• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Hanna05
    Imke1977 skrev 2011-10-14 21:34:32 följande:
    ja vi tänkte oxå ha godisbuffé och just därför inte ha godis i lådorna oxå. Kände oxå att det blir lite trist....
    Men vi harju inga barn på vårt bröllop heller så Det är nog som du säger hanna att finns barn är det nog mest dom som äter Så då skulle jag kanske tänkt annorlunda.
    Tror jag kör på tvålarna. det var lite roligt och billigt
    Kör du på tvålar :) Annars kommer jag faktiskt inte på någonting ... Så det blir nog jätte bra! :)

Vi kommer inte ha många barn heller, syskonbarn men hoppas dom äter upp det ;P haha. Finns nog många vuxna som äter godis också.. men vi kommer ha godisbuffén i samband med vickningen... där kommer det också finnas fruktspett och lite chips och bål :) Så ngt för alla!
  • baby freeze
    Nudax skrev 2011-10-14 21:33:30 följande:
    Det är ett bra pris =) Men egentligen inte billigare än det vi sett på IKEA. På IKEA kan vi köpa tallrikar (både till middag och dessert), glas (både dricks och vin) och bestick för runt 2000kr för 50 gäster, och då är ju det vårt sen att sälja igen om vi vill. MEN nu ska vi ev vara 60 gäster så då blir det ju lite dyrare såklart, men borde ändå bli under 3000kr då. Men det är klart, om vi bestämmer oss för att ta catering kan det ju vara värt... vi måste fundera på det där tror jag =S Tur det är ett tag kvar, känner man ibland =P

Jag hjälpte en kompis att servera på hennes dotters student, och allt vi behövde göra var egentligen att skrapa av tallrikarna och ställa dem i backar och slänga besticken i små plastlådor. Då hade hon hemlagad buffé och det funkade supersmidigt faktiskt. Jag hade nog tyckt att det var värt den kostnaden för att slippa ta hand om porslinet sen. Jag vet inte om det är lätt/svårt att sälja grejerna sen, men jag gissar att man får ha lite tur där.

• baby freeze
    knyttan skrev 2011-10-14 18:08:14 följande:
    Om man har catering så kan man oftast via dem även hyra porslin, dukar, ljusstakar och allt annat möjligt som kanske behövs. Vi är i samma sits, men vi har hittat en cateringfirma som hyr ut hela kuvert (tallrik+bestik+glas) för 15 kr/pers tror jag det var. Man kan inte hitta billigare att köpa ens på loppis tror jag... Och att försöka hitta 60 "neutrala" vita tallrikar på loppis, det kommer att ta dig ganska lång tid... Jag är van loppisräv så jag vet vad man kan hitta och inte Glad

Men om man vill ha lite "missmatch" bohemchickt bröllop så kan man säkert få ihop porslin o bestick på några loppisrundor. Men man får som sagt inte vara så kräsen då.
    En idé som jag har fnulat på är att man anpassar sitt tema efter vad som finns billigt och lätt tillgängligt. Det kanske finns hur mycket brunt och gult sjuttiotalsporslion som helst på din lokala loppis, och det kanske inte känns sådär superfräscht i sig, men om man har de färgerna som tema till en höstfest så kan man nog få en väldigt fin helhet. Man får passa lite så att det inte blir sjuttiotal rakt igenom bara.
  • Nudax
    baby freeze skrev 2011-10-15 09:40:44 följande:

Jag hjälpte en kompis att servera på hennes dotters student, och allt vi behövde göra var egentligen att skrapa av tallrikarna och ställa dem i backar och slänga besticken i små plastlådor. Då hade hon hemlagad buffé och det funkade supersmidigt faktiskt. Jag hade nog tyckt att det var värt den kostnaden för att slippa ta hand om porslinet sen. Jag vet inte om det är lätt/svårt att sälja grejerna sen, men jag gissar att man får ha lite tur där.

Jo precis... det blir ju lite jobb att sälja, förmodligen kommer vi inte orka det sen i alla fall =P Men om det blir billigare för oss att köpa gör vi nog det, sen kan man spara en del av det till kommande stora fester såsom 40, 50års fester etc.

Men om jag förstår dig rätt hade de alltså hyrt porslin men gjort egen buffé? Det vore ju en gyllene medelväg för oss! Vi lutar mot att göra egen buffé eftersom det blir så mycket billigare, men om man då ändå kan hyra in kanske eprsonal och porslin från nått ställe vore det ju toppen!
  • baby freeze
    Nudax skrev 2011-10-15 10:09:34 följande:
    Jo precis... det blir ju lite jobb att sälja, förmodligen kommer vi inte orka det sen i alla fall =P Men om det blir billigare för oss att köpa gör vi nog det, sen kan man spara en del av det till kommande stora fester såsom 40, 50års fester etc.

Men om jag förstår dig rätt hade de alltså hyrt porslin men gjort egen buffé? Det vore ju en gyllene medelväg för oss! Vi lutar mot att göra egen buffé eftersom det blir så mycket billigare, men om man då ändå kan hyra in kanske eprsonal och porslin från nått ställe vore det ju toppen!
    Klart du kan göra så! Serveringspersonal behöver man ju inte hyra från catering, utan man kan kolla med någon idrottsklubb om de kan ställa upp mot att man skänker en summa till föreningen.
  • knyttan

"hehe precis... hmm jo vi vet inte hur vi ska göra med catering heller dock =S Det blir så dyrt, vi har funderingar på att göra egen bufé men då förlorar vi ju möjligheten att kunna köpa med porslin så som du beskriver... värt att fundera kring... vad kostar er catering då?"

@ Nudax: Vi har inte bestämt oss 100% än, men den catering som vi kollat mest på har buffé för mellan 150-250 kr per person, en grej som vi funderade på var att ta den billigaste varianten som är väldigt enkel, typ potatisgratäng, en sallad, kycklingklubbor o bröd och något mer, och ha den som en bas att utgå ifrån, men sedan lägga till lite lyxigare grejer, till exempel så kan vi ev få renstek till bra pris av släktingar etc....
    Jag vet inte om vi skulle kunna tjäna så mycket på det dock, jag tänker mest på det praktiska där. Vi har varken tid eller möjlighet att stå och laga mat i flera dagar innan bröllopet, så att göra en hel buffé är inget altenativ för oss, tyvärr.

• Nudax
    knyttan skrev 2011-10-15 11:47:08 följande:
    "hehe precis... hmm jo vi vet inte hur vi ska göra med catering heller dock =S Det blir så dyrt, vi har funderingar på att göra egen bufé men då förlorar vi ju möjligheten att kunna köpa med porslin så som du beskriver... värt att fundera kring... vad kostar er catering då?"

@ Nudax: Vi har inte bestämt oss 100% än, men den catering som vi kollat mest på har buffé för mellan 150-250 kr per person, en grej som vi funderade på var att ta den billigaste varianten som är väldigt enkel, typ potatisgratäng, en sallad, kycklingklubbor o bröd och något mer, och ha den som en bas att utgå ifrån, men sedan lägga till lite lyxigare grejer, till exempel så kan vi ev få renstek till bra pris av släktingar etc....
    Jag vet inte om vi skulle kunna tjäna så mycket på det dock, jag tänker mest på det praktiska där. Vi har varken tid eller möjlighet att stå och laga mat i flera dagar innan bröllopet, så att göra en hel buffé är inget altenativ för oss, tyvärr.
    Låter mycket som i de banor vi funderar. Tycker också det blir så himla dyrt med catering så vi hade väl i så fall tänkt ta ett av de billigare alternativen. Men då är det ju jättesmart att som du tänker lägga till lite saker själv till buffén... tåls att tänka på!

Om vi väljer att göra allt själv har vi tänkt kallrättsbuffé, så då kan man göra mycket i förväg och frysa in och sen bara färska sallader etc dagen innan. Men det är ju som du säger, nu kanske man tycker det låter rimligt men då man väl står där dagen innan kanske man är sjukt stressad över allt annat... nå får fundera vidare. N'är är ert brölloP?
  • RedHead

Vi ska med ha både kall och varmbuffé. Gubben är jägare så vi kommer ha mycket vilt på vårat buffëbord. Igår la jag ner Kronhjort och Älg i frysen.

• knyttan
    Nudax skrev 2011-10-15 12:13:18 följande:
    Låter mycket som i de banor vi funderar. Tycker också det blir så himla dyrt med catering så vi hade väl i så fall tänkt ta ett av de billigare alternativen. Men då är det ju jättesmart att som du tänker lägga till lite saker själv till buffén... tåls att tänka på!

Om vi väljer att göra allt själv har vi tänkt kallrättsbuffé, så då kan man göra mycket i förväg och frysa in och sen bara färska sallader etc dagen innan. Men det är ju som du säger, nu kanske man tycker det låter rimligt men då man väl står där dagen innan kanske man är sjukt stressad över allt annat... nå får fundera vidare. N'är är ert brölloP?
    Vi gifter oss 7/7 -12. Problemet är att vi ska gifta oss i den staden där mina föräldrar bor, 30 mil fån där vi bor... både de och vi bor i små lägenheter med ännu mindre kök, och inte så jätte mycket förvaringsutrymmen (frys etc). Det är ju helt klart en annan grej om man bor i hus eller har möjligheter att liksom "bunkra upp".
    Jag älskar annars att laga mat och fixa stora fester, men jag har helt enkelt fått inse de praktiska begränsningarna i detta fallet Gråter Det som vi funderar på att lägga till blir isf lite kallskuret, några olika sallader och kanske några enkla snittar till fördrinken. Satt och funderade på att göra tårtan själv, men det kommer nog inte gå det heller...

Sen så får man ju lite se det som att det man kanske "sparar" på att ta billiga alternativ, det får man ju ofta "betala igen" med sitt eget arbete. Så jag tänker lite som så att det kanske är bättre att betala lite mer för att inte behöva vara helt sönderstressad på Dagen D!

När gifter ni er?
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)