• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • knyttan
    Jalle skrev 2012-01-06 19:35:59 följande:
    Ååå, snälla knyttan, en länk! Har letat och letat efter snygga fröpåsar att göra själv! Ska ha dom både som favours och placeringskort, med ringblomsfrö.
    Jamen då passar ju dessa perfekt! Jag ska inte ha dem som placeringskort utan de ska stå i en liten ask när gästerna går hem, men de är verkligen söta att ha som placeringskort också. Här är länken! Trevligt pyssel Glad

ruffledblog.com/garden-wedding-seed-packets-with-free-printable-template/
  • augusti2012

Nu är catering beställd:
    Blev följande innehåll i buffen: 
    kycklingspett
    fläskfilespett
    ugnstekt lax med creme freiche och stenbitsrom
    räkfat = vitt bröd i botten, räkor, ägg, rhode island och garnering
    västerbottenpaj
    grönsallad 
    och potatisgratäng eller klyftpotatis av färskpotatis
    summa: 150 kr per person.

valde att ordna bröd, smör och ost själv istället för att dem skulle ta 10 kr per person. 

vad tror ni!???  
    maten är helt klart den dyraste posten för oss. 

• daniiel
    augusti2012 skrev 2012-01-07 05:14:16 följande:
    Nu är catering beställd:
    Blev följande innehåll i buffen: 
    kycklingspett
    fläskfilespett
    ugnstekt lax med creme freiche och stenbitsrom
    räkfat = vitt bröd i botten, räkor, ägg, rhode island och garnering
    västerbottenpaj
    grönsallad 
    och potatisgratäng eller klyftpotatis av färskpotatis
    summa: 150 kr per person.

valde att ordna bröd, smör och ost själv istället för att dem skulle ta 10 kr per person. 

vad tror ni!???  
    maten är helt klart den dyraste posten för oss. 
    Jag tycker det låter toppengott, alltihop. Ni har gjort ett bra val :) Tycker inte heller 150kr/person var speciellt dyrt, men många bäckar små. Det blir snabbt en stor summa när man är några stycken.
  • Nudax
    Halloj! Själv har jag inte skrivit här på ett tag! Det verkar gå bra för alla =) För oss är det nu 7 mån kvar, det närmar sig men är ändå en bit bort. Känner mig klar med mycket av planeringen iaf...

En sak bara, är lite nyfiken på hur många som lyckats hålla sin budget till under 40.000? Vår plan var 36.000 men vi slutade på 45500 efter en del justeringar =S De pengarna är inte riktigt säkrade ännu dock, men vi kämpar på. Det som gjorde det för oss var att vi tillslut fick ge upp och välja att hyra tält inkl. bord och stolar (vi ska ha ett utomhusbröllop, i min barndomsträdgård som ligger avskilt ute i skogen typ och vill säkra oss mot dåligt väder) och så cateringen förståss, även om vi hittade en med jättebra pris (vi hade tänkt göra all mat själva från början men... )
  • daniiel
    Nudax skrev 2012-01-07 09:38:22 följande:
    Halloj! Själv har jag inte skrivit här på ett tag! Det verkar gå bra för alla =) För oss är det nu 7 mån kvar, det närmar sig men är ändå en bit bort. Känner mig klar med mycket av planeringen iaf...

En sak bara, är lite nyfiken på hur många som lyckats hålla sin budget till under 40.000? Vår plan var 36.000 men vi slutade på 45500 efter en del justeringar =S De pengarna är inte riktigt säkrade ännu dock, men vi kämpar på. Det som gjorde det för oss var att vi tillslut fick ge upp och välja att hyra tält inkl. bord och stolar (vi ska ha ett utomhusbröllop, i min barndomsträdgård som ligger avskilt ute i skogen typ och vill säkra oss mot dåligt väder) och så cateringen förståss, även om vi hittade en med jättebra pris (vi hade tänkt göra all mat själva från början men... )
    Vårt bröllop fick en slutnota på ganska exakt 36 000kr, vi hade kuvertavgift, men har räknat in de pengarna, vilket är ca 20 000kr. Sedan fick vi 5000kr av våra föräldrar, men räknar in de också. Vi spenderade alltså ca 11 000kr själva och det var på kläder, trycksaker, ringar, fotograf, buketter samt brudskål, kaffe, dryck till maten och lite annat smått och gott. Jag känner mig väldigt nöjd med den budgeten faktiskt :)
  • zoolin
    daniiel skrev 2012-01-07 10:12:47 följande:
    Vårt bröllop fick en slutnota på ganska exakt 36 000kr, vi hade kuvertavgift, men har räknat in de pengarna, vilket är ca 20 000kr. Sedan fick vi 5000kr av våra föräldrar, men räknar in de också. Vi spenderade alltså ca 11 000kr själva och det var på kläder, trycksaker, ringar, fotograf, buketter samt brudskål, kaffe, dryck till maten och lite annat smått och gott. Jag känner mig väldigt nöjd med den budgeten faktiskt :)
    Kanske jag som har skev uppfattning men blev lite imponerad att ni fick in så mycket i era 11000:- :) Jag önskar att vi skulle kunna få så mycket för den summan.
  • hysch

jag satt just och tänkte på det jag med :) Vi räknade på runt 35000, men nu ser det ut att landa på 41-42. Inte så mycket mer, men ändå! Fast då räknar vi iofs in baren efter middgaen, som egentligen ska vara till självkostnadspris, så där kommer lite tillbaka. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska kunna spara in på mer nu!

• daniiel
    zoolin skrev 2012-01-07 10:38:57 följande:
    Kanske jag som har skev uppfattning men blev lite imponerad att ni fick in så mycket i era 11000:- :) Jag önskar att vi skulle kunna få så mycket för den summan.
    Om man radar upp allt som vi köpte för den summan, så blir det många saker. Vi har dock haft tur och lyckats hitta/välja billiga alternativ som vi känner oss nöjda med :) Jag trodde aldrig att vi skulle få ut så mkt av den summan, speciellt med tanke på vad vissa andra spenderar på saker och ting. Vissa köper en brudklänning för samma summa, eller en ring.
  • drömmer
    daniiel skrev 2012-01-07 10:12:47 följande:
    Men wow vilken budget. Jag hoppas att vi överbudgeterat, men annars landar vi nog på ca 45. Men då har jag satt 5000:- på klänning, och skor så där hoppas jag komma ner lite med en kinaklänning, och sen har vi budgeterat 12.000 på bara mat och dryck så jag hoppas att det sjunker där med eftersom vi ska försöka göra allting själva med hjälp av våra tärnor och marskalkar... Vi är dock 100pers så det blir ändå en hel del och vi kommer även bjuda på alkoholen. Förvånad
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)