• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • baby freeze
    BlomAnna skrev 2011-10-19 15:45:22 följande:

Precis det jag menade

Angående sminket så skulle ajg med vilja sminka mig själv men är rädd att jag mest kommer likna nåt katten släpat in så jag får nog kosta på mig att gå till nåhon som kan Har dock en vän som är makeup artist så jag hoppas på kompispris

Jag tänkte inte göra något mer avancerat än vardagssminket faktiskt, bara ta lite extra fin färg och tänka på att matcha gloss med blusher... :-P
  • CorneliaApplehoff
    Malois skrev 2011-10-19 16:25:37 följande:
    Vi kommer att ha ca 40 gäster och hamnar på under 20.000, Men då har vi gjort allt själva i stort sett.  Sytt, pysslat, budat på tradera m.m...
    Maten lagar jag själv, kusin gör tårtan, syster gör mina smycken, lokalen (gratis) dekorerar vi själva, samt städar. Jag har en Kinaklänning i botten som jag sedan sytt om till precis det jag vill ha. Gubben hyr frack och alla tillbehör. Vinglas, champagneglas, bestick osv har vi köpt biligt här på BT, tallrikar hyr vi. Dryck är köpt i utlandet eller på kryssning, alkoholfritt har vi passat på att hamstra vid extrapriser m.m.
    Dukar, servetter och löpare har jag sytt, servettringar har jag virkat av silvertråd och pärlor, vinglasdekorationerna går i samma stil.
    Inbjudningarna gjorde vi själva. Blomsterdekorationerna skapar vi också, rosor med trollhassel. Solist till kyrkan har vi hittat, 1000:, men det ville jag verkligen ha. Smink och hår kommer jag att göra själv, för att jag vill.
    Badrumspiff har vi köpt och skapat... 2 personer kommer att servera under middagen 800:-
    Ja som sagt vårt bröllop hamnar långt under 40.000, ändå får vi det precis som vi vill ha... Och då är ringen inräknad som var ganska dyr.
    Billigt och som man vill ha det är den perfekta matchningen!! :D
  • Nudax
    BlomAnna skrev 2011-10-18 13:45:27 följande:

Jag måste fråga en sak. Räknar ni bort tex bidrag från föräldrar/svärföräldrar och kuvertavgift när ni säger att ni har en budget på typ 40 000?

Alltså jag tänker om ni får 20 000 av era föräldrar har ni då en budget på 20 000 själva eller 40 000 själva och hela bröllopets budget blir 60 000?

Samma med kuvertavgift om ni har räknat med att maten konstar 300kr/person och ni tar 300kr i kuvert avgift räknar ni ändå med maten som en kostnad?

Vi får inte en enda krona från någon (har heller inte bett om det) och tar inte kuvertavgift, så vår budget är även i realiteten runt 40.000.
  • Nudax
    JennyL skrev 2011-10-19 11:38:40 följande:
    Men budgeten är väl det man själv betalar?
    Så då räknar man bort kuvertavgiften, för den betalar ju gästerna :) 
    En del pratar nog om ordet budget mer som "hur mycket pengar har vi råd att lägga" men egentligen är ju definitionen att det är en finansell översikt/plan för vad det hela (vad det nu rör sig om) kommer att gå på - oavsett vart pengarna kommer ifrån. 
  • Imke1977
    Nudax skrev 2011-10-19 20:24:28 följande:
    En del pratar nog om ordet budget mer som "hur mycket pengar har vi råd att lägga" men egentligen är ju definitionen att det är en finansell översikt/plan för vad det hela (vad det nu rör sig om) kommer att gå på - oavsett vart pengarna kommer ifrån. 
  • Nudax
    baby freeze skrev 2011-10-19 15:01:00 följande:

Detta visste inte jag:

www.elleuk.com/news/beauty-news/elle-s-verdic...

Man är alltså i glamoröst sällskap om man gör det själv. Om det är gott nog för blivande drottningen av England att sminka sig själv på bröllopsdagen, så tänker inte jag ha det sämre!

• BlomAnna
    Malois skrev 2011-10-19 16:25:37 följande:
    Vi kommer att ha ca 40 gäster och hamnar på under 20.000, Men då har vi gjort allt själva i stort sett.  Sytt, pysslat, budat på tradera m.m...
    Maten lagar jag själv, kusin gör tårtan, syster gör mina smycken, lokalen (gratis) dekorerar vi själva, samt städar. Jag har en Kinaklänning i botten som jag sedan sytt om till precis det jag vill ha. Gubben hyr frack och alla tillbehör. Vinglas, champagneglas, bestick osv har vi köpt biligt här på BT, tallrikar hyr vi. Dryck är köpt i utlandet eller på kryssning, alkoholfritt har vi passat på att hamstra vid extrapriser m.m.
    Dukar, servetter och löpare har jag sytt, servettringar har jag virkat av silvertråd och pärlor, vinglasdekorationerna går i samma stil.
    Inbjudningarna gjorde vi själva. Blomsterdekorationerna skapar vi också, rosor med trollhassel. Solist till kyrkan har vi hittat, 1000:, men det ville jag verkligen ha. Smink och hår kommer jag att göra själv, för att jag vill.
    Badrumspiff har vi köpt och skapat... 2 personer kommer att servera under middagen 800:-
    Ja som sagt vårt bröllop hamnar långt under 40.000, ändå får vi det precis som vi vill ha... Och då är ringen inräknad som var ganska dyr.
    Härligt!!
  • FelizLane

Kan inte citera från mobilen men skulle vilja fråga hanna05. På vilket sätt är det lättare för gästerna när ni tar ut kuvertavgift? Du skriver att ni har pengarna till att bjuda, varför gör man inte det då? Så undrar bara om ni ser det som att gästernas present till er är alltså bröllopsmiddagen?

• vilja

Även om vi hade haft en stor budget så hade jag definitivt skippat sminkningen.
    De gånger jag blivit sminkad av make-up artister så har jag bara blivit missnöjd. Jag fick en fin bas, men mascaran hade jag verkligen lagt bättre själv, och för mig är perfekta fransar a och o. Så inte en chans att nån annan sminkar mig på min stora dag :)

Personligen kommer jag även fixa håret själv eftersom jag ska ha en enklare uppsättning med mycket utsläppt. Där finns också tusenlappar att spara.

• Imke1977

det skulle verkligen vara superskönt att kunna fixa hår och make själv. Men jag är totalt urkass på båda sakerna och vet ingenting om smink eller hur man gör för att det ska hålla en hel dag. Tiden för att träna och lära sig finns inte med tre barn, hus, rust och jobb mm.... Det får bli något jag måste investera i helt enkelt. Och hoppas innerligt det blir bra så man inte går missnöjd därifrån... :-/

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)