

Chill Out (och även Lindemans om jag inte har fel) är ju bara ett märke. De har flera olika typer av viner samlade under samma märke. Vinerna skiljer sig sedan beroende på vilka druvor som ingår bla. Läs beskrivningarna, de brukar vara väldigt bra, och det står ju redan där vad de passar till för mat. Om man inte känner sig så kunnig kan det vara bra att bok en tid för rådgivning hos systemet. Då får man en i personalen som bara hänger sig åt er och era frågor, och kanske rent av lite provsmakning, det varierar lite mellan butiker och service.

men som grovregel; både Chill out och Lindemans brukar få höga betyg när vi 'lekmän' betygsätter viner. men läs på förpackningarna/beskrivningarna på hyllkanten så ni vet vilken typ av vin ni köper.

Tänk efter: när det gäller röda viner, gillar ni mjuka bäriga, viner mer, eller strävare, med längre eftersmak?
    www.tasteline.com/dryck/vin/molstads-vinskola/Molstads-vinskola-De_framsta_bla_druvorna/
    När det gäller de vita: torra viner eller mer halvtorra?
    www.tasteline.com/dryck/vin/molstads-vinskola/Molstads-vinskola-De-framsta-grona-druvorna/

Jag är ju en typisk vin-tjej,är inte mycket för öl, cider eller drinkar egentligen, så jag har ju provat mycket olika typer av vin, men det är ju inte säkert ni gillar samma sak som jag gillar. Riesling är min favorit, syrligt och passar ofta super till förrätt, fisk, frukt, sallad och som sällskapsvin.
    Hoppas länkarna är till hjälp!

• Jossen

Ok "Budget brudar"... Jag har en fundering (eller miljontals, precis som ni;) ) Men en fråga: Om man vill servera 3- rätters, hur kommer man enklast (och billigast utan att servera bjäfs) undan?

Jag tänker alltså på hur vad man kan göra för mat, hur lång tid innan man kan förbereda den, osv?

Säkert har någon av er redan funderat på det och kanske har några tips och förslag?

• Cosy

vad jag förstår är det enklast att catera huvudrätten, speciellt om man vill ha den varm och göra det andra själv. Tillbehör och liknande.

Enkla förätter kan vara sallad eller paj. Saker som kan göras någon månad i förväg och sedan läggas i frysen så att man slipper lagga mat veckan innan. Vi har fundering på en paj bit med lite sallad till eftersom vi inte vill attt gästerna kastar sig över buffen hungriga utan att de har något i magen. Paj är enkelt att göra och går att förändra i alla möjliga former och smaker. 

En bra förrätt som är enkel och billig är de som varje portion inte behöver mycket tid eller kostar så mycket. Som jag redan skrivit så är paj ett bra exempel. en form görs på en gång och beroende på storlek räcker den till 4-8personer som en förätt. Förräter som kräver massa förberedelser och tid per portion bör inte övervägas eftersom de kommer vara enorma enrergi slukare.

Efterätt kan man göra en  pensionärs bakelse vilket är en rulltårta-skiva med lite grädde och frukt, chokladpudding, 

We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)